S SueCia skrev:
Tappade en poäng på vilken säkring som var vanligast i Sverige.
Här är det definitivt inte vanligast med dvärgbrytare åtminstone :D
Formuleringen moderna fick mig att byta alternativ från diazed proppar till dvärgbrytare.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Jag fick alla rätt, vilket är bättre än alla andra personer som har gjort quizet "Säkringar i elcentralen - har du koll?"
Så inte 10/10 alltså? 🤔
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 3 698 andra personer som har gjort quizet "Säkringar i elcentralen - har du koll?"Fråga 10 är fel, eftersom en huvudsäkring kan lösa ut av överlast pga att det finns ingen som har huvudsäkring som gör att man kan använda alla förbrukare i ett hem samtidigt. Så att en huvudsäkring löser är inget fel i sig, utan det är bara ett bevis på att man ligger i närheten av att förbruka det man betalar i nätavgift för att kunna förbruka. Sen kan ju belastningar ligga snett så att en fas belastas mer än de andra, så man kan behöva fin trimma belastningar i centralen, men det är ju ingen första åtgärd när huvudsäkring löser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
S
1 123abc skrev:
Formuleringen moderna fick mig att byta alternativ från diazed proppar till dvärgbrytare.
Och min hjärna hoppade över det ordet helt :D
 
S
hjelmen1 hjelmen1 skrev:
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 3 698 andra personer som har gjort quizet "Säkringar i elcentralen - har du koll?"Fråga 10 är fel, eftersom en huvudsäkring kan lösa ut av överlast pga att det finns ingen som har huvudsäkring som gör att man kan använda alla förbrukare i ett hem samtidigt. Så att en huvudsäkring löser är inget fel i sig, utan det är bara ett bevis på att man ligger i närheten av att förbruka det man betalar för. Sen kan ju belastningar ligga snett så att en fas belastas mer än de andra, så man kan behöva fin trimma belastningar i centralen, men det är ju ingen första åtgärd när huvudsäkring löser.
Beredd att hålla med. Man byter den och sen kan man fundera över varför den löste. Löser den igen så ringer man elektriker.

Som elektriker kan tillvägagångssättet i vissa fall vara annorlunda, men som husägare anser jag nog att man byter säkring bara :D
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Beredd att hålla med. Man byter den och sen kan man fundera över varför den löste. Löser den igen så ringer man elektriker.

Som elektriker kan tillvägagångssättet i vissa fall vara annorlunda, men som husägare anser jag nog att man byter säkring bara :D
Jag är elektriker och husägare, så jag byter säkringen först.😉
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Z
K
Mikael_L
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 5 038 andra personer som har gjort quizet "Säkringar i elcentralen - har du koll?"

Mitt svar på sista frågan är inte vad jag själv skulle gjort, utan det jag vet att jag borde göra ... :)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.