sysmali sysmali skrev:
Många är onödigt hårda mot TS. Han har från början sagt att det är hans eget fel och det var superslarvigt osv. Han har dessutom upprepat det flera ggr, så även de som endast läser sista inläggen i tråden borde noterat detta.

Tror inte att det hjälper att fortsätta påpeka hur dumt gjort det är och att man minsann själv byggde helt korrekt. Det hjälper inte TS i detta läge. Han vill ju ha tips för lösning.

Mitt tips är också att erbjuda ekonomisk ersättning till grannen. Kanske i kombination med att grannen får placera komplementsbyggnad nära TS tomtgräns.

Om grannen vägrar så kontakta byggarna av ditt attefallshus och fråga om det är möjligt att flytta huset 3 dm.
Underbart, tack ska du ha!!!! Håller med dig helt, blir nog en kombination av en liten ersättning, en låda gott vin och whiskey samt mitt ord på att de kommer få bygga såsom de önskar (de kan såklart tveka kring att någon ger sitt ord men jag står alltid för det i alla fall). Har faktiskt även funderat på ett "ge dem" några kvm från min egna tomt, har en liten altan som också kan tas bort. Kommer på förhand även ta kontakt med de som byggde huset för att se vilka åtgärder de ev. kan tänkas vidta, t.ex. hasning eller flytt av enbart fasad mm (vet att detta kan innebära nytt bygglov etc) Ska även kolla ordentligt vad gäller planen och om det faktiskt hade kunnat gå att bygga närmare deras gräns. Hoppas att andra som läser detta kan lära sig av mitt misstag och vilka konsekvenser det medför. Ha en bra dag!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
JohanÖr JohanÖr skrev:
Det har nämnts tidigare, men titta på möjligheten att söka bygglov (i efterhand) istället. Så länge det är planenligt har grannens invändning ingen verkan. Kanske säger planen att ”uthus” får byggas inom 1m från tomtgräns?
Helt klart värt att kolla upp, tack!
 
Claes Sörmland
Men grannen är ju inte hela problemet. Låt oss säga att grannen ger medgivande för den nya placeringen.

Nu finns fortfarande problemet att byggnaden är uppförd utan föregående anmälan. Den tidigare anmälan gäller ju ett attefallshus som aldrig byggdes, istället byggde TS av misstag en byggnad med en annan placering.

Om kommunen är kantig och följer PBL så ska de påföra TS en byggsanktionsavgift för att ha påbörjat uppförande av byggnaden utan startbesked. Sen får TS anmäla den nya byggnaden med det nya grannemedgivandet i efterhand. Boverket:

Text om följderna av att uppföra attefallshus utan anmälan eller startbesked enligt svensk lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/

(Att jag alltid måste vara den som kommer med dåliga nyheter... Men det är inte jag som har skrivit PBL och jag vill ha liberaliseringar...)
 
  • Gilla
  • Älska
Jenpet och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men grannen är ju inte hela problemet. Låt oss säga att grannen ger medgivande för den nya placeringen.

Nu finns fortfarande problemet att byggnaden är uppförd utan föregående anmälan. Den tidigare anmälan gäller ju ett attefallshus som aldrig byggdes, istället byggde TS av misstag en byggnad med en annan placering.

Om kommunen är kantig och följer PBL så ska de påföra TS en byggsanktionsavgift för att ha påbörjat uppförande av byggnaden utan startbesked. Sen får TS anmäla den nya byggnaden med det nya grannemedgivandet i efterhand. Boverket:

[bild]

[länk]

(Att jag alltid måste vara den som kommer med dåliga nyheter... Men det är inte jag som har skrivit PBL och jag vill ha liberaliseringar...)
Yes, kloka ord. Fick dock startbesked men det är helt klart en risk att kommunen själva analyserar det hela och då spelar det, initialt, ingen roll om grannen säger ok eftersom bygglovet grundar sig på ett avstånd av 3 meter.
 
  • Gilla
kallekobra77
  • Laddar…
Vad alla säger trolltråd mm och är hårda. Han har ju erkänt att han gjort fel och nu är grannen irriterad, även om jag har svårt att se vad 3dm skulle göra för skillnad, är det ens märkbart?

