Jag har en idé om att bygga en hylla som ska sitta i en spaljé och vara öppen åt båda håll. Det vill säga som en liggande låda utan lock och botten - alltså bara en ram…. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att inte få den att kollapsa i sidled…. Utan att ha fula lösningar som stag eller för uppenbara vinkeljärn….

Jag har inga avancerade verktyg som kexmaskin men har ok amatörverktyg som multiverktyg, kapåger och blandade handverktyg….
 
Jag tror en liten skiss av vad du vill åstadkomma hade underlättat…
 
Ja, du har rätt…. 😊
 
  • Linjeteckning av trappa ses i profil med vertikala spjälor och ett vilplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, kan nog bli riktigt snyggt! Tror inte att det borde vara så farliga krafter i sidled om hörnen är hyggligt starka. Om man dessutom ser till att samtlig pinnar i spaljen är ordentliga fästa i hyllan över och under så bidrar det ju också till stabiliteten. Det kanske räcker att bara skruva och limma allting. Eller skall det vara omålat trä och utan synliga skruva?
Man kan ju tänka sig att att göra starkare fogar med sinkade hörn (box joint eller dovetails) men ärligt talat vet jag inte om det behövs.
 
F Fredrik99 skrev:
Ok, kan nog bli riktigt snyggt! Tror inte att det borde vara så farliga krafter i sidled om hörnen är hyggligt starka. Om man dessutom ser till att samtlig pinnar i spaljen är ordentliga fästa i hyllan över och under så bidrar det ju också till stabiliteten. Det kanske räcker att bara skruva och limma allting. Eller skall det vara omålat trä och utan synliga skruva?
Man kan ju tänka sig att att göra starkare fogar med sinkade hörn (box joint eller dovetails) men ärligt talat vet jag inte om det behövs.
Det ska målas så skruvar är inga problem….
Om det ska spacklas och målas så tänker jag att det inte gör någon större skillnad om jag gerar och gör snygga avslut i hörnen?

Jag är inte så erfaren av finsnickeri men gjort en hel del lite grövre grejjer…. så tacksam för råd och tips….
 
Menade inte att du skulle gera hörnen, vilket iofs är snyggt men inte ger så mycket mer styrka… Hörnen blir betydligt starkare om man fogar dem eftersom man ökar kontaktytan (som limmas) mellan styckena och dessutom inte limmar mot ändträ vilket blir svagare. Men det är nog inga större krafter som behöver hanteras i ditt fall så går nog utmärkt att bara skruva och limma.
Det som blir lite lurigt i så fall är väll infästningen mellan hyllan och spaljepinnarna. Skall du fälla in den i en befintlig spalje eller är det nybygge alltihop? Tänker oavsett att man vill skruva och limma i varje pinne men kan ju vara lite svårt att komma åt att skruva från insidan av hyllan…
 
Det är nybygge hela spaljén och många timmar innan jag somnar ägnas åt att fundera på lämplig teknik… 😏

jag tänker att jag vill snickra ramen/hyllan först för att ha bra koll på att den verkligen blir vinkelrät - annars är jag rädd att det kommer se taffligt ut. Jag har någonslags vinkelvariant för att kunna skruva i vinkel och jag tänker att om man förskruvar så borde det funka… Min plan (just nu) är att bygga nerifrån……
 
M
Om du kan tänka dig att minska bredden lite på lådan så att den hamnar innanför vänster och höger spaljé bräda (eller fälla in dessa i lådans vertikala partier) så ökar du stabiliteten väldigt mycket och förenklar arbetet en hel del.
 
Ja, jag får skissa lite på det… anledningen till att det sticker ut lite är rent estetisk…. Tyckte det var snyggt….. sen är en del av tanken med ”lådan” att inte få så långa längder på själva spaljén… motverka skeva spjälor - eller åtminstone svårare att se skevheten…..
 
M
G Gallianoman skrev:
. Tyckte det var snyggt…....
Håller med !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.