Bowser Bowser skrev:
Jag har en tanke på att skaffa en sån här och hänga i huset där vatten behövs och ta vatten från poolen. På sommaren är ju reningen igång och på vintern växer det ju inget så länge det är kallt.
Eller finns det nackdelar med den idén som jag missar?
Jag har likande på vandring, sawyer mini samt 2l påse som jag hänger upp. Går även pressa igenom vattnet om man har brådis. Det var väldigt mkt billigare. En fördel med sawyer är att de passar direkt på en vanlig pet. Finns måna påsar med samma gänga. Det är ett mycket populärt val bland folk som vandrar.

Vet dock inte om det finns så stora påsar med standardgänga, det är en fördel när man har för hemmabruk.
 
X xxargs skrev:
Jag har klorin fortfarande kvar från slutet av 1990-talet - visst det är lite svagare än det man köper idag men inte så mycket att man behöver ta dubbel dos för samma verkan - det är förvånansvärt hållbart över tiden, här typ 25 år... sedan om det gäller generellt eller för just batchen klorin jag har kan jag dock inte svara på.

Skulle tro att mer konc. natriumhypoklorit i vattenlösning för pool-bruk sönderfaller fortare till en början av sin högre koncentration, men att sönderfallstakten planar ut efter någon eller några år.

När man labbar med detta så är det bra att ha en färsk rör med poolstickor för klormätning för en dryg 50-lapp eller så - men observera att dessa stickor åldras fortare och visar fel (blir mer okänslig) och det bara inom ett par år, än att klorinet minskar mycket i klorhalt på flaskan och de torra pool-kemikalierna i pulver och granulatform har i princip obegränsad livstid så länge de förvara torra. En 1kg burk som biltemas 36-472 (kanske är ersatt med annat idag) med natriumdiklorisocyanurat räcker till många tusen liter vatten, ja kanske flera tiotal tusen liter vatten och är också samma ämne som används i klorerande vattenreningstabletter...

För en liter vatten behöver man typ 1-2 små sockerkristallstora granulatkorn för att nå över en ppm klor och definitivt märkbar klordoft. - det är så lite att man i princip behöver hantera praktiskt på minst 10-litervolymer om man ens skall prata om en mycket liten knivsudd eller en litet spadtag med skaftet på en rektangulär tandpetare i trä för mängden...

Är det mer regelbunden användning kanske man få lösa upp en kryddmått granulat i en liter vatten och sedan hälla i någon eller ett par ml av det per 15-25 liters dunk med vatten tills man uppnått önskad klornivå, kontrollerad med mätsticka för det förvarade vattnet. och så länge det fortfarande luktar något av klor i dunk-pipen eller mätas klornivå med mätsticka vid kontroll halvår senare och längre så är vattnet inte infekterat av oönskade magproblematiska bakterier.

Som sagt kolla med pool-testremsor för att få grepp om lämplig dosering - och glöm inte att köpa någon eller ett par kryddpåsar med askobinsyra för att med några kristallkorn av det få bort kvarvarande klordoft och klorsmak vid senare användning då somliga människor är jättekänsliga för det.

citronskiva i vattnet gör samma sak som askorbinsyra när det gäller att ta bort klordoft och smak då citron innehåller askobinsyra (även kallad C-vitamin)


---

Även fin källvatten har en massa organiskt material med sig som oönskade magpåverkande bakterier kan leva på under lång tid framöver medans kommunalt vatten har redan en smula klor i sig (<= 0.25 ppm) och kan stå i dunk utan degradering betydligt längre tid än obehandlad källvatten i dunk.
Tack, hade dålig koll på att granulat tappade så snabbt. Riktigt bra info

Min kunskap kommer från friluftshållet och där är granulat mest använt pga vikten. Hemma kvittar det och då är kanske klorin lättare att dosera.

Men egentligen föredrar jag filter, det tar bort smak på sjövatten vilket klor är sämre på. Klor dödar ju bara skiten, du dricker den fortfarande :)
 
I
Kan det alltså vara bättre att strunta i underhålla vatten förvaringen så värst och istället köra det som ska drickas genom filter? D.v.s hoppa över att rengöra dunkar\fat så värst noga och kanske bara byta vatten 2-3 år?
 
