Vad är bäst egentligen, en inbyggnadsugn i högskåp eller i ett bänkskåp?
Tror inte vi är så bekymmrade över att böja oss ned till ugnen. Då tror vi det är värre med os från en ugn som sitter långt ifrån fläkten (öppen planlösning!).
Vad tror ni?
 
Det där med fläkten behöver du inte bekymra dig över. Dagens ugnar tar hand om sitt eget os! De har en inbyggd fläktfunktion (jag inte vet hur den fungerar bara att den gör det)Vi har vår ugn en bit från fläkten och jag har inte ens tänkt på att det skulle osa. Så det är väl egentligen en estetisk fråga var du ska ha den, båda fungerar och är snygga.
 
Jag håller med Lisa, oset är numera inget problem, däremot är det väldigt viktigt tycker jag iaf, att noga fundera på vilken höjd man isf. ska sätta den på för att den ska passa alla er som använder den.
Det är inte alls självklart att "standard" höjden för inbyggnad är lämplig, ffa. inte om någon i familjen är kortväxt.

Fundera också på om ni ska ha en sidohängd ugnslucka eller en traditionell, spec. viktigt om ugnen sitter lite för högt för någon i familjen (barn?), väldigt otrevligt att använda om man hela tiden ska vara rädd för att bränna underarmarna (vid traditionell lucktyp) :-/ isf. är det betydligt bättre med den sidohängda ugnsluckan pga. att man då kan stå närmare ugnen vid i/urlyft.
Dessutom har jag för mig att det numera finns flera märken med sidohängd ugnslucka bla. Siemens (om jag inte missminner mig), förut var det bara Gaggenau som hade den optionen och då blev det ju rätt dyrt ;)

Sista aspekten som är väl värd att beakta är att man bör ha ett kök som rymmer inbyggnadsugnen på ett naturligt och bra ställe med plats för lämpliga avlastningsytor omkring, många gånger ser man att dessa inb. ugnar promt ska "tryckas" in i alldeles misspassliga planlösningar vilket ger svårjobbade och opraktiska kök, det är faktiskt precis lika snyggt med en ugn under hällen i de flesta fall ;)

MVH//Christina.
 
Jag är 198cm i strumlästen och blir alltid irriterad över ugnar monterade i ståhöjd. Det borde vara tvärtom enligt köksdesigners. >:(

Det viktigaste enligt min åsikt är att man kan lyfta upp det varma rakt ovanför ugnen och ställa av det snabbt som attan. Finns inget värre än att behöva vrida sig och leta plats med något tungt och varmt i nävarna. Argumentet med brända underarmar är så gott som något.
 
Jag tycker att man ska undvika högskåp så långt det är möjligt, det ger ett hopträngt oluftigt intryck. Helst skulle jag vilja ha ett kök med enbart bänkskåp men det kräver ju sin yta i så fall...

Jag kan förstå att det blir trångt i ett restaurangkök om folk måste hålla på att böja sig ner hela tiden men i ett vanligt kök där man trots allt kanske bara använder ugnen 1-2 gånger i veckan känns det väldigt överdrivet att sätta den högre upp för att få "en bekväm arbetsställning" som det ofta står i köksleverantörernas beskrivningar.
 
Jag kan hålla med dig Mino, men det behöver inte bli trång för att man har ugnen högt. Vi har bara bänkskåp i ena vinkeln i vårt vinkelkök och bara ett högskåp men det slutar ovanför ugnen med bänkskiva uppepå. Den andra vinkeln har överskåp som i en trappa då vårt kök har 3,2 i takhöjd på ena sidan och 2,4 på andra.
 
Något som förvånar mig är att placeringen av ugnen gärna är bredvid frysen. Då ska -18 graders kyla samsas med 225 graders värme bara några centimeter ifrån...

Jag tycker att ugnen bör placeras ihop med köksfläkten.
 
Ett tips är att sätta en låda direkt under inbyggnadsungen (som skall vara sidohängd) som man drar ut och kan placera plåten på.
 
Tack för bra tips, det lutar åt en induktionshäll med en inbyggnadsugn direkt under!
Vill nog ha en inbyggd micro i högskåp dock!
 
MG68 skrev:
Tack för bra tips, det lutar åt en induktionshäll med en inbyggnadsugn direkt under!
Vill nog ha en inbyggd micro i högskåp dock!
Om du sätter ugnen under och bredvid hällen får du plats med alla kastruller under hällen och får en avställningsyta för ugnen jämte hällen.
 
Lyfter en gammal tråd då jag har lite funderingar:

Är det någon som vet om det är som byggimpert skriver - bara siemens och gaggenau som producerar sidohängd ugnslucka? Vet någon om det går att få m högerhängd lucka i så fall, har bare sett vänsterhängd på siemens.
Vi har funderat på ugn i högskåp, men efter att jag läst denna tråd börjar jag tänka om. Tyckte J.G. hade et väldigt bra förslag som jag ska vurdera!

mvh hanneli
 
Siemens och Bosch ugnar går att få med både vänster och höger hängd dörr. (siemens och Bosch är i stort identiska - även priset på öret när ;))

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.