Hej!

Har haft en stor blomkruka stående på golvet som hade läckt igenom när vi var på semester…. Nu har det torkat upp i 5 veckor och resultatet är mindre roligt. Så det har nått igenom i springorna, varav 1 spruckit upp rätt rejält (2mm), samt att större yta där krukan stått är missfärgad.

Hur gör jag för att fixa detta? Är det bara att riva upp eller finns det någon fullösning som ger ok resultat?

Som ni ser på bilden är även golvet slipat och behandlat med annan nyans sedan tidigare.
 
  • Trägolv i ett rum, ljus ton, fot hörnet, svart korgkruka, vit sockelleist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träimitation, laminatgolv, skarvar, två plankor, lutning, inga personer, interiör, detaljnärbild, ljusbrun.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledsen bara leva med det eller lägga om golvet. troligen ha ni haft en lerkruka eller ett lerfat under krukan. katastrof, då leran släpper igenom fukt och golvet får stryk, har själv en fläck, men nu är det en matta över, så den syns inte.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H
Laxfiskarn Laxfiskarn skrev:
Hej!

Har haft en stor blomkruka stående på golvet som hade läckt igenom när vi var på semester…. Nu har det torkat upp i 5 veckor och resultatet är mindre roligt. Så det har nått igenom i springorna, varav 1 spruckit upp rätt rejält (2mm), samt att större yta där krukan stått är missfärgad.

Hur gör jag för att fixa detta? Är det bara att riva upp eller finns det någon fullösning som ger ok resultat?

Som ni ser på bilden är även golvet slipat och behandlat med annan nyans sedan tidigare.
Svälld parkett går nog inte att göra något åt. Fläckar, Oxalsyra om någon annan också skrev.
Möjligen att upp de planken som är skadade och spara översta lagret (för att behålla färgen) och limma på det på annan planka. Det behövs säkert en finsnickare för det jobbet.
En duktig golvläggare kan kanske hjälpa er men med min erfarenhet så blir det inte 100. Tror mer på ett finsnickeri.
 
Redigerat:
R
Laxfiskarn Laxfiskarn skrev:
Hej!

Har haft en stor blomkruka stående på golvet som hade läckt igenom när vi var på semester…. Nu har det torkat upp i 5 veckor och resultatet är mindre roligt. Så det har nått igenom i springorna, varav 1 spruckit upp rätt rejält (2mm), samt att större yta där krukan stått är missfärgad.

Hur gör jag för att fixa detta? Är det bara att riva upp eller finns det någon fullösning som ger ok resultat?

Som ni ser på bilden är även golvet slipat och behandlat med annan nyans sedan tidigare.
Du kan köpa plastisk trä ek och fulla den fula glipan med, sedan kan du försöka med oxalsyra som @Vibruz föreslog ofta funkar det mot fläckar…
Dessa är billiga åtgärder som man klarar själv och sedan kommer golvet att jämna ut sig med tiden😊

https://claessons.com/plastiskt-tra/plastiskt-tra-ek-250-g/
 
Tack för alla tips. Nej det får nog inte att få helt 100 utan att lägga om. Men provar med lite oxalsyra och Wood filler först och ser hur långt det tar mig :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Update: woodfiller och oxalsyran gjorde jobbet riktigt bra. Helt klart stor förbättring och känner absolut inget behov av att ringa golvfirman.
 
  • Ljus trägolv, del av stol, väggkontakt, vit vägg, fotlist, minimalistiskt inomhusrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robris och 7 till
  • Laddar…
R
Laxfiskarn Laxfiskarn skrev:
Update: woodfiller och oxalsyran gjorde jobbet riktigt bra. Helt klart stor förbättring och känner absolut inget behov av att ringa golvfirman.
Se där ja🤩 bra jobbat😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.