I Ironside skrev:
Kan det alltså vara bättre att strunta i underhålla vatten förvaringen så värst och istället köra det som ska drickas genom filter? D.v.s hoppa över att rengöra dunkar\fat så värst noga och kanske bara byta vatten 2-3 år?
Tycker nog kombinationen är bäst. En mindre dunk på 8-10l som kommer klara alla strömavbrott och andra troliga scenarion som man byter vatten i då och då. Filter eller klor för att i värsta fall klara mer osannolika scenarion där det handlar om mer än 24h.

Sen vet jag inte om jag köpt ett filter om det inte vore för vandring/friludftsliv. Då är 50g filter mot 15kg vatten en större vinst. Sannolikheten för att behöva mer än en dunk är relativt låg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mina Dunken Donje byter jag då och då. Vattnet häller jag inte ut i vasken utan använder att vattna blommorna med tills det tar slut sedan i med nytt vatten. Gäller bara att fästa ett snöre med lapp på handtaget med tappdatum så vet man vilket som är äldst.

Hittade en sida om plastdunkar som kan vara läsvärd.

Plastdunk Bäst i test 2024​

https://sakletaren.se/plastdunk/
 
Ursäkta men betala 10 kronor eller mer per liter för en dunk?
Du får ju samma volym inkl rent källvatten på petflaska i affären för halva priset.
Eller typ blandsaft på dunk.

Helt sjukt.

Samma som att köpa tom glasburk för 30 spänn när man kan köpa samma volym inkl innehåll (rödbetor, gurka) för lägre pris i affären.

Jag fattar inte hur man kan gå på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ursäkta men betala 10 kronor eller mer per liter för en dunk?
Du får ju samma volym inkl rent källvatten på petflaska i affären för halva priset.
Eller typ blandsaft på dunk.

Helt sjukt.

Samma som att köpa tom glasburk för 30 spänn när man kan köpa samma volym inkl innehåll (rödbetor, gurka) för lägre pris i affären.

Jag fattar inte hur man kan gå på det.
Vem svarar du? Om det är mig du svarar så menar jag att jag bär upp mina dunkar med vatten från källaren och byter vattnet i dem med jämna mellanrum, jag byter givetvis inte dunkarna, de har jag haft i flera år nu. Å vatten har jag i egen brunn så det kostar inget.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Vem svarar du? Om det är mig du svarar så menar jag att jag bär upp mina dunkar med vatten från källaren och byter vattnet i dem med jämna mellanrum, jag byter givetvis inte dunkarna, de har jag haft i flera år nu. Å vatten har jag i egen brunn så det kostar inget.
Du länkar till en artikel där man som värst tycker att 900 spänn för en 10 liter vävdunk verkar vara en bra och vettig investering.

Eller 1000 kronor litern för en 3 deciliters plastflaska.GSI Outdoors Boulder 10 Flask 295ml.

För två kronor i pant får man en 1.5 eller 2 liter livsmedelsgodkänd PET flaska speciellt gjord för förvaring av dryck som kan återanvändas hur ofta som helst, och när den är utsliten får man pengarna tillbaka.

Det var det jag reagerade på, att köpa dyra dunkar för förvaring av vatten helt i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ursäkta men betala 10 kronor eller mer per liter för en dunk?
Du får ju samma volym inkl rent källvatten på petflaska i affären för halva priset.
Eller
D Dilato skrev:
Du länkar till en artikel där man som värst tycker att 900 spänn för en 10 liter vävdunk verkar vara en bra och vettig investering.

Eller 1000 kronor litern för en 3 deciliters plastflaska.GSI Outdoors Boulder 10 Flask 295ml.

För två kronor i pant får man en 1.5 eller 2 liter livsmedelsgodkänd PET flaska speciellt gjord för förvaring av dryck som kan återanvändas hur ofta som helst, och när den är utsliten får man pengarna tillbaka.

Det var det jag reagerade på, att köpa dyra dunkar för förvaring av vatten helt i onödan.
Håller med om att pet är svårslaget för vattenflaska. Det rådet det nästan konsensus om inom friluftsliv också dvs det som inte utgår från naturkompaniets rekomendationer.

Däremot tycker jag vattendunk med tappkran, rejält hantag och stor öppning för urdiskning är rimligt att köpa. Saftdunkar, dunk med ättika etc är oftast inte alls lika bra.

