Hej, jag ska renovera badrummet, men har valt att riva så mycket som möjligt själv. Jag har tagit bort kakel och gips, men blir osäker när jag nu är nere vid träpanel. Tror ni att träpanelen också ska rivas?

Bild 1 är på innervägg
Bild 2 är på yttervägg
 
  • Renoveringsarbete, träpanelvägg, borttaget tapeter, blottad puts, avlagringar, oavslutad elektrisk installation, rör, toalettsits i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, gammal tapet bort, delvis utsatta trädväggar, hammare, trasiga väggdelar på golvet, fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Träpanel är normalt ett bra underlag och kan ersätta den träskiva som annars måste sättas upp. Men för säkerhets skull är det ju bra att höra med det företag som ska bygga upp väggen igen (jag uppfattade det som att det kommer ett företag efter rivningen).

Ska inte taklisten bort?
 
Håller med BirgitS men enda nackdelen att behålla råsponten på väggarna är ifall det ska flyttas en del vatten och el genom väggarna för då blir det problematiskt.
I annat fall sparar du mycket pengar på att låta den sitta då den oftast är 16mm tjock och fungerar lika bra som 15mm plywood för infästningar och plywooden har blivit sjukt dyr.

Men instämmer... ska där komma ett företag och bygga upp allt till dig så vore det väl vettigast att ha kommunikationen med dem... 🙄😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.