Hej,

Mitt ex har köpt en lägenhet (risig) som hon snart får tillgång till och som vi ska fräsha upp lite.
Vi ska lägga nytt golv i hela lägenheten och vi kommer köra på samma typ av golv på samtliga ytor. I dagsläget ligger det plastmattor i en del rum och gammal ful parkett i vissa rum.

Dock blir jag lite osäker på i vilken riktning vi bör lägga det nya golvet så resultatet blir bäst. Rent generellt så är det ju mest naturligt om golvet ligger längsgående i hallen när man kliver in i lägenheten. Problemet blir då att i vardagsrummet kommer golvet ligga tvärs mot fönstersidan. Golvet borde väl för bästa resultat vara lagt längs ljusinsläppets riktning.

i vilken riktning hade ni lagt riktningen i lägenheten?
Planritning bifogad.

Tack på förhand!
 
  • Planritning över en lägenhet med kök, två sovrum, vardagsrum, badrum, hall och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
E entranced2 skrev:
Hej,

Mitt ex har köpt en lägenhet (risig) som hon snart får tillgång till och som vi ska fräsha upp lite.
Vi ska lägga nytt golv i hela lägenheten och vi kommer köra på samma typ av golv på samtliga ytor. I dagsläget ligger det plastmattor i en del rum och gammal ful parkett i vissa rum.

Dock blir jag lite osäker på i vilken riktning vi bör lägga det nya golvet så resultatet blir bäst. Rent generellt så är det ju mest naturligt om golvet ligger längsgående i hallen när man kliver in i lägenheten. Problemet blir då att i vardagsrummet kommer golvet ligga tvärs mot fönstersidan. Golvet borde väl för bästa resultat vara lagt längs ljusinsläppets riktning.

i vilken riktning hade ni lagt riktningen i lägenheten?
Planritning bifogad.

Tack på förhand!
Jag hade lagt det längs långväggen i vardagsrummet så blir det bra med ljusinsläppet längs golvläggningen i alla rum..
 
  • Gilla
OFP och 13 till
  • Laddar…
L
E entranced2 skrev:
Hej,

Mitt ex har köpt en lägenhet (risig) som hon snart får tillgång till och som vi ska fräsha upp lite.
Vi ska lägga nytt golv i hela lägenheten och vi kommer köra på samma typ av golv på samtliga ytor. I dagsläget ligger det plastmattor i en del rum och gammal ful parkett i vissa rum.

Dock blir jag lite osäker på i vilken riktning vi bör lägga det nya golvet så resultatet blir bäst. Rent generellt så är det ju mest naturligt om golvet ligger längsgående i hallen när man kliver in i lägenheten. Problemet blir då att i vardagsrummet kommer golvet ligga tvärs mot fönstersidan. Golvet borde väl för bästa resultat vara lagt längs ljusinsläppets riktning.

i vilken riktning hade ni lagt riktningen i lägenheten?
Planritning bifogad.

Tack på förhand!
Skulle utan tvekan lägga golvet i längdriktning med rummen som du är inne på, dvs i riktning mot fönstren.
Hallen blir tvärs mot dörren då, men det är inget konstigt alls.

Skulle dock överväga starkt att lägga någon form av sten eller plattor i hallen
 
  • Gilla
nmeden och 7 till
  • Laddar…
Du kanske kan lägga åt olika håll i hall och vardagsrum och sätta en list eller liknande vid den röda linjen? Då får man dessutom en avskiljning av rummen och slipper känslan av ett gigantiskt golvsjok.


Svartvit ritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, två sovrum, balkong och ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flintylaren och 4 till
  • Laddar…
R
Det ger ingett bra intryck när lika golv ligger åt olika håll…
 
  • Gilla
Edlunn och 5 till
  • Laddar…
E entranced2 skrev:
Hej,

Mitt ex har köpt en lägenhet (risig) som hon snart får tillgång till och som vi ska fräsha upp lite.
Vi ska lägga nytt golv i hela lägenheten och vi kommer köra på samma typ av golv på samtliga ytor. I dagsläget ligger det plastmattor i en del rum och gammal ful parkett i vissa rum.

Dock blir jag lite osäker på i vilken riktning vi bör lägga det nya golvet så resultatet blir bäst. Rent generellt så är det ju mest naturligt om golvet ligger längsgående i hallen när man kliver in i lägenheten. Problemet blir då att i vardagsrummet kommer golvet ligga tvärs mot fönstersidan. Golvet borde väl för bästa resultat vara lagt längs ljusinsläppets riktning.

i vilken riktning hade ni lagt riktningen i lägenheten?
Planritning bifogad.

Tack på förhand!
Jag hade börjat med att titta vad som låg under plastmattan å parkettgolvet. Är det en äldre byggnad är det gaska vanligt att det finns någon form av undergolv som blir otroligt vackra om man slipar och behandlar (finns lite olika sätt att lacka etc.)
 
  • Gilla
KateVN
  • Laddar…
Jag håller med ovanstående inlägg, d v s att lägga golven i längdriktning med vardagsrummet. Jag håller också med @useless om att du bör sätta en list/låg tröskel mellan alla rum så att du får en avskiljning. Det gör det estetisk snyggare av den anledning som useless nämner och det gör det enklare att lägga golvet, då övergången för ett golv som går mellan två rum, vardagsrum och hall i detta tillfälle, har en tendens att vara lite svåre att få snygg.

Kanske ska du överväga att ha ett annat golv, helt eller delvis, i hallen av pratiska skäl. Det beror på hur högt upp i huset lägenheten är och därmed hur mycket grus och annat ni drar in i lägenheten. Vi bor på fjärde våningen och tappar därför av det mesta av gruset på vägen upp i trappan. Det gör att vi inte behöver ha annat golv i vår hall, men hade vi bott längre ner så hade vi nog haft det. Ett annat golv i hallen ger dessutom en bättre rumskänsla, d v s att man separerar hallen och vardagsrummet, om man nu vill ha det. I lägenheter och hus med öppna planlösningar vill man ibland inte ha det och då är det naturligtvis bättre med samma golv över hela ytan.
 
  • Gilla
KateVN och 2 till
  • Laddar…
F Folos Hägerben skrev:
Jag hade börjat med att titta vad som låg under plastmattan å parkettgolvet. Är det en äldre byggnad är det gaska vanligt att det finns någon form av undergolv som blir otroligt vackra om man slipar och behandlar (finns lite olika sätt att lacka etc.)
Enklast och bäst är att olja in gamla golv så dom behåller rätt fukta
 
  • Gilla
KateVN
  • Laddar…
Eftersom hallen i princip är kvadratisk spelar det ingen roll. Följ alltså övriga rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.