Golvvärmen lade av. Fanns i huset redan när vi flyttade in för 20 år sedan. När jag öppnar och kollar är givaren kopplad i en plint?! (Nr2) det har jag aldrig sett förut. Ska det vara så?
 
  • Öppen elektrisk termostat, kablar synliga, monterad på vägg, märkt "EBERLE", "Made in Germany".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror nog på hur termostaten är byggd invärtes, finns lite olika med separat plint för givare med.
 
J jonaserik skrev:
Beror nog på hur termostaten är byggd invärtes, finns lite olika med separat plint för givare med.
Jag menade ihopkopplade med samma skruv. Vad är det för mening att ha två ändar på ett motstånd:givare om de ändå kopplas ihop?
 
C Christoffer Saar skrev:
Jag menade ihopkopplade med samma skruv. Vad är det för mening att ha två ändar på ett motstånd:givare om de ändå kopplas ihop?
Fast det har ju fungerat…
 
OK då på samma skruv, inte rätt om den är till givaren. Har aldrig fungerat, kan vara så att det fungerar med lufttempen med, du får försöka hitta typen på den, fabrikat är Eberel och se om den kan styra på lufttempen
 
J jonaserik skrev:
OK då på samma skruv, inte rätt om den är till givaren. Har aldrig fungerat, kan vara så att det fungerar med lufttempen med, du får försöka hitta typen på den, fabrikat är Eberel och se om den kan styra på lufttempen
Ja! Så kan det vara. Har jag inte tänkt på. Motståndet i givaren är dessutom bara 300 Ohm och jag har fått veta att det borde vara minst 10k Ohm. Finns det termostater som känner av lufttemperaturen så är problemet löst. Tackar!
 
Det är ju inte så mycket att välja på. Antingen är det någon mer av trådarna som går till givaren eller så har den gått med givare för lufttemperatur. Givetvis kan inte givaren vara ansluten till bara en plint och fungera.
 
C Christoffer Saar skrev:
Ja! Så kan det vara. Har jag inte tänkt på. Motståndet i givaren är dessutom bara 300 Ohm och jag har fått veta att det borde vara minst 10k Ohm. Finns det termostater som känner av lufttemperaturen så är problemet löst. Tackar!
Jag tror du missuppfattat hur det är kopplat.
Har du inget kopplingschema i locket?
Hittat på nätet:
Eldrifts-timer med schematiskt diagram, inställningsrattar, inuti genomskinligt plasthölje, sliten och dammig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Avemo skrev:
Det är ju inte så mycket att välja på. Antingen är det någon mer av trådarna som går till givaren eller så har den gått med givare för lufttemperatur. Givetvis kan inte givaren vara ansluten till bara en plint och fungera.
Nej, för den har ju fungerat. Sen är det ju bara 4 trådar till nolla, fas och två ut i golvet. jag Köper en termostat som mäter lufttemperatur.
 
C Christoffer Saar skrev:
Nej, för den har ju fungerat. Sen är det ju bara 4 trådar till nolla, fas och två ut i golvet. jag Köper en termostat som mäter lufttemperatur.
Jag har förstått det som att en golvvärmetermostat som mäter lufttemperatur är en dålig nödlösning som kan fungera hyfsat i ett stängt utrymme. Är du säker på att inte givarens andra ände är ihopskarvad med nollan som bilden @Dilato länkar visar?
 
A Avemo skrev:
Jag har förstått det som att en golvvärmetermostat som mäter lufttemperatur är en dålig nödlösning som kan fungera hyfsat i ett stängt utrymme. Är du säker på att inte givarens andra ände är ihopskarvad med nollan som bilden @Dilato länkar visar?
Det verkar som att det är värmeslingan som ligger på anslutning 2 om man tittar på andra modeller i samma serie, sensorn ligger mellan 11 & 12
Två elektriska kopplingsscheman, märkta 'Diagram 52531' och 'Diagram 52529', med olika komponenter och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Det verkar som att det är värmeslingan som ligger på anslutning 2 om man tittar på andra modeller i samma serie, sensorn ligger mellan 11 & 12
[bild]
Ah! Jag kollade aldrig i locket…. Gick ändå elektrikerutb. På gymnasiet. Det är en AEG och kopplingsschemat ser precis ut som på första där. Tack!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
10,7Kohm mellan 11 och 12. Det ser bättre ut. Då vet jag vad jag ska köpa. Tack så mycket för all hjälp!
 
D Dilato skrev:
Det verkar som att det är värmeslingan som ligger på anslutning 2 om man tittar på andra modeller i samma serie, sensorn ligger mellan 11 & 12
[bild]
Jag utgick från att de tunna trådarna var givaren, men det var fel. Det är ett badrum så termostat för lufttemperatur hade funkat, men det behövs ingen nödlösning löngre. Tack för hjälpen!
 
Eberle är en del av Schneider, det finns en ersättare som heter 52531
 
  • Gilla
Christoffer Saar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.