Hej,

Har en äldre, 2013, spis av märket Electrolux som alltid funderat tills förra fredagen. Då hade vi ett strömavbrott i området och efter att strömmen hade kommit tillbaka så fungerar endast en uppvärmningsplatta av fyra och den funkar endast om man slår på två andra plattor. Någon som vet vad som kan vara fel?
 
Du saknar en inkommande fas.
 
  • Gilla
Eli G
  • Laddar…
Det var snabbt svar 😁

Hur löser jag det?
 
Du byter ut en av dina huvudsäkringar i mätarskåpet el motsv.
 
Kolla först säkringarna till spisen.
 
  • Gilla
Eli G
  • Laddar…
Jätte konstigt, bytte ut säkringen till spisen och nu fungerar två av fyra plattor.

Hur vet jag vilken propp som är fasen? Eller är det samma som för spisen? Spisen är säkring nr 1.
 
  • Äldre elektrisk säkringspanel med säkringar, märkningar, instruktioner, och knappar monterade på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har 3 säkringar och därmed 3 faser till din spis. Om de säkringarna är hela så får du som nästa steg kolla de 3 huvudsäkringarna (1 huvudsäkring per fas) oftast i närheten av mätartavlan. Högst troligt är en huvudsäkring trasig och måste bytas ut.
 
Hur kunde du se att jag har tre huvudsäkringar?

I samband med abrottet så bytte vattenfall min elmätare som sitter utanför garaget, skulle det kunna ha någon påverkan?
 
E Eli G skrev:
Hur kunde du se att jag har tre huvudsäkringar?

I samband med abrottet så bytte vattenfall min elmätare som sitter utanför garaget, skulle det kunna ha någon påverkan?
Huvudsäkringarna sitter oftast vid mätaren
 
Man ser att där är tre huvudsäkringar genom att det finns trefasgrupper.

Alla tre säkringarna under "1" hör till den gruppen.
 
Är det lika enkelt att byta ut den säkringen som säkringarna till proppskåpet eller tycker du jag borde be vattenfall komma tillbaka och kika på det?
13th Marine 13th Marine skrev:
Man ser att där är tre huvudsäkringar genom att det finns trefasgrupper.

Alla tre säkringarna under "1" hör till den gruppen.
ok så då borde jag även testa att byta ut dessa tre?
 
  • Äldre säkringsskåp med säkringsinsatser, strömbrytare, ledningar, märkningsetiketter och delvis dold instruktionstavla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Huvudsäkringarna sitter oftast vid mätaren
Är det lika enkelt att byta ut den säkringen som säkringarna till proppskåpet eller borde jag be vattenfall komma tillbaka och kika på det?
 
E Eli G skrev:
Är det lika enkelt att byta ut den säkringen som säkringarna till proppskåpet eller borde jag be vattenfall komma tillbaka och kika på det?
Samma lika , gör själva
 
  • Gilla
Eli G
  • Laddar…
E Eli G skrev:
Är det lika enkelt att byta ut den säkringen som säkringarna till proppskåpet eller tycker du jag borde be vattenfall komma tillbaka och kika på det?

ok så då borde jag även testa att byta ut dessa tre?
Nej, de tre rakt under 1.
Nu har du markerat en under 2 och en under 3 med.

Saknar du ström på fler ställen?
Exempelvis på 4, 7 eller 10?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, de tre rakt under 1.
Nu har du markerat en under 2 och en under 3 med.

Saknar du ström på fler ställen?
Exempelvis på 4, 7 eller 10?
Det är två stycken rakt under 1? Eller menar du de två + nr1?

Nejdå, ström finns i hela huset 👍 Endast spisen som spökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.