Har precis köpt en kompressor med inbyggd tank och har några nybörjarfrågor.

Måste man tömma tanken på luft efter varje gång man använt den eller kan den stå framme med lufttryck i tanken under lång tid?

Kan man ha på kompressorn för länge och så att säga överbelasta tanken? Kan man tex sätta på den och komma tillbaka några minuter senare och då är tanken fylld? Eller måste jag bevaka tanken när jag fyller den?

Kompressorn jag köpt är

Stanley DN 200/8/6
https://www.verkter.se/kompressor-stanley-c6bb34stn039.html#yt_tab_specification

Specs:
TillverkareStanley
Vikt9 kg
Totalvikt inklusive emballage11 kg
Verktygsdimension310x350x370 mm
MotortypElektrisk
Nom. effektförbrukning1100 W
Max. tryck8 bar
Luftflöde180 l/min
Volym6 l
Varvtal obelastad3400 min-1
DrivDirektdrift
KompressorsmörjningOljefri
Kompressortyp1 cylinder, 1 steg
 
Redigerat:
Skogenhavet Skogenhavet skrev:
Har precis köpt en kompressor med inbyggd tank och har några nybörjarfrågor.

Måste man tömma tanken på luft efter varje gång man använt den eller kan den stå framme med lufttryck i tanken under lång tid?

Kan man ha på kompressorn för länge och så att säga överbelasta tanken? Kan man tex sätta på den och komma tillbaka några minuter senare och då är tanken fylld? Eller måste jag bevaka tanken när jag fyller den?
Utan att veta vad du köpt för kompressor skulle jag säga att nej du behöver inte tömma, vakta eller riskera att överfylla/belasta den.
 
  • Gilla
Skogenhavet
  • Laddar…
Om du använder ett verktyg som kräver mycket luft under lång tid så riskerar kompressorn att överhettas om den går konstant. Låt den svalna av emellanåt.
 
  • Gilla
Skogenhavet
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Om du använder ett verktyg som kräver mycket luft under lång tid så riskerar kompressorn att överhettas om den går konstant. Låt den svalna av emellanåt.
Tack för svar!

Vad är lång tid. 5 min? 1h?
 
Skogenhavet Skogenhavet skrev:
Tack för svar!

Vad är lång tid. 5 min? 1h?
Inte 5 min, utan mer timme.
Den har ju relativt liten tank så beroende på vad du kommer använda den till kommer den gå mer eller mindre ofta.
 
  • Gilla
Skogenhavet
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Inte 5 min, utan mer timme.
Den har ju relativt liten tank så beroende på vad du kommer använda den till kommer den gå mer eller mindre ofta.
Ska främst använda den till att fylla däck. Barnens leksaker ska också luftfyllas så inga tunga jobb.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Du behöver inte tömma den efter användning, sen om du inte ska stå och använda den till luftverktyg Som slipmaskin, bläster så behöver du inte oroa dig över att den ska överhettad.

Däremot kan du ta till vana att tömma tanken på kondens lite då och då, säg 1 gång i månaden om du använder den frekvent.
 
  • Gilla
Skogenhavet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.