J Jaggatagga skrev:
Jag förstår inte riktigt var den här tilliten kommer ifrån. De flesta kärnkraftsförespråkare jag känner brukar annars sitta högljutt och gnälla på "idioter" till höger och vänster och hur illa allting sköts. Men deras fina kärnkraftverk ska det tydligen gå att sköta på ett kompetent sätt. Personlighetstypen förbryllar mig.
För att statistiken talar sitt tydliga språk, det är betydligt farligare med alternativen till kärnkraft. Men det är klart, för solkraft och vindkraft är det främst de som jobbar med det som dör, men kolkraften drabbar oss alla 😢
Jämförelse av dödsfall, utsläpp från olika energikällor: Kol, olja, gas, biomassa, vattenkraft, vind, kärnkraft, solenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/safest-sources-of-energy

Det finns en massa ställen med liknande sammanställningar, så välj en du litar på. Jag har aldrig sett någon där inte kärnkraft legat i absoluta toppen, faktum är att den jag valde ut är den enda jag någonsin sett där solkraft ligger bättre till. (dock med >50% högre CO2 utsläpp än kärnkraft)

Allt utom sol-, vind-, vatten- och kärnkraft är med andra ord mer eller mindre idioti.

edit: Man kan även fundera på hur ev. framtida batteri-/vätgas-lagring påverkar mängden utsläpp och dödsfall för sol- och vindkraft, jag är tämligen säker på att de inte kommer att minska.. utan blir nog snarare en dubbling, varpå de börjar se ganska usla ut jämfört med kärnkraft, om man faktiskt vill ha el på vindstilla nätter också.
Även utbyggnad av nät för att transportera el långväga leder såklart till olycksfall i arbetet och ökade utsläpp, så "det blåster alltid någonstans" som lösning ökar också värdena för dödsfall och CO2 utsläpp ur ett systemperspektiv.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur är det nu, elpriserna spås ju att gå ner. Är det fortfarande lika akut att bygga ny kärnkraft i sverige?
Priserna spås gå ner när utbudet ökar, så utbyggd kärnkraft bidrar till att sänka priserna. Ju större tillgång, ju lägre priser.
 
K krfsm skrev:
Förvånansvärt stor ökning på vattenkraften! Är det bra förutsättningar tillflödesmässigt, eller att den använts hårdare nu i början på vintern?
uppgången för vattenkraft denna vinter jämfört med förra vintern? det är snarare en rekyl från en sämre tillgång av vattenkraft den förra vintern

inte nog med att 2022 hemsöktes av både Putin och franskrostat – det var klent med vatten också

vi minns kanske de låga vattenstånden i tyska och franska floder sommaren 2022? men det var väl främst Frankrike, Italien och Schweiz som hade låg vinterproduktion den förra vintern
 
  • Gilla
krfsm
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Om folk ska frysa för att SSAB paxat vattenkraften kanske man bör överväga om inte SSAB borde läggas ner istället, i alla fall delvis.
Här hade man kunnat vänta sig att krfsm dykt upp och varit upprört förklarat att så går det inte till.

Stiger efterfrågan så stiger elpriset eftersom dyrare elproduktion aktiveras.

Och vad händer då i en marknadsekonomi?

När marginalerna ökar så kommer entreprenörerna och kapitalisterna farande och bygger mer elproduktion.

De enda som kan hindra det är offentlig sektor.
Och det kommer offentlig sektor att göra.
 
D djac skrev:
Ta fram en bra bil till rätt pris så säljer den, men det blir ju svårt med gröna politiker förstår jag.
Exakt! När den billigaste nya bil man kan köpa är en elbil kommer den att sälja.

Men det är inte tillräckligt. Priset måste vara lågt. Det hjälper inte att göra alternativen dyrare för att vanliga människor skall ha råd att köpa en elbil.

Artificiella prisökningar på bränslebilar minskar bara möjligheten att spara ihop till en elbil.
P paralun skrev:
Jo nu är det då "mördande" konkurrens inom bilindustrin och en fundamental förutsättning är då ett stabilt rimligt elpris. Sen ska de ha fossilfritt producerad bilplåt från SSAB så blir ju bilarna ännu dyrare.
"Den gröna ekonomin"....
Än så länge konkurrerar bilindustrin om marknadsandelar i lyxbilssegmentet. Alltså egentligen om vinsten, avkastningen på sina pengar.

Den "mördande" konkurrensen är en tävling om att tjäna mest pengar nästa kvartal. Att få största delen av kakan. Inte om att sälja flest bilar.

Varje liten enkel sak som fördyrar en elbil gör den lite mer svårsåld. Dyrare stål är fel väg att gå.

Det är ganska enkelt. Om man inte har råd att köpa en elbil köper man ingen!
 
O O skrev:
Exakt! När den billigaste nya bil man kan köpa är en elbil kommer den att sälja.

Men det är inte tillräckligt. Priset måste vara lågt. Det hjälper inte att göra alternativen dyrare för att vanliga människor skall ha råd att köpa en elbil.

Artificiella prisökningar på bränslebilar minskar bara möjligheten att spara ihop till en elbil.

Än så länge konkurrerar bilindustrin om marknadsandelar i lyxbilssegmentet. Alltså egentligen om vinsten, avkastningen på sina pengar.

Den "mördande" konkurrensen är en tävling om att tjäna mest pengar nästa kvartal. Att få största delen av kakan. Inte om att sälja flest bilar.

