Hej, känner mig litet som en noob på detta. Men vi har en gammal fin kakelugn i stugan som alltid fungerat perfekt.

Nu idag har det varit konstiga vindförhållanden som gör att det blåser baklänges i rökkanalen då och då, trots vanlig eldning under dygnet. Enligt "klart.se" är det inte så mycket vind, ca 20 sekundmeter i byarna, men inte märkt något liknande när det blåst tidigare.

Sotaren fixade till kanalerna till kakelunen helt nyligen, men såvitt jag kan minnas var det väldigt länge sedan det gjordes ett täthetstest. Frågan är ju om denna "incident" är något att bekymra sig över och följa upp mera på allvar.

Nu i kväll får vi alltså in tydlig röklukt periodvis, säkerligen förhöjd CO i inomhusluften också men vet inte.

Vad jag direkt kommer att fixa är en CO-varnare såklart.

Vad tror folket om detta? Bara konstatera att det var konstiga vindar idag? Litet nojjig på detta med eldstäder och CO, måste vara säkert.
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
C
H Harald Blåtumme skrev:
Nu idag har det varit konstiga vindförhållanden som gör att det blåser baklänges i rökkanalen då och då, trots vanlig eldning under dygnet.
Hur ser skorstenen ut?
Normalt är tanken att det skall uppstå viss ejektorverkan, dvs. att det blir bättre drag i skorstenen när det blåser. För det är ju så klart väldigt obra om det börjar blåsa ner i skorstenen samtidigt som man eldar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Skorstenen är en vanlig murad. Dock saknas skorstenshuv, detta skulle kanske kunna hjälpa när det blåser så förbannat och länge som senaste dagarna. Plus såklart andra positiva effekter.
 
Hur lång skorsten? Hur har ni spjäll och luckor? Vid vilka tillfällen under eldningen ryker det in? Finns många parametrar.

Huv kan väl få motsatt effekt också?

Själv upplever jag bara att stark blåst gör att det blir nästan för bra drag i skorstenen.
 
C
H Harald Blåtumme skrev:
Dock saknas skorstenshuv, detta skulle kanske kunna hjälpa när det blåser så förbannat och länge som senaste dagarna.
Njae, det skall inte behövas någon huv för att det inte skall blåsa ner i skorstenen.
Är det verkligen så att det är blåsten som orsakar problemet? Eller är det bara en gissning?
När det blir väderomslag så här kan man t.ex. få en köldpropp i skorstenen (när murstocken är kallare än utetemperaturen) så att det inte blir något drag.
 
Det kan ju vara så att ugnen eller skorstenen har blivit otät, kanske p.g.a. att stugan har satt sig eller liknande. Om det var länge sedan ugnen trycktestades kan det ju vara en bra idé att börja där.
 
Vi har bott i stugan var och varannan helg under de senaste fem åren, aldrig varit problem med detta förrän nu. Knepiga vindar och vindriktningen är litet ovanlig det är allt.

Får kolla sedan när det mojnat. Inte omöjligt att det finns något skit i skorstenen typ kajbo eller något, sotaren gjorde bara ett halvt jobb sist och sotade inte skorstenspipan.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har bott i stugan var och varannan helg under de senaste fem åren, aldrig varit problem med detta förrän nu. Knepiga vindar och vindriktningen är litet ovanlig det är allt.

Får kolla sedan när det mojnat. Inte omöjligt att det finns något skit i skorstenen typ kajbo eller något, sotaren gjorde bara ett halvt jobb sist och sotade inte skorstenspipan.
va gjorde sotaren då om han inte sotade skorstenspipan? hur har ni det med tilluft in i huset? e den för dålig vill det inte bli nått bra drag
 
Sotaren rensade endast kanalerna i kakelugnen, det var litet kallt och blåsigt så det blev inte av med resten av jobbet. Kanske steg ett att vederbörande får komma tillbaka och slutföra jobbet.

