Har nysatta fönsterbänkskivor, men det är rätt stora glipor vid kanterna av olika skäl. Hur fyller jag dessa bäst innan målning? Limma liten bit gipsskiva och sen spackla? Ska man ta nån mjuk fog längt ned mot skivan?

Det är alltså inte hålet bredvid skivan bara, utan även hålet vertikalt upp från skivan.
 
  • Fönsterkarm med skador och fläckar, mot suddig bakgrund av himmel och hustak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Gipsbruk till det grova och sedan spackla det slätt..
 
Ok, det funkar inte med bara lätt handspackel för att fylla, även om man måste fylla på några gånger? Finns det nått färdigblandat gipsbruk som rekommenderas annars?
 
P polarsson skrev:
Ok, det funkar inte med bara lätt handspackel för att fylla, även om man måste fylla på några gånger? Finns det nått färdigblandat gipsbruk som rekommenderas annars?
Det är klart att du kan spackla i tunna tunna lager med lång torktid emellan, kommer vara skitpilligt och ta en evighet. Gipsbruk köper du torrt och blandar med vatten och trycker in, det härdar relativt snabbt och sjunker inte in som spackel. Därför tusen gånger lättare.
 
R
Ok, jag förstår. Känns bara lite onödigt att köpa 20kg när jag behöver totalt kanske 2dl färdigt bruk
 
S
P polarsson skrev:
Ok, jag förstår. Känns bara lite onödigt att köpa 20kg när jag behöver totalt kanske 2dl färdigt bruk
Det finns små förpackningar i färgaffären.
 
S sinuslinus skrev:
Det finns små förpackningar i färgaffären.
Ok, hittade inte på hornbach eller bauhaus.

Men en fråga kvarstår, spacklar jag ända ner till skivan eller ska jag ta mjukfog längst ner?
 
R
Ja man spacklar tätt med gipsbruket mot fönsterbänken sedan när du har slipat och grundmålat en gång kan du dra en liten smäcker mjukfog mot fönsterbänken innan färdigstrykningen sker…
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Tack för alla era svar!
 
Och det är samma som man blandar själv?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.