Hej!
Lägenhetsrenovering pågår (lägenhet, byggår 1948) och ett problem har uppenbarat sig: ventil för tilluft i köket.
Ska höja köksbänken (från jättelåg) och då finns det plötsligt ingen vettig höjd att sätta spisfläkten (kolfilter) på, utan att den krockar med ventilen. Gissar att ventilen har varit till ett kallskafferi?
I rummet finns även något som jag tolkar som en imventil (se till vänster på bilden ovanför dörröppningen).
Okej för OVK etc. om jag pluggar tilluftsventilen? Tolkar det som att tilluft endast ”behövs” i sov- och vardagsrum? Och att då imkanalen är för frånluften i köket? Ska givetvis stämma av med BRF:en, men vill ha lite kött på benen innan. 😊
Tack, tack!
Lägenhetsrenovering pågår (lägenhet, byggår 1948) och ett problem har uppenbarat sig: ventil för tilluft i köket.
Ska höja köksbänken (från jättelåg) och då finns det plötsligt ingen vettig höjd att sätta spisfläkten (kolfilter) på, utan att den krockar med ventilen. Gissar att ventilen har varit till ett kallskafferi?
I rummet finns även något som jag tolkar som en imventil (se till vänster på bilden ovanför dörröppningen).
Okej för OVK etc. om jag pluggar tilluftsventilen? Tolkar det som att tilluft endast ”behövs” i sov- och vardagsrum? Och att då imkanalen är för frånluften i köket? Ska givetvis stämma av med BRF:en, men vill ha lite kött på benen innan. 😊
Tack, tack!
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Beror helt på vad det är för system. Tilluften sitter inte där för att det är lattjo. Är det ett rent självdragssystem så bör den ju vara kvar.Den kan tas bort om frånluften är kopplad till fläkt på taket. Så gjorde man under en del renoveringar att man sparade tilluften i skafferiet eftersom många äldre ville ha kvar just skafferiet. Betydligt vanligare i hyreskvartar som renoverades än i brf:er. säkerställ om det är självdrag eller en frånluftsfläkt.Anna-B skrev:Hej!
Tack, tack!
Kollade energideklarationen, och det är självdrag i fastigheten. Men blir än mer förvirrad när jag googlar på det. Hittar liksom formuleringar både för och emot.. 🥴
Men om nu tilluft bör/måste finnas i köket, har någon en kreativ idé om hur jag skulle kunna lösa köksfläkt? Takhängd fläkt känns inte superkul.
Kan man addera fönsterventiler eller något annat tillufts-aktigt som en ev. besiktningsman (och BRF:en) skulle vara nöjd med?
Men om nu tilluft bör/måste finnas i köket, har någon en kreativ idé om hur jag skulle kunna lösa köksfläkt? Takhängd fläkt känns inte superkul.
Kan man addera fönsterventiler eller något annat tillufts-aktigt som en ev. besiktningsman (och BRF:en) skulle vara nöjd med?
F.ö. har jag varit med på ett hörn på ett gäng OVK:er (i tidigare BRF), och resultatet har varierat enormt beroende på besiktningsman. Finns det någonstans man faktiskt kan läsa svart på vitt vad som 100% gäller, eller är det mycket ”magkänsla” som avgör vad som blir godkänt resp. underkänt?
(Ber om ursäkt på förhand ifall jag trampar någon besiktningsman på tårna nu… 😅)
(Ber om ursäkt på förhand ifall jag trampar någon besiktningsman på tårna nu… 😅)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 611 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 611 inlägg
Min erfarenhet av kallskafferier, vilket är från hus/lägenheter bygga under 40-talet till 60-talet, är att de hade en ventil men kalluften som kom in där var inte avsedd att ventilera köket utan att skafferidörren med handtag var gjord för att täta till.
I andra trådar om kallskafferiventiler har nog folk kommit fram till att de ska vara stängda (isolerade) när man tar bort skafferiet.
I andra trådar om kallskafferiventiler har nog folk kommit fram till att de ska vara stängda (isolerade) när man tar bort skafferiet.