Hej!

Håller på att renovera köket och har stött på lite problem, vi behöver byta det självbärande holländska parketten för att det är perforerat med nubb pga tidigare masonit/plastmatta. Då undrar jag om vi kan lägga ett renoveringsgolv på 12mm samt en parkett på 16mm utan att det blir bekymmer med bärighet eller andra möjliga problem?

Att lägga ett självbärande spångolv på 22mm och sedan att en parkett på 16mm är ett alternativ men det är en cm som vi helst hade undvikit.
 
R
Nej det kommer inte att hålla 12mm spån håller inte ens för 100kg punktbelastning vid läggning…
 
  • Gilla
Bedro
  • Laddar…

Bästa svaret

Har lite liknande situation, har självbärande golv på 25-26mm och skulle helst hamna på samma nivå efter nytt golv av olika anledningar. Min tanke har varit att köra 10mm plywood men stärka upp med extra kortlingar mellan befintligt bjälklag. Man skulle också kunna fälla in spån mellan bjälklag, men även då ska man nog ha lite kortlingar.
 
  • Gilla
Bedro
  • Laddar…
R
Ja man kan givetvis kortla emellan bjälkarna för att få bärighet till ett tunnare undergolv..
Alternativt lagga golvspån emellan bjälkarna jäms bjälkarnas överkant och neråt…
Men att bara ha 10-12 mm undergolv kommer att svikta alldeles för mycket på 60 c/c emellan bjälkarna…
 
  • Gilla
Bedro
  • Laddar…
Tack för svaren, ja att lägga så kallade kortlingar har varit en tanke, men att sänka kortlingarna och fälla in känns som det rätta :). Är första gången jag gör något med golv så detta uppskattas verkligen!.

Ska plocka bort det gamla golvet imorrn, samt skotta upp allt spån.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
B Bedro skrev:
Tack för svaren, ja att lägga så kallade kortlingar har varit en tanke, men att sänka kortlingarna och fälla in känns som det rätta :). Är första gången jag gör något med golv så detta uppskattas verkligen!.

Ska plocka bort det gamla golvet imorrn, samt skotta upp allt spån.
Det är bara o fråga på svarar när jag ser😉
 
  • Gilla
Bedro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.