Hej jag behöver hjälp snabbt med en fråga bara. Jag ska bygga landgångar i denna vinden inför besiktning. Vad bör jag tänka på? Tryckt trä eller ej?
Jag har försökt att söka svar men hittar inget nånstans. Tack för svar!
Mvh
 
  • Mörkt, trångt vindutrymme med isolering, träbjälkar, rör och spillt skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med isolering, rör, träreglar och skräp på golvet. Slitet, mörkt och oinbjudande utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat vindutrymme med synliga träbjälkar, rörledningar och gammal isolering. Dunkelt och lite rörigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kvittar. Det är väl inget annat som är tryckt där, antar jag? Ta det som är billigast.
 
  • Gilla
JOSEF502
  • Laddar…
Ta inte tryckt, så slipper du riskera en kommentar om att det finns tryckimpregnerat virke i huset.
Jag byggde med råspont.
 
  • Gilla
Johan 81 och 2 till
  • Laddar…
R
Bara råspont eller vanliga brädor ingett tryckt…
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det kvittar. Det är väl inget annat som är tryckt där, antar jag? Ta det som är billigast.
Nej inget annat är tryckt. Då är det bara att lägga brädorna direkt på balkarna och spika fast?
 
O Odi et Amo skrev:
Ta inte tryckt, så slipper du riskera en kommentar om att det finns tryckimpregnerat virke i huset.
Jag byggde med råspont.
Ja det var det jag misstänkte med :)
 
JOSEF502 JOSEF502 skrev:
Nej inget annat är tryckt. Då är det bara att lägga brädorna direkt på balkarna och spika fast?
Japp
 
  • Gilla
JOSEF502
  • Laddar…
nej jag tycker du skall höja upp den en bit , för framtida tilläggsisolering!
minst 28 i tjocklek annars sviktar det för mycket
 
  • Gilla
JOSEF502
  • Laddar…
AXS
  • Gilla
JOSEF502
  • Laddar…
Tack så mycket för alla era svar!
 
Walle85
Fördelen med att höja upp är att du får en luftspalt under landgången, mindre risk att det blir instängd fukt. Du får även enklare att i framtiden tilläggsisolera.
 
  • Gilla
JOSEF502
  • Laddar…
C
Vi har lagt landgångar av mer eller mindre breda remsor av plywood på den delen av vinden som är "krypvind". Det funkar bra där man måste åla sig fram, bra "glid".
 
  • Gilla
JOSEF502
  • Laddar…
Råspont 21mm brukar man använda. Fördel med den mot ex gles är att den är spontad. Höja upp lite som föreslogs här skadar ju inte heller, om det finns plats.
 
  • Gilla
JOSEF502 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle valt entums utskottsbrädor och höjt landgången minst 1dm( gärna 3) över bef isolering som förberedelse för ev framtida tilläggsisolering.
 
  • Gilla
JOSEF502
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.