Hej! Vi har sånna prisolrör (kopparrör med vit plast runt) i källaren av äldre modell, synliga. Vi ska måla väggarna och funderar på att måla in dem - är det en dålig idé? Vad skulle ni måla med? Blir silikatfärg på väggarna.
 
Jag tror inte att prisolrören kan ta någon skada av att målas och skulle isåfall välja linoljefärg eftersom det fäster på det mesta och jag har det hemma.
 
  • Gilla
Elsbth
  • Laddar…
H
E Elsbth skrev:
Hej! Vi har sånna prisolrör (kopparrör med vit plast runt) i källaren av äldre modell, synliga. Vi ska måla väggarna och funderar på att måla in dem - är det en dålig idé? Vad skulle ni måla med? Blir silikatfärg på väggarna.
Den dagen ni ska ha en rörmockare på besök så kommer han inte bli glad över färg på rören i källaren då färgen måste bort för att kunna koppla nya kopplingar på rören.
 
  • Gilla
Elsbth
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Den dagen ni ska ha en rörmockare på besök så kommer han inte bli glad över färg på rören i källaren då färgen måste bort för att kunna koppla nya kopplingar på rören.
Bättre njuta av målade rör varje dag 10 år framöver och EVENTUELLT bikta sig för rörisen den dagen, kanske ladda med extra bakelser till kaffet.
Sen kan man om tid finnes fråga rörisen om man ska slipa bort färgen själv innan arbetet påbörjas.

Måla på :)

/W
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Den dagen ni ska ha en rörmockare på besök så kommer han inte bli glad över färg på rören i källaren då färgen måste bort för att kunna koppla nya kopplingar på rören.
Prisol lär ju skalas i vilket fall, vad skulle lite färg göra för skillnad?
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
Det tar några sekunder att putsa av färg för en koppling och jag har aldrig träffat någon rörmokare som inte har med sig slipduk överallt.
Måla på bara ;)
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ha använt vanlig sprayfärg på burk.
 
  • Gilla
Elsbth
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag skulle ha använt vanlig sprayfärg på burk.
Är det inte onödigt svårt på redan monterade prisolrör?
 
H H-Thomasson skrev:
Den dagen ni ska ha en rörmockare på besök så kommer han inte bli glad över färg på rören i källaren då färgen måste bort för att kunna koppla nya kopplingar på rören.
Förstår. Ändå ser man inmålade rör överallt?
 
F fribygg skrev:
Är det inte onödigt svårt på redan monterade prisolrör?
Det tror jag inte att det är. Men det handlar ju dels om hur mycket plats på sidorna om rören man har. Samt om inget runtikring får färg på sig.
 
A AG A skrev:
Det tror jag inte att det är. Men det handlar ju dels om hur mycket plats på sidorna om rören man har. Samt om inget runtikring får färg på sig.
Jag tror ändå att det är lättare och billigare med linoljefärg, men jag VET inte då jag aldrig provat att spraymåla monterade rör.
 
F fribygg skrev:
Jag tror inte att prisolrören kan ta någon skada av att målas och skulle isåfall välja linoljefärg eftersom det fäster på det mesta och jag har det hemma.
Vi tänkte använda linoljefärg på prisol hos oss. Vet du att det funkar? Jag får en känsla av att prisol är den där feta sortens plast som ingenting fastnar på...
 
J Joakim Målare skrev:
Vi tänkte använda linoljefärg på prisol hos oss. Vet du att det funkar? Jag får en känsla av att prisol är den där feta sortens plast som ingenting fastnar på...
Vi använde oss av sprayfärg för element över alla rör nu. Blev superbra. Tunt, täckande, snyggt.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
E Elsbth skrev:
Vi använde oss av sprayfärg för element över alla rör nu. Blev superbra. Tunt, täckande, snyggt.
Bild?
 
Rören var svarta/grå/fläckiga innan. Plasten också ful (till höger).
 
  • Vitrum, rördragning längs vägg och tak, radiator, dörr med röd skylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.