Clarken37 skrev:
Efter rot blir det ju dock bara 490 kr i timmen för hantverkaren (bara här förstår man ju varför rot existerar). Men gör du ett större jobb tar ju rot slut i ett nafs
Ja 50’ försvinner snabbt och det gäller ju inte materialet som jag också tänker halveras i kostnader.
Problemet blir VVS biten där alla vägrar jobba utan att få sälja material.

Edit: men å andra sidan är VVS jobbet begränsat i ett hus och kräver inte någon större kunskap så gör det själv på kvällar / helger.
 
Redigerat:
D
P PHPersson skrev:
Problemet är nog snarare att det dröser av hantverkare som saknar massa kunskaper. Att personer som inte är i branschen har mer kunskap än hantverkarna själva är inte ovanligt men det borde inte vara så.
Jag har samma erfarenhet… hos mig kom snickaren med den briljanta iden att sätta en vakuumventil på avloppet. Det funkar ibland men i mitt fall med enskilt avlopp riskera det att förstöra hela avloppet. Borde han då jobba med det han gör om man inte ens har de mest grundläggande kunskaperna? Du kan ju också gissa vem som fick betala för att dra upp luftningen på taket… inte erbjöd sig snickaren iaf.
Snickaren saknar de mest grundläggande kunskaperna inom vvs?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
@MrDizzy , @harry73 , @hempularen , @Eddy M , @McFace ni hade alla bra input i min tråd om "Synpunkter på debitering". Har ni lust att väga in här också?

Efter att ha läst alla svar här så börjar jag fundera kring om jag kanske varit överkänslig? Kanske är det bara en väldigt liten klick människor som är kvar i något sorts gammalt klass-system där hantverkare inte ska tro att de kan tjäna vad som helst?
Tja för mig personligen är en "övervinst" en vinst som företag får pga oärligt beteende.
Ta banker nu då räntan är hög.
Riksbanken har idag (3Feb -24) 4% i styrränta.
Vad tar bankerna för ränta på lånen? ca 5%
det är 1% marginal.
Men det bankerna gör pengar på är räntan de ger på pengar som sätts in.
Där är det inga 4% vi får ... har man tur får man 3%
Då uppstår extrema vinster för bankerna med bonusar och extra hög utbetalningar etc etc och folk blir förbannande. (då de är de som får betala för dessa vinster)
Hade nån bank sagt
"vi tar 0.75% marginal på bolån mot styrräntan och ger styrränta på alla konton ni kan ha pengar på för folk utan betalningsanmärkningar" och sent gjort reklam för detta. J* vad de skulle få kunder och resterande banker skulle slita sitt hår i ilska(tänk matadoren i Ferdinand) !
Och sen då vara öppen med att typ 5% av vinsten går till bonus till de anställda (lika delat av alla) samt 10% av vinsten som utbetalning till ägare och resterande sparar i banken för oförutsedda händelser.
Tror en sådan bank aldrig skulle få "övervinst" kritik iaf.

Går vi över till hantverkare så kommer "övervinster" från att hur hantverkaren "tillskansar" sig pengar som inte är motiverbart.Och då sticker det grymt i ögonen på kunder då hantverkaren bor i ett dyrt hus, har dyra bilar etc.

Pristransparens och tydlig kommunikation är A&O gör hantverkare som vill ev ta lite extra.
Låt kunderna köpa in sitt material själva om de vill.
Ta betalt för tiden och var öppen med timkostnad och timpris.
Om man lämnar offert skriv in att tar det kortare tid än offererat så betalar man givetvis bara den tid som gått åt. (ej fast pris)
Vid löjlig överskattning (2-3x eller mer) av tidsåtgång på fastpris jobb, bjud på endel av överskattningen även om det egentligen inte behövs.
Vid material inköp, speca inköpspris och marginal.
Fuska inte med timdebiteringen.
etc etc.
Tror jag skrivit detta tidigare, inget nytt egentligen.