Vad säger grannen om de 30cm, varför stör det grannen med 30cm extra det är i sammanhanget rätt lite?
Är det grannens sol eller något annat som blir jobbigt för denna, kanske täcks en utfart och de där 30cm försvårar ordentligt för honom. Då kan man kanske sätta upp en spegel eller göra någon annan lösning om du vet gör att 30cm inte stör längre?
Eller är det bara för att djävlas?

Mina grannar är skönast vilket är trevligt. Dom blev nästa förbannade att jag ens frågade, svaret blev kör på för fan så inte här och gaffla. Jag var 1.8m från tomtgräns.
När jag byggde mitt garage höll jag på att göra fel men det gick bra och jag gjorde vad jag tror kallades utstakning där folk från kommun kommer och kontrollmäter och ser till så att allt är rätt. Är man nybörjare så kan sådana tjänster vara ovärderliga.
Får man inte avvika lite från byggplanen lite? Jag hade 20 cm och min bror som bor i skogen fick avvika hela 50cm.
 
  • Gilla
OzP
  • Laddar…
Nissens
A aka_the_barf skrev:
Vad alla säger trolltråd mm och är hårda. Han har ju erkänt att han gjort fel och nu är grannen irriterad, även om jag har svårt att se vad 3dm skulle göra för skillnad, är det ens märkbart?

Vad säger grannen om de 30cm, varför stör det grannen med 30cm extra det är i sammanhanget rätt lite?
Är det grannens sol eller något annat som blir jobbigt för denna, kanske täcks en utfart och de där 30cm försvårar ordentligt för honom. Då kan man kanske sätta upp en spegel eller göra någon annan lösning om du vet gör att 30cm inte stör längre?
Eller är det bara för att djävlas?

Mina grannar är skönast vilket är trevligt. Dom blev nästa förbannade att jag ens frågade, svaret blev kör på för fan så inte här och gaffla. Jag var 1.8m från tomtgräns.
När jag byggde mitt garage höll jag på att göra fel men det gick bra och jag gjorde vad jag tror kallades utstakning där folk från kommun kommer och kontrollmäter och ser till så att allt är rätt. Är man nybörjare så kan sådana tjänster vara ovärderliga.
Får man inte avvika lite från byggplanen lite? Jag hade 20 cm och min bror som bor i skogen fick avvika hela 50cm.
Du har kanske inte läst hela tråden, men ts har visat att han tänker göra livet surt för grannen om hen inte är ”schysst” och godkänner den nya placeringen av byggnaden.

Flera har föreslagit atg ts skulle ge någon slags generös kompensation till grannen för att komma ur situationen. Väldigt oklart om ts gjort det, han svarar inte på frågor kring detta.

Oavsett, så finns det ju regler, och har man gjort en överenskommelse och ena parten sedan inte följer den, så är det inte konstigt att det blir problem..
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Om huset står på plintgrund gjut nya plintar där det saknas för det tänkta läget av huset. Lyft upp huset med hjälp av domkraft så att det lättar från samtliga plintar, tillverka en rullbana genom att låta huset vila på dubbla uppallade reglar som du lägger stålrörbitar mellan så att du kan skjuta huset 30 cm i sidled till den tänkta placeringen. Du behöver palla upp huset på 2-3 rullbanor beroende på hur bjälklaget är konstruerat.
 
Nissens Nissens skrev:
Du har kanske inte läst hela tråden, men ts har visat att han tänker göra livet surt för grannen om hen inte är ”schysst” och godkänner den nya placeringen av byggnaden.

Flera har föreslagit atg ts skulle ge någon slags generös kompensation till grannen för att komma ur situationen. Väldigt oklart om ts gjort det, han svarar inte på frågor kring detta.

