En kompis till mig som är snickare tipsade mig att använda gipsskruv som justerbara distanser när man monterar smygar i fönster på gamla hus.
Montera 2 st i varje ände samt 2 st i mitten i stommen på huset där smygbrädan ska monteras.
Dessa justeras till rätt höjd mot fönster samt med vattenpass så att alla hamnar i våg eller lod med varandra beroende på vart smygbrädan ska placeras..
Sedan är det bara att hålla dit smygbrädan och skruva fast med någon lämplig skruv.
Denna skruv bör hamna så nära resp. gipsskruv som möjligt utan att hamna mittför ;)
Börja upp och nere och montera sidorna sist.

Med detta sätt blir det mycket lätt att justera in smygen och lättare/bättre att dreva runt fönster och smyg.

Man kan med fördel använda samma princip när man monterar fönster.
Skruva dit 2-4 skruvar (beroende på längd på fönster) där fönstret ska stå, justera så dom blir i våg och ställ fönstret på dom. Fixera fönstret i sidled med enkla kilar.
Skruva fast fönstret med karmskruv och avlägsna kilarna.

/Ola
 
Smart, det ska jag prova nästa gång.
 
det fungerar toppen, jag gjorde precis så som du beskriver när jag montera fönster, men istället för kilar hade jag en sk luftblåsa som jag pumpa respektive släppte ur luft funka kanon..
 
Ungefär så monterar man större aluglas partier med, sitter M10 bultar i ramarna uppe och nere som man justerar in och låser fast partiet med. Har varit med och monterat bl.a. 1,5x8m! partier i alu som bara spänns fast med 4 bult som man sedan svetsar fast i en metallplatta. Sådana partier och liknande sitter bl.a. i bilhallar, butiker m.m.
 
Jag brukar bygga hela fönstersmygen som en låda och sedan fästa den med lim och plugg i fönsterkarmen. På så sätt slipper man helt och hållet synliga spik- eller skruvhål. Smygen sitter alltså endast fast i fönsterkarmen och fodret. Väldigt lätt att dreva
 
Har använnt gips skruve metoden länge.
Och även att bygga låda och limma mot karmen.
När det är en låda så spänner jag den bara mot fönster eller
dörr karmen ingen plugg alls.

Mvh Putte
 
S
en gammal metod med skruven men är perfekt!
saken e den att på accordsbyggen är detta moment förbjudet då det tar *kål* på pengarna*ler* (tar för lång tid)
om du nu skall byta fönster köper du *spårad* smyg!
på karmen skruva/spikar du fast plastbrickor som sticker ut 11,5 cm typ inåt i rummet!
3 st på varje sida på normalt stort fönster.
kapa smygen rätt, å bara tryck till å vips, sitter stenhårt.
jag tycker ej spikade smygar som även en trådläsare innan skrivit är snyggt.
alternativt e att sätt skruvar som tråägaren skrivit fast monteringsskruv *större skalle* lägg en klick sättlim och lite smältlim på huvudena sen pressa mot smygen i 5 sek , sen sitter den!!!!

mvh
speedomac
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.