Hjälp en som har svårt att se saker framför sig..

Vi lade före snön kom om halva vårat tak, inkl. takkupa och ska inom kort påbörja återstående halva. Då har tanken kommit att vi kanske skulle göra en takkupa även på denna sidan för att få mer yta och ett trevligt ljusinsläpp.

Då kommer problemet, som ni ser på bilderna så har vi en utbyggnad på denna sidan.

Frågan är då: kan man dra ut takkupan såpass långt att fronten livar med ytterväggen på utbyggnaden utan att utseendet ser förj*vligt ut? Detta skulle ge bäst vinst invändigt.

Takkupan kommer få samma bredd (3m invändigt) som den andra. Centrerad på huset. Troligtvis liknande med fönster.
Utbyggnaden är 6m bred och 1,8m djup och till råga på allt inte centrerad….. Finns dock en framtidsdröm om att bygga ut huset så att utbyggnad sträcker sig hela husets längd.

Hoppas på lite bra input 🙂
 
  • Trädgård med hus, veranda, paviljong och inplastade hötfix utspridda på en presenning på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takarbete på hus, byggnadsställningar, utspridda verktyg, två bilar, ojämn gräsmatta, ovanifrån perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvånings trähus med snötäckt tak och mark, soligt vinterväder, bil parkerad till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tvåvåningshus med veranda under konstruktion, grå molnig himmel, vått gräs, början av våren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle kunna funka, men det är nog bäst om du försöker rita in takkupan på en bild så att du kan se det framför dig.
 
:)
Tvåvåningshus med veranda, paviljong, trädgårdsmöbler, leksaker och bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Haha
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
T
Utbyggnad av takkupa så den livar med fasaden kommer att göra att den blir rätt hög och även lång så det är nog estetiskt snyggare från utsidan att hålla den till ungefär samma djup som på andra sidan men vinsten invändigt kan ju överväga.
Ser ut som om den sidan är mot tomten, bort från vägen, och då kanske den inte syns lika mycket från omgivningen och det estetiska får stå tillbaka.
 
Kan man förlänga taket på utbyggnaden så att det blir centrerat på huset? Man får visserligen en bit tak utan nåt under, men det kanske blir mer harmoniskt att titta på
 
samovar
Jag hade låtit utbyggnaden vara ”intakt” och att takkupan livar med husväggen innan utbyggnaden.
 
  • Svart trähus med takfönster, omgivet av gröna träd under blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! 😊
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det skulle kunna funka, men det är nog bäst om du försöker rita in takkupan på en bild så att du kan se det framför dig.
Ja, jag ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig med detta,
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
:)
[bild]
Tackar 😆
 
T Testarn skrev:
Utbyggnad av takkupa så den livar med fasaden kommer att göra att den blir rätt hög och även lång så det är nog estetiskt snyggare från utsidan att hålla den till ungefär samma djup som på andra sidan men vinsten invändigt kan ju överväga.
Ser ut som om den sidan är mot tomten, bort från vägen, och då kanske den inte syns lika mycket från omgivningen och det estetiska får stå tillbaka.
Ja det är min rädsla.
Tyvärr är det så att huset är ”felvänt” pga en gammal järnväg som inte längre existerar.
Så ”baksidan” är det som numera är vänt mot samhället, och därmed den sidan som syns mest..
 
Krikkan Krikkan skrev:
Kan man förlänga taket på utbyggnaden så att det blir centrerat på huset? Man får visserligen en bit tak utan nåt under, men det kanske blir mer harmoniskt att titta på
Dom tankarna har jag också haft. Allra helst hade jag förlängt bägge sidor, hela vägen ut till gavlarna på huset!
 
samovar samovar skrev:
Jag hade låtit utbyggnaden vara ”intakt” och att takkupan livar med husväggen innan utbyggnaden.
Detta är nog det som ser bäst ut, frågan är om man isåfall ska låta den liva med fasaden som i detta exemplet (och få några pannrader kvar av stora taket)
Eller om man ska lägga kupan i ”vecket” mellan stora taket och utbyggnaden? Då hamnar takkupan nästan i liv med takfoten på stora taket.
 
T
S stuffs skrev:
Detta är nog det som ser bäst ut, frågan är om man isåfall ska låta den liva med fasaden som i detta exemplet (och få några pannrader kvar av stora taket)
Eller om man ska lägga kupan i ”vecket” mellan stora taket och utbyggnaden? Då hamnar takkupan nästan i liv med takfoten på stora taket.
Med fasaden.
 
  • Gilla
samovar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.