Måste dock säga att jag har haft tur med hantverkare generellt sett.
Bara då jag bodde i Sthlms området som det var svårt att hitta vettiga och de som var vettiga hade ca 6mån väntetid ... tror det finns en anledning till varför....

Sen personligen så struntar jag i timpris och antal timmar. Är mer intresserad av totalkostnaden då jobbet är klart och att den är inom de 15% som hantverkaren uppskattat före jobbets början.
Sen tillkommer ev extrakostnader vid ev problem, och om hantverkaren ringer och förklarar läget och frågar hur man vill ha det (väldigt viktigt) så är de extra kostnaderna inga problem heller.
Skulle den hantverkare som följer dessa enl hyfsat enkla förhållningssätt komma i en dyr bil, bo dyrt etc etc så skulle jag inte ha något problem med det.

Sen här är ett tipps till folk med eget företag
Låt vinsten ligga i företaget till dess det blir sålt / avvecklat pga karriärsbyte/pension
Det är just detta med "bling bling" här och nu som gör att det sticker i ögonen.
Många jag känner som IT-konsulter (som jag VET ) gör bra med vinster lämnar vinsterna i företaget till dess de går i tidig penssion (endel 10-15 år tidigt ;) )
De plockar inte ut "bling bling" under tiden. Och ingen gnäller på dem.
De jag vet som plockat ut "bling bling" brukar oftast pikas rätt hårt.(och allmänt bli kallade "Konsnylter")
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Tja för mig personligen är en "övervinst" en vinst som företag får pga oärligt beteende.
Ta banker nu då räntan är hög.
Riksbanken har idag (3Feb -24) 4% i styrränta.
Vad tar bankerna för ränta på lånen? ca 5%
det är 1% marginal.
Men det bankerna gör pengar på är räntan de ger på pengar som sätts in.
Där är det inga 4% vi får ... har man tur får man 3%
Då uppstår extrema vinster för bankerna med bonusar och extra hög utbetalningar etc etc och folk blir förbannande. (då de är de som får betala för dessa vinster)
Hade nån bank sagt
"vi tar 0.75% marginal på bolån mot styrräntan och ger styrränta på alla konton ni kan ha pengar på för folk utan betalningsanmärkningar" och sent gjort reklam för detta. J* vad de skulle få kunder och resterande banker skulle slita sitt hår i ilska(tänk matadoren i Ferdinand) !
Och sen då vara öppen med att typ 5% av vinsten går till bonus till de anställda (lika delat av alla) samt 10% av vinsten som utbetalning till ägare och resterande sparar i banken för oförutsedda händelser.
Tror en sådan bank aldrig skulle få "övervinst" kritik iaf.

Går vi över till hantverkare så kommer "övervinster" från att hur hantverkaren "tillskansar" sig pengar som inte är motiverbart.Och då sticker det grymt i ögonen på kunder då hantverkaren bor i ett dyrt hus, har dyra bilar etc.

Pristransparens och tydlig kommunikation är A&O gör hantverkare som vill ev ta lite extra.
Låt kunderna köpa in sitt material själva om de vill.
Ta betalt för tiden och var öppen med timkostnad och timpris.
Om man lämnar offert skriv in att tar det kortare tid än offererat så betalar man givetvis bara den tid som gått åt. (ej fast pris)
Vid löjlig överskattning (2-3x eller mer) av tidsåtgång på fastpris jobb, bjud på endel av överskattningen även om det egentligen inte behövs.
Vid material inköp, speca inköpspris och marginal.
Fuska inte med timdebiteringen.
etc etc.
Tror jag skrivit detta tidigare, inget nytt egentligen.

Måste dock säga att jag har haft tur med hantverkare generellt sett.
Bara då jag bodde i Sthlms området som det var svårt att hitta vettiga och de som var vettiga hade ca 6mån väntetid ... tror det finns en anledning till varför....

