Hej gott folk!

Jag är sugen på att sänka taket i min bostadsrätt, men är lite skeptiskt till om det är en bra idé då takhöjden redan är låg, dvs. 2400mm. Tanken är att sänka minsta möjliga, dels för att jag tycker spottar är snyggast typ av belysning i tak, men också för att taket är skitfult.. Stora skåror och färg som flagnar av osv. Känns helt klart som att minsta ansträngning och bäst resultat kommer av en sänkning, men oroar mig över att få stugkänsla om jag gör det. Någon som har erfarenhet av en sänkning från liknande takhöjd?
 
Välkommen till forumet!

Jag är inte så säker på att du får ha lägre takhöjd än så i en permanentbostad. Sätt gips i taket eller lej in någon som putsar om eller bredspacklar hela ytan.
 
@
F fribygg skrev:
Välkommen till forumet!

Jag är inte så säker på att du får ha lägre takhöjd än så i en permanentbostad. Sätt gips i taket eller lej in någon som putsar om eller bredspacklar hela ytan.
H huggan skrev:
[länk]

2,4 meter ska det vara i bostäder.
@frybygg Stort tack!!

Oj, jahapp! Där ser man, Där sprack den idéen.. lärde jag mig någon nytt! Tack för bra svar! :D
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
H huggan skrev:
[länk]

2,4 meter ska det vara i bostäder.
Gäller väl bara vid själva uppförandet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MrJay
Känner flera som sänkt till ca. 2.3m pga. diverse anledningar, främst i hus dock. Senast var det en bekant som ville ha sträcktak i sitt hus (från brilliance-ceiling.se) då han var trött på gamla innertaket. Vad jag förstår verkar han inte sakna 2.4m 🙄
 
Redigerat:
R
H huggan skrev:
[länk]

2,4 meter ska det vara i bostäder.
Nja det beror på vilken våning det gäller:
 
  • Sektion av byggnad med måttangivelser enligt Boverkets byggregler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Per-Elofsson skrev:
Gäller väl bara vid själva uppförandet?
Nej. Gör du en ändring av byggnaden, ändring är definierat i PBL, så gäller kraven igen.
 
Unikt namn
Bild på taket?
 
Slipa, spackla och måla samt sätt skenor för spotlights, gärna med tre faser så du kan styra olika delar separat. Problemet löst
 
Personligen tycker jag spottar är skitfult, så slipa spackla och måla taket och skaffa annan trevlig belysning.
Sorry för att jag är dryg...
/W
 
  • Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nja det beror på vilken våning det gäller:
har inget med vilken våning det är utan användningen av rummet
 
R
O oliven1 skrev:
har inget med vilken våning det är
Ok, vad stödjer du det i?
 
  • Skärmdump av en webbsida med text om rumshöjd enligt Boverkets byggregler, mobil, 5G-nätverk, batteri 33%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Ok, vad stödjer du det i?
PBL?

skulle ju vara helt orimligt att man ställde kravet utifrån antal våningar, hur ska PBL veta funktionen på respektive våning eller ens hur många våningar ett hus har?

dessutom vad spelar det för roll om du bor på våning 2 eller 3?
du har ju självklart samma funktionskrav.
 
R
O oliven1 skrev:
PBL?

skulle ju vara helt orimligt att man ställde kravet utifrån antal våningar, hur ska PBL veta funktionen på respektive våning eller ens hur många våningar ett hus har?

dessutom vad spelar det för roll om du bor på våning 2 eller 3?
du har ju självklart samma funktionskrav.
För att en och tvåbostadshus har ett undantag läs i inlägget ovan som är ur pbl..

Så denna gången får du pudla😉
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.