ErikAlbin ErikAlbin skrev:
Hej,
Vi har under de sista tre åren genomfört en rejäl renovering på vårat hus byggt 1926,
detta har inkluderat utbyggnad,fasadbyte, takbyte, badrummsbygge, fönsterbyte etc.
Men även skapandet av en balkong på cirka 13kvm i söderläge.

Det jag funderar på och hoppas kunna få lite hjälp/idéer om är hur jag ska lösa golvbeläggning samt räcke på ett bra och snyggt sätt.
Balkongen är byggt av råspontsluckor som ligger på reglar i svagt fall utåt, dessa vilar sen på limträbalk/stolpe.
Uppe på råsponen la vi takduk/poolduk som är svetsad, runt balkongen ligger hängrännor.

Problemen jag måste överkomma är:
Taket fungerar som avvattning och måste således vara tätt, Ska något skruvas genom duken måste det tätas.
Få dit ett stabilt räcke som är säkert, utan att skapa problem med avvattning eller tätning.
Byggmåttet får max vara 75mm högt för att kunna öppna dörren, svårt att regla och skruva trall på under 75mm och få fast ett stabilt räcke i?
Risk att trall torkar/slår sig enormt där uppe tack vare sol hela dagen + vindstilla?
Sedan vill jag gärna att räcket estetiskt ska passa in, så har någon förslag eller bild på ett räcke som skulle passa in vore det super kul att se!
Bifogar bild före/efter renoveringen för att se stilen vi försökt åstadkomma på huset, samt en del av balkongen som var den enda bild jag hade just nu.

Före utbyggnad/fasadbyte
[bild]


Efter, balkongen i fråga är ovanför ytterdörr här på bilden.
[bild]

Del av balkongen
[bild]



Mvh/Albin
Wow! Vilket lyckat renoveringsprojekt där ni framhävt husets stil!! Proportionerna blev mycket bättre nu. Och den nya altanen blev både funktionell och snygg 😀
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.