Sen personligen så struntar jag i timpris och antal timmar. Är mer intresserad av totalkostnaden då jobbet är klart och att den är inom de 15% som hantverkaren uppskattat före jobbets början.
Sen tillkommer ev extrakostnader vid ev problem, och om hantverkaren ringer och förklarar läget och frågar hur man vill ha det (väldigt viktigt) så är de extra kostnaderna inga problem heller.
Skulle den hantverkare som följer dessa enl hyfsat enkla förhållningssätt komma i en dyr bil, bo dyrt etc etc så skulle jag inte ha något problem med det.

Sen här är ett tipps till folk med eget företag
Låt vinsten ligga i företaget till dess det blir sålt / avvecklat pga karriärsbyte/pension
Det är just detta med "bling bling" här och nu som gör att det sticker i ögonen.
Många jag känner som IT-konsulter (som jag VET ) gör bra med vinster lämnar vinsterna i företaget till dess de går i tidig penssion (endel 10-15 år tidigt ;) )
De plockar inte ut "bling bling" under tiden. Och ingen gnäller på dem.
De jag vet som plockat ut "bling bling" brukar oftast pikas rätt hårt.(och allmänt bli kallade "Konsnylter")
Märkligt att vi ha politiker som gnäller på bankernas vinster och samtidigt en statlig bank som på intet sätt erbjuder lägre räntor än någon annan på lån (och inte högre räntor på insättning) och samtidigt gör jättevinster med massiva utdelningar till aktieägarna. De hade ju kunnat göra exakt det du säger
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Snickaren saknar de mest grundläggande kunskaperna inom vvs?
Jag tänker att om man tar helentreprenad och är kontaktperson som i detta fallet.
1. Vet vad man säger till kunden oavsett vad det gäller.
2. Frågar sin VVS killer som man har 15% påslag på om man inte vet.
3. Tar ansvar för de eventuella fel man gör.

För övrigt borde man ha baskunskaper i vvs, el mm även som snickare. Men framförallt vara tyst om man är osäker.
 
Clarken37 skrev:
Märkligt att vi ha politiker som gnäller på bankernas vinster och samtidigt en statlig bank som på intet sätt erbjuder lägre räntor än någon annan på lån (och inte högre räntor på insättning) och samtidigt gör jättevinster med massiva utdelningar till aktieägarna. De hade ju kunnat göra exakt det du säger
Mmmmhmmm
Men fru Staten vill väl ha in de sköna extra pengarna som kommer via den banken gissar jag
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
P PHPersson skrev:
Jag tänker att om man tar helentreprenad och är kontaktperson som i detta fallet.
1. Vet vad man säger till kunden oavsett vad det gäller.
2. Frågar sin VVS killer som man har 15% påslag på om man inte vet.
3. Tar ansvar för de eventuella fel man gör.

För övrigt borde man ha baskunskaper i vvs, el mm även som snickare. Men framförallt vara tyst om man är osäker.
Min vvsare frågade om vårt massiva plankgolv i trä var klickgolv.

Min plattsättare visste inte var jordat kontra ojordat var för något.

Men just dessa två var bra på just det de gjorde
M MrDizzy skrev:
Tja för mig personligen är en "övervinst" en vinst som företag får pga oärligt beteende.
Ta banker nu då räntan är hög.
Riksbanken har idag (3Feb -24) 4% i styrränta.
Vad tar bankerna för ränta på lånen? ca 5%
det är 1% marginal.
Men det bankerna gör pengar på är räntan de ger på pengar som sätts in.
Där är det inga 4% vi får ... har man tur får man 3%
Då uppstår extrema vinster för bankerna med bonusar och extra hög utbetalningar etc etc och folk blir förbannande. (då de är de som får betala för dessa vinster)
Hade nån bank sagt
"vi tar 0.75% marginal på bolån mot styrräntan och ger styrränta på alla konton ni kan ha pengar på för folk utan betalningsanmärkningar" och sent gjort reklam för detta. J* vad de skulle få kunder och resterande banker skulle slita sitt hår i ilska(tänk matadoren i Ferdinand) !
Och sen då vara öppen med att typ 5% av vinsten går till bonus till de anställda (lika delat av alla) samt 10% av vinsten som utbetalning till ägare och resterande sparar i banken för oförutsedda händelser.
Tror en sådan bank aldrig skulle få "övervinst" kritik iaf.

