Walle85
Vi sänkte innertaket med ca 12+28mm för att få dit nya takskivor (Huntonit) samt få ett installationslager för el och spottar. Hittade några spottar som endast behövde strax under
40mm i utrymme på höjden. Tror att det är svårt att få det tajtare än så utan att spottarna sticker ut från innertaket och man får plats att dra elen på ett vettigt sätt.
 
R
O oliven1 skrev:
va?

står ju klart och tydligt att du får både ha 2,1m eller 1,9m beroende på funktion.
I en souterrängvåning/köllare och övervåning.
 
R Rejäl skrev:
I en souterrängvåning/köllare och övervåning.
men nej, står extrem tydligt.

du får absolut ha tex 2,1 m på bottenplan.

visa vad som strider mot det?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
men nej, står extrem tydligt.

du får absolut ha tex 2,1 m på bottenplan.

visa vad som strider mot det?

Rumshöjd i bostäder​

Rumshöjden ska vara minst 2,40 meter i bostäder i rum som är avsedda att vistas i mer än tillfälligt. I småhus, det vill säga en- eller tvåbostadshus, får dock rumshöjden vara minst 2,30 meter i vinds- och souterrängvåningar samt i källare. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. Men där ståhöjd behövs ska rumshöjden vara minst 2,10 meter under horisontell del av tak eller 1,90 meter under snedtak. Del av rum som inte behöver ståhöjd och därför kan ha lägre rumshöjd behöver inte delas av med vägg eller liknande från den del av rummet som har högre rumshöjd.

Ja du får ha 2.1m i begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas..

Alltså så kan inte hela våningsplanet ha lägre höjd än 2.3m i en källare..
 
du får ha 2,1 eller 1,9 framgår tydligt, se nedan:


"I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. Men där ståhöjd behövs ska rumshöjden vara minst 2,10 meter under horisontell del av tak eller 1,90 meter under snedtak"
 
R Rejäl skrev:

Rumshöjd i bostäder​

Rumshöjden ska vara minst 2,40 meter i bostäder i rum som är avsedda att vistas i mer än tillfälligt. I småhus, det vill säga en- eller tvåbostadshus, får dock rumshöjden vara minst 2,30 meter i vinds- och souterrängvåningar samt i källare. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. Men där ståhöjd behövs ska rumshöjden vara minst 2,10 meter under horisontell del av tak eller 1,90 meter under snedtak. Del av rum som inte behöver ståhöjd och därför kan ha lägre rumshöjd behöver inte delas av med vägg eller liknande från den del av rummet som har högre rumshöjd.

Ja du får ha 2.1m i begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas..

Alltså så kan inte hela våningsplanet ha lägre höjd än 2.3m i en källare..
Gäller din länk nyproduktion/nybygge ?
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gäller din länk nyproduktion/nybygge ?
PBL så dom gäller väl ny och ombygggnation som kräver bygglov..
 
R
O oliven1 skrev:
du får ha 2,1 eller 1,9 framgår tydligt, se nedan:


"I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. Men där ståhöjd behövs ska rumshöjden vara minst 2,10 meter under horisontell del av tak eller 1,90 meter under snedtak"
Jag kan inte förklara det tydligare än att 2.1m samt 1.9m gäller inte hela våningen utan bara begränsade delar tycker att denna bild tydligt visar det:
 
  • En teknisk ritning av ett hus med måttangivelser i meter, snittvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Jag kan inte förklara det tydligare än att 2.1m samt 1.9m gäller inte hela våningen utan bara begränsade delar tycker att denna bild tydligt visar det:
jag skrev att man får ha 2,1m och 1,9m på alla plan.

men då svarade du "Ja men som lägsta höjd 2.4m."

vilket alltså inte stämmer.
du får ha tex 2,1 i hela rum.
 
R
O oliven1 skrev:
jag skrev att man får ha 2,1m och 1,9m på alla plan.

men då svarade du "Ja men som lägsta höjd 2.4m."

vilket alltså inte stämmer.
du får ha tex 2,1 i hela rum.
Jag hänger inte med i ditt resonemang alls och håller inte med om att man kan tolka det som du säger..
Men vi kommer inte längre utan vi får vara överens om att inte vara överens om denna frågan😉
 
R Rejäl skrev:
PBL så dom gäller väl ny och ombygggnation som kräver bygglov..
Japp, alltså inte i TS fall då det gäller befintlig byggnad. Jag rek. dock att inte sänka taket mer än längs väggarna möjligtvis.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag hänger inte med i ditt resonemang alls och håller inte med om att man kan tolka det som du säger..
Men vi kommer inte längre utan vi får vara överens om att inte vara överens om denna frågan😉
men förstår inte vad du pratar om.
är vi inte överens om att man får ha 2.1m i enskilda rum?

se urdag ur pil: (texten har inget med specifika våningar att göra utan gäller på samtliga plan)

"I rum eller avskiljbara delar av rum i bostäder avsedda att vistas i tillfälligt får rumshöjden inte vara lägre än 2,10 meter. Exempel på rum att vistas tillfälligt i är hygienrum och bostadskomplement såsom bostadsförråd och garage."
 
R
O oliven1 skrev:
va?

står ju klart och tydligt att du får både ha 2,1m eller 1,9m beroende på funktion.
Ja i hygien, förråd och garagedel..
Men inte i bostadsdelen sovrum, kök, vardrum, entré…
Alltså är det i begränsade ytor precis som bilden visar som jag bifogade..
 
R Rejäl skrev:
Ja i hygien, förråd och garagedel..
Men inte i bostadsdelen sovrum, kök, vardrum, entré…
Alltså är det i begränsade ytor precis som bilden visar som jag bifogade..
jo även i begränsade delar av sovrum, kök, vardagsrum och entré får takhöjden vara lägre, se urklipp nedan:

"I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. "
 
R
O oliven1 skrev:
jo även i begränsade delar av sovrum, kök, vardagsrum och entré får takhöjden vara lägre, se urklipp nedan:

"I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. "
Nej håller inte med..
Bara under undantaget vinds souterrängvåning och källare står tydligt och klart…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.