Mikael_L Mikael_L skrev:
Jamen i den frågan anser jag att du sitter säkert.
Det finns startbesked och det är rätt byggnad som byggts, men ett mätfel har gjort att den kommit på fel plats. Jag tror inte ens den mest fyrkantiga bygglovsavdelningen kan driva detta som vara ett svartbygge framgångsrikt.

Men problemet i andra aspekter har du ju dock kvar.
Ok tack så mycket!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du är kass på att trolla! ;) Det enda som funkar i denna situation är mutor och/eller alkohol ;)
Hahaha! 🤣🤣🤣
 
R
Nissens Nissens skrev:
Inte lätt att förstå vad du menar, men ditt inlägg är det absolut mest intetsägande i denna tråden.

De flesta tycker nog att det är mycket märkligt att man inte trippelkollar just att byggnaden hamnar på rätt plats eftersom det är oerhört viktigt.
Jag tyckte bara det var konstigt att först ifrågasätta hur det är möjligt att inte bygga enligt ritning, för att i nästa mening erkänna att ens eget bygge var nära att hamna 2 meter fel.

Nissens Nissens skrev:
Har själv varit i motsvarande läge. Byggnaden hamnade exakt rätt efter korrigering.
Som sagt 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Vad alla säger trolltråd mm och är hårda. Han har ju erkänt att han gjort fel och nu är grannen irriterad, även om jag har svårt att se vad 3dm skulle göra för skillnad, är det ens märkbart?

Vad säger grannen om de 30cm, varför stör det grannen med 30cm extra det är i sammanhanget rätt lite?
Är det grannens sol eller något annat som blir jobbigt för denna, kanske täcks en utfart och de där 30cm försvårar ordentligt för honom. Då kan man kanske sätta upp en spegel eller göra någon annan lösning om du vet gör att 30cm inte stör längre?
Eller är det bara för att djävlas?

Mina grannar är skönast vilket är trevligt. Dom blev nästa förbannade att jag ens frågade, svaret blev kör på för fan så inte här och gaffla. Jag var 1.8m från tomtgräns.
När jag byggde mitt garage höll jag på att göra fel men det gick bra och jag gjorde vad jag tror kallades utstakning där folk från kommun kommer och kontrollmäter och ser till så att allt är rätt. Är man nybörjare så kan sådana tjänster vara ovärderliga.
Får man inte avvika lite från byggplanen lite? Jag hade 20 cm och min bror som bor i skogen fick avvika hela 50cm.
Tack!!!!
 
Det underlättar att följa diskussionen om alla nöjer sig med att använda ett konto var.
 
useless useless skrev:
Det underlättar att följa diskussionen om alla nöjer sig med att använda ett konto var.
Är tyvärr nybörjare här och det blev så att jag skapade två konton med två olika mailadreser. Av nån anledning så är jag inloggad i olika sessioner med båda adresser.....
 
Det är väl bara att logga ut från den ena? Finns en knapp uppe till höger.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hej

Tänker så här…. Om jag vore din granne så ser jag en möjlighet till ”utpressning”, grannen kanske vet vad det kostar och flytta på huset.
Tänker då så här: Huset kostar tex 1 milj, flyttkostnad 150.000 troligen. Ok då kan vi väll gå halva vägen var, så om jag får 75.000 så godkänner jag.
Om jag vore i dina kläder skulle jag acceptera det omgående (visserligen mycket pengar men inte på helheten). Tänk så här som om du vore din granne för det är så han tänker, då kommer du långt……

Att flytta huset ca 50 cm är ett avancerat arbete. Marken som betongplattan står på nu är urgrävd vid ett tillfälle och till den nya marken som huset ska flyttas till grävs ur senare. Då uppstår skillnader i fyllnads/mark -massor nu och då, och sättningar i marken kan göra att betongplattan spricker och huset därefter.

Hur var din kontakt med grannen före bygget….?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Jag tyckte bara det var konstigt att först ifrågasätta hur det är möjligt att inte bygga enligt ritning, för att i nästa mening erkänna att ens eget bygge var nära att hamna 2 meter fel.


Som sagt 🙄
Poängen var att eftersom det är viktigt att bygget hamnar rätt så dubbel och trippelkollar man innan. Det är väldigt enkelt att mäta dessutom. Det kunde blivit fel om jag inte gjorde det.

Det konstiga är ju att man inte kollar extra på något som är så viktigt.
 
TRJBerg
Erbjud 50000:-. Eller kapa/flytta om det är billigare.
 
Claes Sörmland
Byggsanktionsavgiften hamnar på 17 190 kr om byggnaden är 25 kvadratmeter och detta skedde nu 2024. 15 750 kr om byggnationen påbörjades 2023. Det är alltså priset gentemot kommunen för att inte rätta och anmäla i efterhand (om grannen ger ett medgivande).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Du sa ju att huset står på betongplatta? Säker på att du inte trollar
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byggsanktionsavgiften hamnar på 17 190 kr om byggnaden är 25 kvadratmeter och detta skedde nu 2024. 15 750 kr om byggnationen påbörjades 2023. Det är alltså priset gentemot kommunen för att inte rätta och anmäla i efterhand (om grannen ger ett medgivande).
Tack för din input Claes! Uppskattas 🙂
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Poängen var att eftersom det är viktigt att bygget hamnar rätt så dubbel och trippelkollar man innan.
Tre gånger. Räcker verkligen det? Vill man vara säker så kollar man väl ändå fyra!

Nissens Nissens skrev:
Det är väldigt enkelt att mäta dessutom.
Jag glömmer ibland hur inskränkt du är. Du har förstås ingen aning om hur lätt det var att mäta i detta fallet.

Nissens Nissens skrev:
Det kunde blivit fel om jag inte gjorde det.
Precis. När ska detta uppenbara faktum sjunka in.
Nissens Nissens skrev:
Det konstiga är ju att man inte kollar extra på något som är så viktigt.
 
Mikael_L
R RoAd skrev:
Tre gånger. Räcker verkligen det? Vill man vara säker så kollar man väl ändå fyra!
Man ska väl kontrollera tills man hittar felet, hur många gånger det än tar ...?


😆
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Tre gånger. Räcker verkligen det? Vill man vara säker så kollar man väl ändå fyra!
Ts gjorde det inte alls, vilket är märkligt.
R RoAd skrev:
Jag glömmer ibland hur inskränkt du är. Du har förstås ingen aning om hur lätt det var att mäta i detta fallet.
Personangrepp faller tillbaka på dig själv. Du får vara själv på den nivån, det är din hemmaplan.

Hur tror du att de kan veta att byggnaden hamnat 30cm fel? Kan det vara så att det är enkelt att mäta? Om inte, så kan väl du i all din stora vishet förklara det för oss mindre vetande hur man kan veta detta?
R RoAd skrev:
Precis. När ska detta uppenbara faktum sjunka in.
Ja, det är den stora frågan. Men kanske inte det faktum du tänker på. 😊 Om du läser det om och om igen så kanske poletten trillar ner…
R RoAd skrev:
[media]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.