Hej alla som sagt har jag tagit bort allt levande material i källaren och det är bara kakel på golvet med golvvärmare. På sommaren känns luften väldigt fuktigt i källaren ändå.
Källaren är på 80kvm med 4 rum med toalett.
Skulle en sorptionsavfuktare funka att dra in. Rör rum till rum med hydrogenmätare som lösning
 
J Jayward skrev:
Hej alla som sagt har jag tagit bort allt levande material i källaren och det är bara kakel på golvet med golvvärmare. På sommaren känns luften väldigt fuktigt i källaren ändå.
Källaren är på 80kvm med 4 rum med toalett.
Skulle en sorptionsavfuktare funka att dra in. Rör rum till rum med hydrogenmätare som lösning
Javisst, men om det är en källare med vettig temperatur (över 10 grader) så räcker det med en vanlig kompressoravfuktare, dom är betydligt billigare och du har råd att köpa flera..

Jag har båda sorter och sorbtionsmodellen genererar betydligt mer värme (och drar mer ström) men värmen är ju av godo på vintern så den är inte bortkastad då.

Hydrogen betyder grundämnet väte (H), du menar egentligen hygrometer 😉
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Hej alla som sagt har jag tagit bort allt levande material i källaren och det är bara kakel på golvet med golvvärmare. På sommaren känns luften väldigt fuktigt i källaren ändå.
Källaren är på 80kvm med 4 rum med toalett.
Skulle en sorptionsavfuktare funka att dra in. Rör rum till rum med hydrogenmätare som lösning
Vad har du för ventilation ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för ventilation ?
Självdrag
 
J Jayward skrev:
Självdrag
Där har du del av problemet.
 
D Dilato skrev:
Javisst, men om det är en källare med vettig temperatur (över 10 grader) så räcker det med en vanlig kompressoravfuktare, dom är betydligt billigare och du har råd att köpa flera..

Jag har båda sorter och sorbtionsmodellen genererar betydligt mer värme (och drar mer ström) men värmen är ju av godo på vintern så den är inte bortkastad då.

Hydrogen betyder grundämnet väte (H), du menar egentligen hygrometer 😉
Vintern har jag absolut inga problem med det är endast under sommaren och jag har tempen alltid på 21c
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Där har du del av problemet.
Vad är lösningen då sorpitonsavfuktare eller?
 
J Jayward skrev:
Vad är lösningen då sorpitonsavfuktare eller?
Aktiv ventilation, fläktar i tvättstugan och ev badrum och friskluftsintag i övriga rum i källaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aktiv ventilation, fläktar i tvättstugan och ev badrum och friskluftsintag i övriga rum i källaren.
Som blåser ut luften och inte in?
 
Suger ut luft och släpper in frisk luft
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Suger ut luft och släpper in frisk luft
Då kommer jag göra så här då dra en rör i hela källaren rum till rum med en fläkt istället för en sorpitonsavfuktare en arbetare jag pratade nyss skulle ta 4-5000kr monteringen ink material förutom motorfläkten då?
 
Varifrån kommer fukten som gör att det känns fuktigt vid 21°C?
Vad har du för uppmätt luftfuktighet ?
 
J Jayward skrev:
Då kommer jag göra så här då dra en rör i hela källaren rum till rum med en fläkt istället för en sorpitonsavfuktare en arbetare jag pratade nyss skulle ta 4-5000kr monteringen ink material förutom motorfläkten då?
Vad menar du med ett ”rör rum till rum?”
 
D Dilato skrev:
kompressoravfuktare
Köp en vanlig avfuktare på Bauhaus först för 3000 spänn. Funkar jättebra.
 
A arasmus skrev:
Köp en vanlig avfuktare på Bauhaus först för 3000 spänn. Funkar jättebra.
Du vet att det du nämner är just en kompressoravfuktare (som jobbar med att kyla en plåt som luften kondenserar fukten på)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.