Om någon är intresserad av ett fall vid domstol där bara en liten del av utsikten byggdes bort, samt att det bara var synligt från en viss del av grannens tomt kan beställa domen: P-2710-17 från Östersunds tingsrätt (Mark- och miljödomstolen). Frågor besvaras av undertecknad :=)
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om någon är intresserad av ett fall vid domstol där bara en liten del av utsikten byggdes bort, samt att det bara var synligt från en viss del av grannens tomt kan beställa domen: P-2710-17 från Östersunds tingsrätt (Mark- och miljödomstolen). Frågor besvaras av undertecknad :=)
Kan du inte delge oss en sammanfattning här?
 
  • Gilla
Fredensjö
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kan du inte delge oss en sammanfattning här?
Jag har inte domen just nu men bygglovet kvarstod. Det fanns inga skäl att upphäva. Utanför DP men inom strandskydd.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska ju sägas utanför detaljplanerat område krävs inte marklov för att höja marken. Så är man väldigt motiverad så är det bara att beställa hem massorna för att höja upp mot grannen om det finns plats på tomten. Nåha, sån rättshaverism ska vi inte uppmuntra till.
Utanför detaljplanerat område har vi fått kontroll på att massorna behövdes transporteras bort för att inte höja marknivån. Claes du brukar ha koll :)n kan du vänligen förklara detta?
 
Claes Sörmland
A Artemisia skrev:
Utanför detaljplanerat område har vi fått kontroll på att massorna behövdes transporteras bort för att inte höja marknivån. Claes du brukar ha koll :)n kan du vänligen förklara detta?
Vad menar du med "har vi fått kontroll på"? Vad är situationen? Vad har hänt? Kanske en egen tråd om detta?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad menar du med "har vi fått kontroll på"? Vad är situationen? Vad har hänt? Kanske en egen tråd om detta?
Nybyggnation utanför detaljplanerat område. Tomten sluttar mycket. En bergås. Nedanför ligger älven i dalen. Det mättes av kommunen som i karta markerade högsta punkten och den skulle inte överskridas. Vilket inte heller gjorts. Kan det handla om att nytt bygglov/marklov skulle sökas i så fall? Att det bara är det?
 
Claes Sörmland
A Artemisia skrev:
Nybyggnation utanför detaljplanerat område. Tomten sluttar mycket. En bergås. Nedanför ligger älven i dalen. Det mättes av kommunen som i karta markerade högsta punkten och den skulle inte överskridas. Vilket inte heller gjorts. Kan det handla om att nytt bygglov/marklov skulle sökas i så fall? Att det bara är det?
Det som jag uppfattar är att ni har sökt ett bygglov med ett marklov inbakat. Det är i så fall något som ni som sökande initierade. Att det inte finns krav på marklov utanför detaljplanerat område innebär inte att ni är hindrade att inkludera markåtgärder i bygglovet som ni söker om ni så önskar.

Sen en älv, det låter som att strandskyddet har kickat in här? Det är ju helt parallell lagstiftning via miljöbalken där kommun/länsstyrelse kan ställa krav för att bevilja dispens från strandskyddet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som jag uppfattar är att ni har sökt ett bygglov med ett marklov inbakat. Det är i så fall något som ni som sökande initierade. Att det inte finns krav på marklov utanför detaljplanerat område innebär inte att ni är hindrade att inkludera markåtgärder i bygglovet som ni söker om ni så önskar.

Sen en älv, det låter som att strandskyddet har kickat in här? Det är ju helt parallell lagstiftning via miljöbalken där kommun/länsstyrelse kan ställa krav för att bevilja dispens från strandskyddet.
Jaha, då är jag med. Parallellt /Miljöbalken. Tack för redogörelsen.
Trevlig lördag 😊
 
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det är värdesänkande.

Med argumentet att hus måste se likadana ut för att säkra grannskapets fastighetsvärden så borde ju alla hus målas så att de får glansig vit träpanel och plottras med överdriven fasadbelysning. Det är ju det valet de flesta småhusbyggare tycks göra, så det tycks vara en garant för gott värde i bemärkelsen att många gillar det. Själlöst och rätt smaklöst tycker jag.

I det sammanhanget önskar jag fler rosagröna hus i grannskapet.
Uppenbarligen är det dig som grannarna skyddas mot med hjälp av bygglov.
 
Claes Sörmland
O Ossian K Olsson skrev:
Uppenbarligen är det dig som grannarna skyddas mot med hjälp av bygglov.
Hurså?
 
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska ju sägas utanför detaljplanerat område krävs inte marklov för att höja marken. Så är man väldigt motiverad så är det bara att beställa hem massorna för att höja upp mot grannen om det finns plats på tomten. Nåha, sån rättshaverism ska vi inte uppmuntra till.
Gäller inte 0,5m regeln utanför detaljplan? Hänvisning?
 
Claes Sörmland
B Baskavoda skrev:
Gäller inte 0,5m regeln utanför detaljplan? Hänvisning?
Nej precis, marklov som ju krävs för att ändra markens höjd inom detaljplan krävs som utgångspunkt inte utanför detaljplan. Läs Boverket för lite fler olika scenarier när marklov krävs och inte krävs. Ibland krävs det inte ens inom detaljplan, t ex om detaljplanen anger höjder i plankartan i form av s.k. plushöjder:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/marklov/
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Påståendet om beaktande av översvämningsrisken är motstridig. MÖD menar att placeringen är mindre lämplig. Sökande hävdar motsatsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.