P Prodigys skrev:
Brukar köra ullprogrammet på maskinen med 500rpm centrifugering utan tvättmedel och sen hängande lufttorkning utomhus.
Man läser ofta att hängtorkning gör att plagget förlorar formen, men det känns mer som ett bra sätt att återfå formen om plagget varit tvättat tidigare och krympt lite.
 
Om olyckan skett och ulltröjan krympt några nummer så kan dessa ibland räddas med att blöta upp dessa i max svagt jummen vatten med hårbalsam (typ 1 dl i en balja med vatten - det skall vara rejält 'halt' vatten när man gnider fingrarna mot varandra i vattnet)

när ullen är väl genomdränkt i lösningen utan att gnugga eller vrida, skall man sedan försöka få bort så mycket av lösningen som går - tex. i slutfasen rulla in i torra handdukar och dra ut vatten den vägen, därefter spänner upp plagget till den önskade storleken igen (med rostfria nålar!!) och låt sedan plantorka.

Ullfiber är konstruerad som en enkelhuggen fil på sin yta ungefär som rundfilen för att slipa motorsågskedjan med massor av kanter som hakar i varandra - även människohår är konstruerad på samma sätt och när man drar med nageln längs med hårstrået med nageln går det lättare åt ena hållet och det är kärvare åt den andra hållet.

Med andra ord är det som gjort att det hakar och trasslar i varandra, vilket är det som sker i den spunna tråden när ulltröjan krymper av felaktig tvätt och för hög temperatur.


med hårbalsam som till en del består av katjoniska tensider så sugs de till den negativt laddade proteinerna i ullen och helt enkelt lindar in ullstrået i en hal beläggning som hulligarna inte längre går igenom och det som hakar i varandra innan, släpper igen - därav att man efter behandlingen kan dra ut den till önskade/ursprungliga storleken igen inom vissa gränser.

Den hårbalsam som finns kvar i ullen efter torkningen kommer att försvinna igen vid nästa tvätt med fintvättmedel då anjoniska tensider i fintvättmedelet och katjoniska tensider i hårbalsam tar ut varandra.

Det är därför som hårschampo och hårbalsam inte kan blandas med varandra även om en del champotillverkare försöker övertyga om något annat... - och det är samma sak med tvätt och sköljmedel för tvättmaskin - blir inte bra om de blandas samtidigt och en stor av tvättmedlet blir inaktivt och gör ingen nytta.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
H
A A-Man_08 skrev:
Jag köpte försvarets blå ylletröja typ M87 100% ull.
Perfekt för årets kallaste dagar eller när man är ute och behöver en riktigt varm tröja.

Den är verkligen av bra kvalitet, lite stickig men helt ok.
Den hade en speciell doft så jag tvättade den med fintvättmedel i 20 grader, tvätten gick bra rejält blöt, så jag körde centrifugering 600varv.
Den vart torrare, lät den sedan lufttorka.

Den torkade ganska snabbt och den återfick lite form från att vara tight från tidigare tvätt.

Dock så var den lite hårig påminner om hundhår.

Misstänker att detta uppkom under centrifugeringen, kanske man skulle centrifugerat tröjan i ett örngott?[bild]
Kläder i ull ska bara vädras helst inte tvättas om det inte absolut nödvändigt. Ull är ett fantastiskt material. Ull ”äter” upp smutsen själv.
 
Jäkligt bra genomgång, xxargs! Inte för att jag fullt ut kan värdera sanningshalten i vad du säger utifrån min magra kunskap men "it makes sense"!

Känner till en del av dessa tricks med balsam osv men aldrig riktigt förstått varför, du ger en bra förklaringsmodell.
 
Finns också speciellt tvättmedel för ull som återför fett till ullen så den inte blir skör. Har nog lite samma effekt som hårbalsam som har samma syfte för vårat hår. Vet av erfarenhet att med vanligt tvättmedel får man snart hål i ullkläderna.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Ja det bör nog vara något extremt milt tvätt medel med lanolin, ett fett av samma typ som finns i ull naturligt.
 
Jag kör merinoull och Kashmir. Handtvätt och sedan plantorka för att inte tappa formen.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kör merinoull och Kashmir. Handtvätt och sedan plantorka för att inte tappa formen.
Handtvättar du dina kläder?
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Handtvättar du dina kläder?
Ullkläder ja, eller inte underställ och den typen ullkläder. Men tröjor absolut, de tål inte maskintvätt
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ullkläder ja, eller inte underställ och den typen ullkläder. Men tröjor absolut, de tål inte maskintvätt
Duktig du är😀flickornas dröm man😉
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kör merinoull och Kashmir. Handtvätt och sedan plantorka för att inte tappa formen.
Den här tröjan skulle du aldrig använda.
Det passar nog inte din image.
Men verkliga skälet är nog för att den är lite stickig.
 
Redigerat:
  • Wow
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Den gär tröjan skulle du aldrig använda.
Det passar nog inte din image.
Men verkliga skälet är nog för att den är lite stickig.
Låter som de använt för billig ull. Kvalitetsull är inte stickig. :)
 
  • Gilla
  • Haha
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kör merinoull och Kashmir. Handtvätt och sedan plantorka för att inte tappa formen.
Merinoull går alldeles utmärkt att tumla till och med. (till skillnad från vanlig ull)

Jag har nog tumlat merinoull långt över 1000+ ggr.
 
M Mulvaden skrev:
Merinoull går alldeles utmärkt att tumla till och med. (till skillnad från vanlig ull)

Jag har nog tumlat merinoull långt över 1000+ ggr.
Beror ju på vilken sorts av plagg. En tröja kommer tappa formen snabbt. Aldrig sett merinoullplagg förutom underställ där tvättrådet rekommenderar maskintvätt eller torktumlare.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Beror ju på vilken sorts av plagg. En tröja kommer tappa formen snabbt. Aldrig sett merinoullplagg förutom underställ där tvättrådet rekommenderar maskintvätt eller torktumlare.
Jag har inte heller sett det som rekommendation på träningsplagg, tvärtom. Men jag vet att det funkar fint.

Vanliga plagg av merino tumlar jag inte heller, men jag har noterat att dom också klarar det fint (när man varit slarvig och sorterat fel)

Edit: testa med en tröja du inte bryr dig om så mkt så får du se själv.

(Edit: slarv)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.