Håller på nere i källaren och tänkte ta bort isoleringen på värmerören. Jag vet att det kan finnas asbest i rörböjar som jag fått höra men tog bort en liten bit och upptäckte att dom haft på en cementliknande yta på rören under isoleringen på de raka rören. Är detta asbest? De faller isär när man rör det och det finns mycket fibrer i det. Huset är från 1937.
 
  • En smutsig svamp ligger på en vitmålad yta, med samlad hår och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vita duken längst in innehåller troligtvis asbest.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
...bort med rören hela ink isolering och montera nytt.....
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Och blöter du ner rejält i hålet du redan har öppet, så att insidan på hela sträckan blir blöt, kommer det damma betydligt mindre när du kapar dessutom
 
namnbyte namnbyte skrev:
Och blöter du ner rejält i hålet du redan har öppet, så att insidan på hela sträckan blir blöt, kommer det damma betydligt mindre när du kapar dessutom
Ja det ser ut att vara asbest innanför pubeshåren 😆 Varför hade du tänkt ta bort isoleringen, får du för varmt vatten hemma? 😂

Du ska vara glad att asbesten ligger innerst väl inkapslad. Ibland kan den ligga söndervittrad på ytan, som rena sminkpulvret. Inget kul alls.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Inte heller jag förstår varför du börjar riva isoleringen? Enda vettiga orsaken till att "röra" isoleringen, är om rören ska bytas. Ska de bytas, så är det ändå bäst att lämna isoleringen orörd.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.