B
Jag hade nog kört på albabalkar, 400mm eller 600mm höjd känns mer rätt än ett antal lösa 19cm lecabalkar.

Eller murad med skalblock och gjutit upp en grundmur.
 
Karrock
E Einh skrev:
Jo jag tror att isoleringen kommer att ligga kvar i och med att huset lyftes på plats på plattan nån gång under 70-talet.
Ny info, bra det låter ju lovande.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Ok. Men du vet inte om glasullen ligger kvar på plattan när huset lyfts. Jag hade inte velat kräla runt under ett hängande hus och försöka peta tillbaka och fästa upp isoleringen igen med trossbottenskivor.
Att flytta mindre hus är en rimlig rutingrej. Att byta typ av grundläggning från platta till plintar kräver lite bättre koll än du har för tillfället. Du verkar inställd (fixerad?) på att hitta begagnade betong klossar att lägga huset på. Alla hus med platta på mark grundläggs på eps eller xps-isolering i hållfasthet från 80-300. Det håller och är lätt att arbeta med. Går du på ett utbrett lager xps så lär huset ligga fint.
Menar du att jag ska lägga ut xps/eps direkt på gruset och ställa huset på det? Anledningen till att jag inte vill gjuta är att jag inte hinner och att jag i framtiden vill kunna dra in vatten och avlopp och det är lättare att göra om man har en krypgrund/plintgrund. Varför jag inte hinner gjuta är att ägaren av huset vill få bort det till våren. Han ska bygga nått annat på plattan istället. Huset är gratis om jag ordnar frakten därifrån.
 
B BSOD skrev:
Jag hade nog kört på albabalkar, 400mm eller 600mm höjd känns mer rätt än ett antal lösa 19cm lecabalkar.

Eller murad med skalblock och gjutit upp en grundmur.
Albabalkar har väl en spolkant? Känns inte de mer rangliga än lecabalkar som ligger stabilt och inte kan tippa åt något håll?
 
B
E Einh skrev:
Albabalkar har väl en spolkant? Känns inte de mer rangliga än lecabalkar som ligger stabilt och inte kan tippa åt något håll?
De är ju 25cm breda, 6cm bredare än lecabalken. Vet inte i vilket läge de skulle tippa, de är rätt stabila. Sen när man ställer ett hus uppepå så rör de sig definitivt inte.
 
Karrock
E Einh skrev:
Menar du att jag ska lägga ut xps/eps direkt på gruset och ställa huset på det? Anledningen till att jag inte vill gjuta är att jag inte hinner och att jag i framtiden vill kunna dra in vatten och avlopp och det är lättare att göra om man har en krypgrund/plintgrund. Varför jag inte hinner gjuta är att ägaren av huset vill få bort det till våren. Han ska bygga nått annat på plattan istället. Huset är gratis om jag ordnar frakten därifrån.
Aha!
Låter ju som en bra deal ändå. Har du plats att ställa huset på reglar bredvid, och gjuta en grund med vatten och avlopp i lugn och ro?

Annars är nog de tre långa linjerna i valfritt material fortfarande bäst. Eller gå upp till fyra linjer. Men fundera över var du du vill kräla med avloppsrör i famnen och försök planera att inte lägga linorna just där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.