Går vi över till hantverkare så kommer "övervinster" från att hur hantverkaren "tillskansar" sig pengar som inte är motiverbart.Och då sticker det grymt i ögonen på kunder då hantverkaren bor i ett dyrt hus, har dyra bilar etc.

Pristransparens och tydlig kommunikation är A&O gör hantverkare som vill ev ta lite extra.
Låt kunderna köpa in sitt material själva om de vill.
Ta betalt för tiden och var öppen med timkostnad och timpris.
Om man lämnar offert skriv in att tar det kortare tid än offererat så betalar man givetvis bara den tid som gått åt. (ej fast pris)
Vid löjlig överskattning (2-3x eller mer) av tidsåtgång på fastpris jobb, bjud på endel av överskattningen även om det egentligen inte behövs.
Vid material inköp, speca inköpspris och marginal.
Fuska inte med timdebiteringen.
etc etc.
Tror jag skrivit detta tidigare, inget nytt egentligen.

Måste dock säga att jag har haft tur med hantverkare generellt sett.
Bara då jag bodde i Sthlms området som det var svårt att hitta vettiga och de som var vettiga hade ca 6mån väntetid ... tror det finns en anledning till varför....

Sen personligen så struntar jag i timpris och antal timmar. Är mer intresserad av totalkostnaden då jobbet är klart och att den är inom de 15% som hantverkaren uppskattat före jobbets början.
Sen tillkommer ev extrakostnader vid ev problem, och om hantverkaren ringer och förklarar läget och frågar hur man vill ha det (väldigt viktigt) så är de extra kostnaderna inga problem heller.
Skulle den hantverkare som följer dessa enl hyfsat enkla förhållningssätt komma i en dyr bil, bo dyrt etc etc så skulle jag inte ha något problem med det.

Sen här är ett tipps till folk med eget företag
Låt vinsten ligga i företaget till dess det blir sålt / avvecklat pga karriärsbyte/pension
Det är just detta med "bling bling" här och nu som gör att det sticker i ögonen.
Många jag känner som IT-konsulter (som jag VET ) gör bra med vinster lämnar vinsterna i företaget till dess de går i tidig penssion (endel 10-15 år tidigt ;) )
De plockar inte ut "bling bling" under tiden. Och ingen gnäller på dem.
De jag vet som plockat ut "bling bling" brukar oftast pikas rätt hårt.(och allmänt bli kallade "Konsnylter")
vill nyansera min bild. Alla mina erfarenheter är från HV i Stockholm. Alla jag känner har samma dåliga erfarenheter.

MEN många jag pratar med som har fastigheter också utanför Stockholm har varit förundrade över hur fantastiskt bra deras hantverkare utomsocknes varit. Mycket lägre priser och mycket bättre hantverk
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det här är ett ämne som vi nog kan komma överens om att vi inte kommer kunna bli överens om..
Jag försöker också förstå vad så kallade övervinster är. Jag försöker se det ur ett stort perspektiv på olika branscher genom historien.

På den tiden Ericsson var världsledande och gjorde gigantiska vinster och med mycket hög marginal jublade hela Sverige.
Många svenskar är jättestolta över att Alfred Nobel lyckades bygga upp en gigantisk privat förmögenhet, som ju senare ledde till Nobelpriset.
AB Volvos lastbilar och maskiner säljs med i branschmått höga marginaler.
Embracer lämnade nyss en rapport om en ebita marginal på ca 70%.
Exempellistan kan göras lång men f*n ta den lokala byggaren om han tjänar mer än skolbibliotekarien.
Jag håller med om att det finns en hel del rötägg bland hantverkare, men det gäller hela befolkningen i stort oavsett vad vilket yrke folk har.
”Marknaden” har ju på gott och ont visat sig fungera ganska bra när det gäller företagande. De som lyckas leverera det kunderna köper blir kvar och de andra får lägga ner.

