mexitegel mexitegel skrev:
LK PAL (som är alubeklädd) går att förlägga synligt i raka stråk och kan bockas med med bockverktyg. Jag håller själv på att förbereda en sådan förläggning just nu.
Spännande. Vilken dim skall du använda? Lägg gärna en bild, om du hinner😀
 
J jonaserik skrev:
Du kan använda sådana här och finns på dom större varuhusen
[länk]
Tack, tänkte du att man fixerar slangen med dessa? Glömde skriva att jag behöver 22 mm slang/rör
 
J jonaserik skrev:
Du kan använda sådana här och finns på dom större varuhusen
[länk]
Tack, tänkte du att man fixerar slangen med dessa? Glömde skriva att jag behöver 22 mm slang/rör
useless useless skrev:
Vad är det som avskräcker med raksträckan? Förutom att det inte går att få lika spikrakt och snyggt som metallrör så är det inte så komplicerat.
Att något inlägg ovan avrådde från det. Tydligen har plasten "minne" 😮. Har du någon bild på din installation, där man ser hur rakt e prakt det blir?
 
S Småfixren skrev:
Spännande. Vilken dim skall du använda? Lägg gärna en bild, om du hinner😀
Jag kommer köra 20mm i stammarna med 34mm skyddsslang utvändigt. Bockar detta med bockverktyg och trär på skyddsslang och klamrar med LKs rörklammer. Genom att ha skyddsslang hela vägen har jag dubbla barriärer - och ja - det är snyggare utan men i mitt fall får funktion gå före utseende (I mitt tycke är plaströr inte så vackra heller i jämförelse med koppar)

Jag kör med detta bockverktyget som är i princip identiskt med LKs egna och fungerar bra https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08465DRMD?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title

Tänk på att du måste använda LKs kalibreringsverktyg i ändarna innan du monterar kopplingar. Med PEX-slang kan man köra med en vanlig röravgradare men inte på PAL.

PAL-slangen har inget ”minne” utan behåller formen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag kommer köra 20mm i stammarna med 34mm skyddsslang utvändigt. Bockar detta med bockverktyg och trär på skyddsslang och klamrar med LKs rörklammer. Genom att ha skyddsslang hela vägen har jag dubbla barriärer - och ja - det är snyggare utan men i mitt fall får funktion gå före utseende (I mitt tycke är plaströr inte så vackra heller i jämförelse med koppar)

Jag kör med detta bockverktyget som är i princip identiskt med LKs egna och fungerar bra [länk]

Tänk på att du måste använda LKs kalibreringsverktyg i ändarna innan du monterar kopplingar. Med PEX-slang kan man köra med en vanlig röravgradare men inte på PAL.

PAL-slangen har inget ”minne” utan behåller formen.
Du har säkert koll på det mesta. Läste någonstans att 22 eller 25 är att rekommendera i villa. Kan det bero på mängden samtidiga brukare?

Bra tips på rörbockare!

Hur motiveras en kalibrering, och vad är det?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ska man köra PAL så finns det raka längder att köpa.

Mycket snyggare!

[länk]

[bild]
Gissar att de är lika 'bra' som pex i tryck, ålderbeständighet mm?
 
Krilleman
S Småfixren skrev:
Att något inlägg ovan avrådde från det. Tydligen har plasten "minne" 😮. Har du någon bild på din installation, där man ser hur rakt e prakt det blir?
Om den har särskilt bra minne vet jag inte? Oavsett vilket så går det inte att få den spikrak, så det är inget man klamrar på väggen i ett möblerat rum.
Mina rör går under golvet, så då spelar det estetiska inte så stor roll.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ska man köra PAL så finns det raka längder att köpa.

Mycket snyggare!

[länk]

[bild]
Håller med, men inte mycket går upp mot vackert installerad koppar 😍
 
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut

Matnyttig info om LK PAL & LK PEX.
[länk]

Vad tänkte du skarva med?
Pusch? Press? Kopplingsset?
Tack, nu har jag att läsa😉. Nybörjare, så det får bli kopplingar, 4 kanske 5. Pressverktyg har jag sett, men vad är pusch?
 
Krilleman
mexitegel mexitegel skrev:
Håller med, men inte mycket går upp mot vackert installerad koppar 😍
👍👍

Fördelen med koppar är även att man nästan alltid kan laga en söndag med byggladornas ordinarie sortiment om något strular.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S Småfixren skrev:
Tack, nu har jag att läsa😉. Nybörjare, så det får bli kopplingar, 4 kanske 5. Pressverktyg har jag sett, men vad är pusch?
Push-fit. En av tre varianter som LK har för att ansluta slangen.
 
S Småfixren skrev:
Hur motiveras en kalibrering
Det motiveras av att man alltid ska följa tillverkarens monteringsanvisningar.

Rent praktiskt handlar det om att säkerställa en tät koppling genom att oringarna inte skadas när man trär på röret på kopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.