Oavsett, så finns det ju regler, och har man gjort en överenskommelse och ena parten sedan inte följer den, så är det inte konstigt att det blir problem..
Jag ska inte göra livet surt för någon men kommer överklaga deras ansökan till bygglov tills allt blir 100% enligt reglerna. Vill de göra livet surt för mig så har se all rätt att göra detta då det ÅTERIGEN varit jag som gjort fel....vill de inte godkänna mitt bygge pga 30 cm så är det lugnt... du har hakat upp dig på ett inlägg vilket du har all rätt att göra men om du inte har några idéer på hur detta kan lösas tycker jag personligen att du borde fundera på din egna attityd. Att du ens här inne och försöker med alla medel att jobba ner mig visar på ett behov av att mobba andra, verkar ligga dig varmt om hjärtat. Jag kommet inte svara på mer inlägg som du kommer med men lycka till med livet.
 
  • Gilla
ptlf och 5 till
  • Laddar…
K krillan skrev:
Om huset står på plintgrund gjut nya plintar där det saknas för det tänkta läget av huset. Lyft upp huset med hjälp av domkraft så att det lättar från samtliga plintar, tillverka en rullbana genom att låta huset vila på dubbla uppallade reglar som du lägger stålrörbitar mellan så att du kan skjuta huset 30 cm i sidled till den tänkta placeringen. Du behöver palla upp huset på 2-3 rullbanor beroende på hur bjälklaget är konstruerat.
Tyvärr har du inte läst tråden och missat att det är gjuten grund. Syllen sitter väl högst sannolikt med skruv i plattan, och det går avlopp, vattenrör, el etc i plattan så att det vore så enkelt att bara lyfta och rulla iväg har jag svårt att tro
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K krillan skrev:
Om huset står på plintgrund gjut nya plintar där det saknas för det tänkta läget av huset. Lyft upp huset med hjälp av domkraft så att det lättar från samtliga plintar, tillverka en rullbana genom att låta huset vila på dubbla uppallade reglar som du lägger stålrörbitar mellan så att du kan skjuta huset 30 cm i sidled till den tänkta placeringen. Du behöver palla upp huset på 2-3 rullbanor beroende på hur bjälklaget är konstruerat.
Tack för ditt förslag! Helt klart värt att kika vidare på 🙂
 
O OzP skrev:
Tack för ditt förslag! Helt klart värt att kika vidare på 🙂
Du sa ju att huset står på betongplatta? Säker på att du inte trollar ändå? Och varför har du två konton
 
K kurlakarl skrev:
Du sa ju att huset står på betongplatta? Säker på att du inte trollar ändå? Och varför har du två konton
Just det, det stämmer. Trodde att man kanske kunde ha en kombination men tänkte fel.
 
OzzyPue skrev:
Just det, det stämmer. Trodde att man kanske kunde ha en kombination men tänkte fel.
Yes jag trollar, därför lägger jag ner hela lördag morgon/förmiddag på detta. Du verkar vara expert på detta med trolling (jag vet inte ens hur eller varför någon skulle göra det) i detta forum och ta upp folks tid och energi för att engagera sig såsom de gör. Har fått fantastiska tips och råd hittills vilket jag inte förväntade mig faktiskt 😉.
 
OzzyPue skrev:
Yes jag trollar, därför lägger jag ner hela lördag morgon/förmiddag på detta. Du verkar vara expert på detta med trolling (jag vet inte ens hur eller varför någon skulle göra det) i detta forum och ta upp folks tid och energi för att engagera sig såsom de gör. Har fått fantastiska tips och råd hittills vilket jag inte förväntade mig faktiskt 😉.
Du är kass på att trolla! ;) Det enda som funkar i denna situation är mutor och/eller alkohol ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
OzzyPue skrev:
Yes, kloka ord. Fick dock startbesked men det är helt klart en risk att kommunen själva analyserar det hela och då spelar det, initialt, ingen roll om grannen säger ok eftersom bygglovet grundar sig på ett avstånd av 3 meter.
Jamen i den frågan anser jag att du sitter säkert.
Det finns startbesked och det är rätt byggnad som byggts, men ett mätfel har gjort att den kommit på fel plats. Jag tror inte ens den mest fyrkantiga bygglovsavdelningen kan driva detta som vara ett svartbygge framgångsrikt.

Men problemet i andra aspekter har du ju dock kvar.
 
  • Gilla
Pecka Langer och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.