Jag köpte försvarets blå ylletröja typ M87 100% ull.
Perfekt för årets kallaste dagar eller när man är ute och behöver en riktigt varm tröja.

Den är verkligen av bra kvalitet, lite stickig men helt ok.
Den hade en speciell doft så jag tvättade den med fintvättmedel i 20 grader, tvätten gick bra rejält blöt, så jag körde centrifugering 600varv.
Den vart torrare, lät den sedan lufttorka.

Den torkade ganska snabbt och den återfick lite form från att vara tight från tidigare tvätt.

Dock så var den lite hårig påminner om hundhår.

Misstänker att detta uppkom under centrifugeringen, kanske man skulle centrifugerat tröjan i ett örngott? Ett lila stickat tröja på en mörk kudde, trägolv, en del av en lampa syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Har du inget ullprogram på din tvättmaskin? Ett "vanligt" program kör runt tvätten och centrifugerar betydligt mer än ullprogrammet gör, och då riskerar plagg av ylle att filta ihop sig.
Bra att du använde fintvättmedel, det är skonsamt för känsliga fibrer som ull och silke.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har du inget ullprogram på din tvättmaskin? Ett "vanligt" program kör runt tvätten och centrifugerar betydligt mer än ullprogrammet gör, och då riskerar plagg av ylle att filta ihop sig.
Bra att du använde fintvättmedel, det är skonsamt för känsliga fibrer som ull och silke.
Jag körde ullprogrammet, standard var 1400varvs centrifugering det drog jag ned.
Ull krymper vid värme och rörelse.

Här kanske jag borde använt en tvättpåse. Eller liknande?
 
Plagget ligger stilla under centrifugering däremot kan det bli lite problem om maskinen inte får balans och försöker flytta runt plagget i trumman. Släng med en handduk som sällskap nästa gång. Alltid dåligt att centrifugera bara ett plagg.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
4774
A A-Man_08 skrev:
Jag köpte försvarets blå ylletröja typ M87 100% ull.
Perfekt för årets kallaste dagar eller när man är ute och behöver en riktigt varm tröja.

Den är verkligen av bra kvalitet, lite stickig men helt ok.
Den hade en speciell doft så jag tvättade den med fintvättmedel i 20 grader, tvätten gick bra rejält blöt, så jag körde centrifugering 600varv.
Den vart torrare, lät den sedan lufttorka.

Den torkade ganska snabbt och den återfick lite form från att vara tight från tidigare tvätt.

Dock så var den lite hårig påminner om hundhår.

Misstänker att detta uppkom under centrifugeringen, kanske man skulle centrifugerat tröjan i ett örngott?[bild]
Mitt bästa tips är att du sätter på dig tröjan så fort du plockar upp den ur tvättmaskinen och drar försiktigt ut ärmarna bak & framstycket tills den har rätt passform. Låt den gärna torka på din kropp för min erfarenhet är att inget annat hjälper. Detta tips fick jag av min älskade bortgångne mormor född 1914. Alla andra sätt som jag har provat har gjort att plagget krymp till barnstorlek samt ser mer ut som något hunden har haft i sin sovkorg.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Mitt bästa tips är att du sätter på dig tröjan så fort du plockar upp den ur tvättmaskinen och drar försiktigt ut ärmarna bak & framstycket tills den har rätt passform. Låt den gärna torka på din kropp för min erfarenhet är att inget annat hjälper. Detta tips fick jag av min älskade bortgångne mormor född 1914. Alla andra sätt som jag har provat har gjort att plagget krymp till barnstorlek samt ser mer ut som något hunden har haft i sin sovkorg.
Tröjan sitter nu helt perfekt, det är en storlek större.

Har doch en stlk 48 grön helt ny i källaren å den är lös.
Men jag är sjukt nöjd med den här tröjan, kommer vara perfekt när jag är ute med båten och ute å tältar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
4774
A A-Man_08 skrev:
Tröjan sitter nu helt perfekt, det är en storlek större.

Har doch en stlk 48 grön helt ny i källaren å den är lös.
Men jag är sjukt nöjd med den här tröjan, kommer vara perfekt när jag är ute med båten och ute å tältar.
Har själv ett antal av begagnade tröjor som jag köpte när jag var typ 16 på en affär , kan ha hetat "försvarslagret" eller liknande. Kommer bara ihåg att affären låg, för mig som infödd söderböna, in the middle of nowhere mer eller mindre men de sålde försvarets alla upptänkliga saker förutom vapen och sådant. Men allt från pastej i plåtburk till gasmaskväskor, tält, kläder och skor bla.
Har använt tröjorna i alla år och alltid tvättat dem på samma sätt. Kanske därför de fortfarande ser nya ut efter 30 år 😀
 
viktigt vid ulltvätt att använda fintvättmedel utan proteinnedbrytande enzymer som vanliga tvättmedel annars har - för ull är byggda av proteiner från början och enzymerna i vanligt tvättmedel ger sig på dessa och är orsaken att man får hål och filtning i förtid om man tvättar plagg som tex. värmeunderställ med blandning av ylle och syntet i sig med vanliga tvättmedel
 
4774 4774 skrev:
Har själv ett antal av begagnade tröjor som jag köpte när jag var typ 16 på en affär , kan ha hetat "försvarslagret" eller liknande. Kommer bara ihåg att affären låg, för mig som infödd söderböna, in the middle of nowhere mer eller mindre men de sålde försvarets alla upptänkliga saker förutom vapen och sådant. Men allt från pastej i plåtburk till gasmaskväskor, tält, kläder och skor bla.
Har använt tröjorna i alla år och alltid tvättat dem på samma sätt. Kanske därför de fortfarande ser nya ut efter 30 år 😀
FFV överskott i solna var det säkert.
Det var millitärt överskott på riktigt med bra priser inga mellanhänder.
 
  • Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
4774
A A-Man_08 skrev:
FFV överskott i solna var det säkert.
Det var millitärt överskott på riktigt med bra priser inga mellanhänder.
Precis 😀
 
X xxargs skrev:
viktigt vid ulltvätt att använda fintvättmedel utan proteinnedbrytande enzymer som vanliga tvättmedel annars har - för ull är byggda av proteiner från början och enzymerna i vanligt tvättmedel ger sig på dessa och är orsaken att man får hål och filtning i förtid om man tvättar plagg som tex. värmeunderställ med blandning av ylle och syntet i sig med vanliga tvättmedel
Körde fintvättmedel.
 
AXS
Jag torktumlar mina ullkläder. Men torrt med en lätt fuktad handduk i, lågtemp.

Fläckar går bort och så även dålig doft.
 
Ull: fullkomligt fantastiskt bra material till tröjor osv.

Har ett antal kära tröjor i merinoull, makalöst material. Man kan hänga upp dom vid duschen och de liksom tvättar sig bara av ångan, man behöver iaf inte tvätta alls lika ofta fortfarande superfräscha.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Brukar köra ullprogrammet på maskinen med 500rpm centrifugering utan tvättmedel och sen hängande lufttorkning utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.