Från inkommande vatten i gatan, avser vi ta bort galvade rör och ersätta med pax.

Dragningen kommer att bli i källarens tak och runt hörnen, innan det fördelas till kök samt går igenom golv till badrum.

Hur rundar man hörnen snyggast och med minsta radie ?

22 mm rör och inget skyddsrör då det är synligt hela vägen.
 
Krilleman
Ska du byta inkommande från gatan så lägger man 32mm PEM som normal standard idag.

Sen monteras en vattenmätarkonsol.

Efter den är det bäst att dra koppar och inte naken PEX.
PEX kan du aldrig klamma snyggt.

Vattenmätare med avstängningsventiler och kopparledningar monterade på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Fin installation! Har mätaren och anslutningen från gatan klar. Var förläggning av slang på rulle jag tänkte på. Inser nu att de är stela, och svåra att få raka. Synd, hade varit skönt att slippa skarvar. Borde jag istället köpa raka längder
 
Krilleman
Vilket material på slang har du in från gatan?
Svart med blå linje på, skall det vara.

Vilken produkt hade du tänkt använda invändigt?
Länka gärna!
 
S Småfixren skrev:
Inser nu att de är stela
Om inte för långt ut till gatan, så går det att fylla slangen med varmvatten, ca 55 C som normalt kommer från en VVB. Rackarns vad snäll den blir och kan böjas till rakt. En PEM är rullad efter tillverkningen och har då som ett minne i sig att vara rullad och vill gå tillbaka till ursprunget
 
J jonaserik skrev:
Om inte för långt ut till gatan, så går det att fylla slangen med varmvatten, ca 55 C som normalt kommer från en VVB. Rackarns vad snäll den blir och kan böjas till rakt. En PEM är rullad efter tillverkningen och har då som ett minne i sig att vara rullad och vill gå tillbaka till ursprunget
Tack för ditt svar, nu var det pex slang jag undrade över. Den skall dras vidare till badrum osv
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vilket material på slang har du in från gatan?
Svart med blå linje på, skall det vara.

Vilken produkt hade du tänkt använda invändigt?
Länka gärna!
In från gatan var det blå rand på slangen. Den enda jag ännu hittat med 22 mm slang är Biltema. De har ett typgodkännande för den. Om slangen på rulle är så svårt att räta ut, så är ju rören bättre. Läser att de används för stråk. Lutar åt det. Blir "bara" 3 skarvar med t-kors
 
S Småfixren skrev:
Tack för ditt svar, nu var det pex slang jag undrade över. Den skall dras vidare till badrum osv
Ja då blev det annat, alupex går att bocka med fjäder i. ren PEX blir svårt och ett veck blir lätt i 90 graders böj, allt beroende på hur lång böjen blir. Men tror att du vill knäcka den i ett hörn eller i en vägg, då blir det svårt.
 
J jonaserik skrev:
Ja då blev det annat, alupex går att bocka med fjäder i. ren PEX blir svårt och ett veck blir lätt i 90 graders böj, allt beroende på hur lång böjen blir. Men tror att du vill knäcka den i ett hörn eller i en vägg, då blir det svårt.
Tackar. Det låter som du provat med slangen? Saknar egen erfarenhet, men har jobbat lite med pem slang. Inser nu att det är tufft
 
S Småfixren skrev:
Tackar. Det låter som du provat med slangen? Saknar egen erfarenhet, men har jobbat lite med pem slang. Inser nu att det är tufft
En slang är en slang och den kan inte vikas i 90 grader utan det vill bli ett veck, oavsett om man värmer den eller inte, det finns bockvinklar att sätta på, men det är ganska lång böjning på dom och kommer att gå en bra bit bit ut från ett hörn eller inte får plats i en vägg. Ser ut så här. men är nog inget för dig.
https://www.google.com/search?q=boc...iQUYogTiAwQYASBBiAYBkAYE&sclient=gws-wiz-serp
 
Hur tvära böjar ska du ha? Det finns kallbockstöd för 90 grader, men det blir ju ändå en viss radie. Och sen är det ju som sagt var inte särskilt lätt att få en rak och snygg installation med PEX.



Byggplats med isolering, trärör och sågspån i hörn av konstruktion, obehandlade träytor, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Hur tvära böjar ska du ha? Det finns kallbockstöd för 90 grader, men det blir ju ändå en viss radie. Och sen är det ju som sagt var inte särskilt lätt att få en rak och snygg installation med PEX.



[bild]
Hej, kul att se resultat. Dessa radier räcker gott för mig, men raksträckan avskräcker mig efter allas inlägg😱
 
LK PAL (som är alubeklädd) går att förlägga synligt i raka stråk och kan bockas med med bockverktyg. Jag håller själv på att förbereda en sådan förläggning just nu.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S Småfixren skrev:
Hej, kul att se resultat. Dessa radier räcker gott för mig, men raksträckan avskräcker mig efter allas inlägg😱
Vad är det som avskräcker med raksträckan? Förutom att det inte går att få lika spikrakt och snyggt som metallrör så är det inte så komplicerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.