Ska renovera en liten toalett på ca 1.5kvm (utan dusch).
Idag finns det en liten radiator som inte räcker till när det är kallt ute.
Det ena alternativet är att behålla radiatorn och komplettera med elektrisk golvvärme. Även om elen är dyr så borde inte golvvärmen dra så mycket med tanke på att det är så liten yta och att radiatorn även hjälper till att värma upp.
Det andra alternativet är att lägga vattenburen golvvärme. Jag tror jag behöver koppla på en minishunt för att sänka tempen till golvvärmen då jag har radiatorer i resten av huset som kräver högre framledningstemperatur.

Förslag? Rekommendationer?
 
BirgitS
Går det att ha en större radiator?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att ha en större radiator?
Tyvärr inte plus att jag vill ha lite värme om fötterna
 
Köp ett par tofflor. Klart enklast och billigast. ;)
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tror det blir dyrare med vattenburen golvvärme även sett över många år, om du inte tänker lägga in det även i andra rum.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi är lite i samma sits.
Ska renovera ett 1.7x2.2meter badrum där det idag sitter en radiator.

Vi har mer eller mindre bestämt oss för el-golvvärme, för att kunna värma även på sommaren när det vattenburna är avstängt.
Men börjar vackla lite och funderar på om inte vattenburet är billigare i drift?

Installationskostnaden är enligt hantverkarn ca +10-15k för vattenburet, kontra elvärme.

Vi kommer även ha solpaneler inom kort, så elektrisk golvvärme på de varma delen av året får vi ju "gratis".

Har till och med varit inne på att ha båda sorter, och köra vatten på vintern, och el på sommaren.

Det är ju sjukt överkurs, men görbart.
Men det kanske aldrig betalar sig?
 
BirgitS
Tegheim Tegheim skrev:
Vi kommer även ha solpaneler inom kort, så elektrisk golvvärme på de varma delen av året får vi ju "gratis".
Nja, alternativet är ju att sälja elen så det är ju även sommartid en förlust att värma upp rum som egentligen redan är varma.
Tegheim Tegheim skrev:
Men det kanske aldrig betalar sig?
Det är ju ingen som vet vad el- och andra uppvärmningskostnader blir i framtiden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, alternativet är ju att sälja elen så det är ju även sommartid en förlust att värma upp rum som egentligen redan är varma.

Det är ju ingen som vet vad el- och andra uppvärmningskostnader blir i framtiden.
Ja, men du förstår vad jag menar.
 
Tegheim Tegheim skrev:
Vi är lite i samma sits.
Ska renovera ett 1.7x2.2meter badrum där det idag sitter en radiator.

Vi har mer eller mindre bestämt oss för el-golvvärme, för att kunna värma även på sommaren när det vattenburna är avstängt.
Men börjar vackla lite och funderar på om inte vattenburet är billigare i drift?

Installationskostnaden är enligt hantverkarn ca +10-15k för vattenburet, kontra elvärme.

Vi kommer även ha solpaneler inom kort, så elektrisk golvvärme på de varma delen av året får vi ju "gratis".

Har till och med varit inne på att ha båda sorter, och köra vatten på vintern, och el på sommaren.

Det är ju sjukt överkurs, men görbart.
Men det kanske aldrig betalar sig?
Jag kommer lägga el-golvvärme men har förberett för att enkelt koppla radiatorn
Tegheim Tegheim skrev:
Vi är lite i samma sits.
Ska renovera ett 1.7x2.2meter badrum där det idag sitter en radiator.

Vi har mer eller mindre bestämt oss för el-golvvärme, för att kunna värma även på sommaren när det vattenburna är avstängt.
Men börjar vackla lite och funderar på om inte vattenburet är billigare i drift?

Installationskostnaden är enligt hantverkarn ca +10-15k för vattenburet, kontra elvärme.

Vi kommer även ha solpaneler inom kort, så elektrisk golvvärme på de varma delen av året får vi ju "gratis".

Har till och med varit inne på att ha båda sorter, och köra vatten på vintern, och el på sommaren.

Det är ju sjukt överkurs, men görbart.
Men det kanske aldrig betalar sig?
Tegheim Tegheim skrev:
Ja, men du förstår vad jag menar.
 
Hej!

Är lite nyfiken på hur det gick? Blev det el-golvvärme?
 
Paenghen Paenghen skrev:
Hej!

Är lite nyfiken på hur det gick? Blev det el-golvvärme?
Blev el-golvvärme men kopplade in den gamla radiatorn också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.