Jag tycker att alla som jobbar i privata företag borde analysera vad värdet av deras arbete säljs för av sin arbetsgivare. Vad ”slösas” det på hos oss? Kontorslokaler i innerstaden? Kanske det skulle räcka med en lokal i en ytterförort för en bråkdel i hyreskostnader?
Alla vill väl att ens arbetsgivare ska vara framgångsrik och ekonomiskt stabil? ( går det bra så kanske även lilla jag får någon förmån utöver månadslönen).

Så några råd från mig som konsument:
Är priset viktigt för dig så avtala om ett fast pris.
Lägg ner lite tid på att förstå vad du köper och anlita hantverkare som kan kommunicera hur de tar betalt. Lägg ner lite tid på att granska prislistor och för en dialog med utföraren.
Innan beställning av något arbete så skriv en tydlig beskrivning av vad du vill ha gjort och vilket material och berätta även muntligt dina förväntningar.
Skriv avtal!!
Skriv avtal!!
De företag som klarar av att leverera och kommunicera en offert och efterfrågade prislistor gör nog ett bra jobb utan överraskningar.
Kanske lite dyrare än många mindre företag men ofta billigare totalt.
Skriv avtal!

/ Björkskär
 
  • Gilla
  • Älska
Tubes och 4 till
  • Laddar…
M
P PHPersson skrev:
Ja 50’ försvinner snabbt och det gäller ju inte materialet som jag också tänker halveras i kostnader.
Problemet blir VVS biten där alla vägrar jobba utan att få sälja material.
Höjs till 75k 1:e Juli i år, det blir dessutom separata potter för RUT och ROT.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
M
Clarken37 skrev:
Märkligt att vi ha politiker som gnäller på bankernas vinster och samtidigt en statlig bank som på intet sätt erbjuder lägre räntor än någon annan på lån (och inte högre räntor på insättning) och samtidigt gör jättevinster med massiva utdelningar till aktieägarna. De hade ju kunnat göra exakt det du säger
Att gnälla på just bankers vinster är bara populism. Visar tydligt vilka politiker man inte skall rösta på, om man nu tycker det är en bra ide att rösta öht.
 
A
M mnils skrev:
Höjs till 75k 1:e Juli i år, det blir dessutom separata potter för RUT och ROT.
Jo men försvinner ändå snabbt. Ska du renovera en stor del av huset är det en piss i atlanten.
 
M mnils skrev:
Höjs till 75k 1:e Juli i år, det blir dessutom separata potter för RUT och ROT.
Min åsikt är som sagt att det borde tas bort helt, det gör det inte billigare för oss konsumenter (eftersom marknaden styr och priserna går upp motsvarande) och byggbranschen har haft subventioner från staten länge nog.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A
P PHPersson skrev:
Min åsikt är som sagt att det borde tas bort helt, det gör det inte billigare för oss konsumenter (eftersom marknaden styr och priserna går upp motsvarande) och byggbranschen har haft subventioner från staten länge nog.
Ta bort det. Ta också bort statlig skatt när ni håller på. Då har folk mer pengar i fickan att betala hantverkarna direkt istället.

Att vi ska ha helt absurda skatter på arbete och sen subventionera tillbaka skapar bara en jävla massa admin
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dortmunder DAB skrev:
Kollade upp bankernas vinster och insåg att deras vinst inte uppgick till mer än ca 3-5% årligen…

[länk]

Blev lite paff att svenskarna har så stora bolån. Bostadsrätters belåning ökade från 515 till 1241 miljarder mellan 2010-2020; en dryg fördubbling.
Jag har heller inte förstått den här vinklingen som media och politiken gör om att de är vinstmaskiner. Bankerna kämpar på skulle jag snarare säga. Deras största fördel som organisationer betraktat är naturligtvis att de är "to big to fail" och att de kan skapa pengar genom några knapptryckningar. Men det hjälper ju inte ägarna om staten konfiskerar dem vid en kris.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.