Tilluften är mycket bra ordnat, bla en kattlucka som drar in en hel del nu när det blåser. Sedan tilluften till själva förbränningen i kakelugnen tas direkt utifrån via grunden.

Tills sotaren återkommer ska jag fixa CO-varnare och några nya trådlösa brandvarnare på bottevåning och övervåning, litar inte på de gamla längre - båda har varnat för rök senaste dygnen vilket iofs kan vara korrekt men de har nått sin tekniska livslängd.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej, känner mig litet som en noob på detta. Men vi har en gammal fin kakelugn i stugan som alltid fungerat perfekt.

Nu idag har det varit konstiga vindförhållanden som gör att det blåser baklänges i rökkanalen då och då, trots vanlig eldning under dygnet. Enligt "klart.se" är det inte så mycket vind, ca 20 sekundmeter i byarna, men inte märkt något liknande när det blåst tidigare.

Sotaren fixade till kanalerna till kakelunen helt nyligen, men såvitt jag kan minnas var det väldigt länge sedan det gjordes ett täthetstest. Frågan är ju om denna "incident" är något att bekymra sig över och följa upp mera på allvar.

Nu i kväll får vi alltså in tydlig röklukt periodvis, säkerligen förhöjd CO i inomhusluften också men vet inte.

Vad jag direkt kommer att fixa är en CO-varnare såklart.

Vad tror folket om detta? Bara konstatera att det var konstiga vindar idag? Litet nojjig på detta med eldstäder och CO, måste vara säkert.
Inte omöjligt att sotaren gjorde något så att det blev ökat stopp. En känslig punkt är uppe efter anslutningen, om det är en krök där. Sot och aska kan samlas där vid sotning av pipan ovanför.

Testa med handen i övre sotluckan om det drar bra där. Den ska inte bli varm-het vid eldning.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Ska kolla detta. Nu är det full fräs i kakelugnen så får vänta litet men bra tips.

Jag har iofs riktig sotviska med lod osv, skulle kunna göra sotnigen av pipan själv men om man nu betalar folk för att det ska bli gjort och få papper på det så... njae. De får komma och fixa.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ska kolla detta. Nu är det full fräs i kakelugnen så får vänta litet men bra tips.

Jag har iofs riktig sotviska med lod osv, skulle kunna göra sotnigen av pipan själv men om man nu betalar folk för att det ska bli gjort och få papper på det så... njae. De får komma och fixa.
låter som en bra plan
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ska kolla detta. Nu är det full fräs i kakelugnen så får vänta litet men bra tips.

Jag har iofs riktig sotviska med lod osv, skulle kunna göra sotnigen av pipan själv men om man nu betalar folk för att det ska bli gjort och få papper på det så... njae. De får komma och fixa.

typ där vid 2
Handritad skiss av kakelugn/rörspis sidovy med kanaler, markerade detaljer, anteckningar, och röda pilmarkeringar på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av kakelugn/rörspis sidovy med kanaler, markerade detaljer, anteckningar, och röda pilmarkeringar på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Ja precis, där vid position 2 är en grej att kolla.

Jag har sotat kakelugnen i huset i stan själv, det kan rasa ner ordentliga mängder bös där som man får ta bort för att flödet ska bli vettigt.

Vid något tillfälle var det några lik efter fåglar som fick städas bort där, lagom skoj men det är vad det är.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja precis, där vid position 2 är en grej att kolla.

Jag har sotat kakelugnen i huset i stan själv, det kan rasa ner ordentliga mängder bös där som man får ta bort för att flödet ska bli vettigt.

Vid något tillfälle var det några lik efter fåglar som fick städas bort där, lagom skoj men det är vad det är.
Antingen är de stopp eller inte. Hade kakelugn vart så otät skulle den brinna dåligt hela tiden. En huv skulle gjort problemet värre. När de blåser så kan vinden slå ner i skorsten. På äldre hus kan man ofta se en ballerina på skorsten för att slippa detta och få bättre drag samtidigt som kanalen skyddas mot regn.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.