Varje liten enkel sak som fördyrar en elbil gör den lite mer svårsåld. Dyrare stål är fel väg att gå.

Det är ganska enkelt. Om man inte har råd att köpa en elbil köper man ingen!
Jo nu diskuterade jag och Djac den tyska bilindustrin och måhända tillhör BMW samt Mercedes lyxbilssegmentet? Men en mycket känslig fråga för Tyskland om VW, BMW, Audi samt Mercedes mfl inte klarar konkurrensen längre, det blir nog rena upproret i Tyskland om deras "klenoder" slås ut och tusentals blir utan jobb.
 
OK. Det jag menade var att priserna på elbilar ligger i nivå med mycket fina bränslebilar. Lite slarvigt uttryckt kanske. Vad som är lyxbilar är en annan fråga. Det beror nog på vem man frågar. Men det är fortfarande mycket billigare att köpa en bränslebil än en elbil.

Den tyska bilindustrin är såklart väldigt viktig för Tyskland och även Europa. Att slå ut den låter som en dålig idé
 
P paralun skrev:
Men man kan ju alltid ta en "grön chansning" på att det går bra.
Nu förefaller det då som att en majoritet av EU's länder har insett att nu får det vara nog med "gröna chansningar"! Tyskland får väl köra på med sin kolkraft samt fossilgas och andra kloka länder bygger kärnkraft.
Är det månntro de gröna i Tyskland och Energiewende som gjort att tysk industri ignorerat elbilar, och bitit sig fast vid gamla fossilbilar?
 
D daVinci skrev:
Är det månntro de gröna i Tyskland och Energiewende som gjort att tysk industri ignorerat elbilar, och bitit sig fast vid gamla fossilbilar?
Tysk bilindustri har väl satsat stort på just elbilar, så ser jag det iaf.
Sen "Energiewende" är väl det mest korkade de ställt till med...
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende
 
O O skrev:
Exakt! När den billigaste nya bil man kan köpa är en elbil kommer den att sälja.
Jag ser att andelen elbilar som såldes i världen 2022 var 9.5%.
Notera världen.

Givet BNP/Capita i Sverige så borde vi kunna ligga på 99%.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är en evig diskussion om byggkostnaden för vind vs kärnkraftverk!

Det man nästan aldrig talar om är elnätet.

Lägger man in kostnaden för elnätet så är totalkostnaden 3 ggr högre för vindkraften jämfört med kärnkraft.

Det stora problemet är att vindkraften matar in effekt i lokalnäten med låg spänning, skall energin flyttas via regionnätet med högre spänning så går energin ”baklänges” och det är inte nuvarande transformatorer byggda för, dom är byggda för att kompensera för förluster i en viss effekt riktning från stamnätet 400 kv ner till 0,4 kv som vi har lokalt.
Många med mig vill gärna ha reda på vart du fått dess siffror eller är ”killgissat”
 
D
P paralun skrev:
Jo nu diskuterade jag och Djac den tyska bilindustrin och måhända tillhör BMW samt Mercedes lyxbilssegmentet? Men en mycket känslig fråga för Tyskland om VW, BMW, Audi samt Mercedes mfl inte klarar konkurrensen längre, det blir nog rena upproret i Tyskland om deras "klenoder" slås ut och tusentals blir utan jobb.
Man säger att med elbilens inträde demokratiserades bilindustrin, det gjorde tex att Tesla kunde bygga moderna fabriker och ganska snabbt kliva förbi legacytillverkarna, som förlitat sig varumärke men varit ganska lata.

Nu är det kineserna som snabbt gått om Tesla och Musk säger själv att Tesla kommer få stora problem att konkurrera, Kineserna är helt enkelt för bra och det kommer ta även Tesla tid att bli konkurrenskraftiga. Då inser man att det skiljer oceaner för de gamla märkena, om det ens går att rädda framöver, det blir kanske som med MG-märket.. :(
 
Eller som med Volvo...
 
Kinamärkena är även till stor del statligt sponsrade i en långsiktigt geopolitisk strategi från kinesiskt håll. Så att bara kolla på den kortsiktiga kostnaden vore att missa den stora bilden. Vi vill inte att den kinesiska samhällsmodellen ska sprida sig, men gör vi oss ännu mer ekonomiskt beroende av den blir det kanske tyvärr den verklighet våra barn och barnbarn får leva i 😢
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Lägger man in kostnaden för elnätet så är totalkostnaden 3 ggr högre för vindkraften jämfört med kärnkraft.
trähandtag trähandtag skrev:
Många med mig vill gärna ha reda på vart du fått dess siffror eller är ”killgissat”
Spelar det någon roll var siffrorna kommer ifrån? Ja, antagligen. Då får väl den intresserade kolla upp fakta själv. Precis så noga som den intresserade vill.

Vårt elnät är byggt för att ansluta 12 reaktorer. Vi har kvar 6. Det finns alltså färdigt nät att ansluta 6 nya reaktorer.

När det gäller att ansluta vindkraft finns inget färdigt nät alls. Varken till havs i skärgården eller ute i skogen.

Nu gällde frågan den totala kostnaden. Men man behöver inte killgissa för att begripa att det kostar mer att bygga nytt än att koppla in sig till befintligt. Dvs att nätkostnaden är väsentlig i sammanhanget.
L Leif i Skåne skrev:
Det man nästan aldrig talar om är elnätet.
Jag kan bara hålla med
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.