Men absolut, att köpa färdigpackat vatten i butik är ingen dålig lösning. Skulle krisen komma ska du dock ha förutsättnigar att även hämta vatten.

Myndigheterna lär rätt snabbt kunna sätta upp tankbilar men plastdunkarna tar nog slut fortare då. Just in time ekonomin är kass på kriser.

Tycker den här funkar fint och för 169kr vinner den över pet på några år, och direkt när det gäller smidig hantering. Används i vardagen också.

https://www.clasohlson.com/se/Vatte...YgYg2QqNqxXik6HFAI09tzbgbCA5BylUaAvEwEALw_wcB
 
Kollade just Biltema. De tar ungefär 5 kr litern i kapacitet för sina enklare dunkar och 10 kr för de mer påkostade. PET-vatten får du för kanske 3 kr litern plus pant på rea för nonamevatten. Så att PET är billigast är klart. Men att ta med en 20 liters campingdunk i bilen är praktiskt och när du står där i kön till den kommunala vattenbilen och slabbar med dina PET-flaskor medan folk irriterat står bakom dig så kanske du ändå tycker att 89.90 kr för en 20 liters dunk är överkomligt. Du kan givetvis bära 1.5 liters flaskor i IKEA-kassar men jag föredrar dunkar. Sedan är det ändå bra att ha ett antal 1.5 liters PET att stoppa i sidfickorna på ryggsäcken när du i panik tvingas lämna hemmet och ansluta till flyktingkaravanen. Jag vill tipsa om att sidofickorna på Haglöfs Alaska och Grönland klarar 1.5 liters PET-flaskor (har provat själv). Dessa klassiska ramryggsäckar fås nu på Tradera för ingenting, max 300 kr plus frakt. De har en stabil ram som du kan fästa det mesta på och du kan även fästa en pulka eller cykelkärra så du kan dra småbarnen även om jag i sådant fall hade föredragit en cykel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du länkar till en artikel där man som värst tycker att 900 spänn för en 10 liter vävdunk verkar vara en bra och vettig investering.

Eller 1000 kronor litern för en 3 deciliters plastflaska.GSI Outdoors Boulder 10 Flask 295ml.

För två kronor i pant får man en 1.5 eller 2 liter livsmedelsgodkänd PET flaska speciellt gjord för förvaring av dryck som kan återanvändas hur ofta som helst, och när den är utsliten får man pengarna tillbaka.

Det var det jag reagerade på, att köpa dyra dunkar för förvaring av vatten helt i onödan.
Nu kanske det är orättvist att jämföra campinggrejer med PET-flaskor som inte är lika robusta, men det finns ju även analfena för dryga hundralappen för en literflaska. Jag håller med dig om att de där grejerna som listades är onödigt dyra. Och vill man ha några små förpackningar finns ju nonamevatten även på 0.5 liters PET-flaska.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kollade just Biltema. De tar ungefär 5 kr litern i kapacitet för sina enklare dunkar och 10 kr för de mer påkostade. PET-vatten får du för kanske 3 kr litern plus pant på rea för nonamevatten. Så att PET är billigast är klart. Men att ta med en 20 liters campingdunk i bilen är praktiskt och när du står där i kön till den kommunala vattenbilen och slabbar med dina PET-flaskor medan folk irriterat står bakom dig så kanske du ändå tycker att 89.90 kr för en 20 liters dunk är överkomligt. Du kan givetvis bära 1.5 liters flaskor i IKEA-kassar men jag föredrar dunkar. Sedan är det ändå bra att ha ett antal 1.5 liters PET att stoppa i sidfickorna på ryggsäcken när du i panik tvingas lämna hemmet och ansluta till flyktingkaravanen. Jag vill tipsa om att sidofickorna på Haglöfs Alaska och Grönland klarar 1.5 liters PET-flaskor (har provat själv). Dessa klassiska ramryggsäckar fås nu på Tradera för ingenting, max 300 kr plus frakt. De har en stabil ram som du kan fästa det mesta på och du kan även fästa en pulka eller cykelkärra så du kan dra småbarnen även om jag i sådant fall hade föredragit en cykel.
Ska man köpa en Haglöfs alaska, ska man ta en av de senare modellerna med höftbälte.
 
I
För personlig vattenförvaring använder vi klean kanteen, de är enkla att rengöra, hållbara, erbjuds i en stor variation men framförallt läcker de inget till innehållet över tid.

PET är engångs förvaring, den bryts ner lättare(vilket är tanken) vilket kan leda till att ex antimon, ftalater och mikroplaster lakas ur till innehållet. De är också extra känsliga för värme och solljus över tid.

Ska man förvara vatten länge så brukar HDPE(Hög densitet polyeten) vara ett vanligt val då detta brytes ner avsevärt långsammare och därmed förorenar vattnet mindre. Även LDPE (Låg densitet polyeten) och PP (Polypropen) kan vara vanligt för långtidsförvaring. Vad man väljer handlar om omständigheterna, på vilket vis man förvarar och hur länge.

Det ska dock tilläggas att vi saknar en hel del forskning på detta område. Man vet att PET läcker mikroplaster i marina miljöer men det verkar inte finnas så mycket forskat på hur det fungerar under "normala" engångs omständigheter.

När det gäller Dunken Donja så ser man den dyka upp lite varstans som rekommendation. Fördelen är att det är en komplett färdig produkt med tap och att den har en stor öppning så att man kan rengöra den väl. Personligen anser jag dock att priset är lite väl högt MEN vill man ha en stor öppning nog för att komma åt att rengöra så tenderar priset springa iväg rejält. Kan man nöja sig med en vanlig "dunk" öppning så kan man ex köpa livsmedel godkänd blå 20 liters blå dunk för 139 kr.

Förövrigt, genomskinlig plast är generellt dåligt för vattenförvaring under länge tid, det går såklart men då får man se till att förvara det mörk.

Tillägg : Som vi pratat om tidigare, cirkulerar man vatten på PET från butiken lär det vara lugna puckar. Men totala priset över tid lär bli långt mycket dyrare jämfört med att förvara kranvatten.
 
Hmmm...PET är nog bra men det är ett bök att hantera. Dunkar, vare sig det är Biltemas eller Donje de luxe 😉 är jag personligen inte heller speciellt förtjust i. Tycker de är lite ömtåliga för att hanteras oömt i tid och otid. Min silltunna tycker jag är perfekt så länge jag är stationär. Skulle situationen kräva att jag behöver vattnet men fortfarande är i lägenheten så har jag 5 urtvättade jeepdunkar i plast från Biltema att hämta vatten i för att fylla på tunnan. De är knappast livsmedelsklassade men det behöver de inte vara. De är bara till för att transportera vattnet. och skulle jag behöva bege mig (bilburen) så lär de duga till förvaring, då är det inte fråga om långtidsförvaring längre utan vattnet kommer att omsättas och dessutom kommer jag nog att ha större bekymmer än att fundera på om mängden ftalater jag eventuellt får i mig är hälsosamt 😋 . Skulle det vara så j-t att man måste dra till fots (eller cykel) då kommer jag att använda några PET i några olika bekväma storlekar. Det ihop med filtervadd och några påsar med aktivt kol ska nog hålla mig med vatten. Skulle jag ha anledning att tro att kvaliten på dricksvattnet är suspekt får jag väl koka det. Och måste man hålla sig i rörelse så får man väl ta fram tekniketterna (Fy för Sören, smakar för j-t men man slipper ränneskita i vart fall. Hursomhelst, vattenbrist är inget jag tror jag behöver oroa mig för. Det här landet är fullt med vattendrag med vatten av acceptabel kvalite. Kallkällor finns det gott om men det är ide att ta reda var de finns i förhand. För att inte tala om alla grävda brunnar på landet.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Ska man köpa en Haglöfs alaska, ska man ta en av de senare modellerna med höftbälte.
Jo men jag har aldrig sett dom utan avbärarbälte. Sedan är det värt att lägga några kronor extra för den något senare modellen med X-lagda remmar bakom ryggen, den har även ett stadigare avbärarbälte. Bäst är den sista modellen med ett mycket kraftigare avbärarbälte, helt ny design och allting är mycket kraftigare stoppat, men den här modellen är ovanlig och kan kosta en tusenlapp.

Se gärna till att få med packpåsen, den kostar annars en slant att köpa. Och får du tag i en med femstegad ram är den stabilare och du har en pinne till att första saker vid. Men egentligen duger vilken som helst av modellerna, en tidig 70-talare med tunt bälte är mycket mer ryggsäck än mycket du köper på Jula och Biltema. Detta var en expeditionsavgift i toppklass på 70-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.