Jag har ett smärre problem som kan lösas på flera sätt. Jag behöver möjlighet att ibland kunna duka för fler personer än de ~4 som ryms runt mitt nuvarande matbord. Köket rymmer mer bordsyta, dock inte i vardagen eftersom det blir svårt att röra sig i köket. Så jag behöver någon typ av lösning som fungerar temporärt.

Det smartaste jag kommit på hittills är att fixa ett slagbord som kan stå ihopfällt intill väggen i normala fall, och sen ställa upp det längs det vanliga bordet och lägga en stor duk över allt för att få ett långbord.

Finns det några andra lösningar?

Johan
 
Vanliga uteplastmöbler är ju isärtagbara, finns ju även stadigare i trä.

Annars kan man säkert snickra samman något superfiffigt själv. Finns att köpa "benfästen" sen är det bara att köpa limträskiva och snickra på. En list efter väggen och två ben och du har ett stadigt bord med bara 2 ben att skruva av efter användande. Ev kan man sätta listen under bef. bord och göra ett påhängsbord. Gångjärn funkar säkert det med men är svårare att få snyggt då det inte används.

Kräver dock lite verktyg och lite GDS anda.
 
Om man ska köpa ett nytt bord så är ett köksbord med lös iläggskiva ett tips. I normala fall är vårt köksbordet för 4 personer. Med iläggsskivan satt vi igår 9 personer runt det köksbordet. :)
 
Jag har funderat på att ha ett bord som normalt fungerar som något annat än ett köksbord (ett halvt runt bord framför ett fönster tex) med samma höjd som köksbordet. Då kan de två ställas ihop när det behövs.
 
Ikea har ett bord med infällda skivor i, ger massa extra platser vid behov, jag tror det rymmer upp till 10 pers.
 
A
Farsan löste det med att ha en skiva med gångjärn fastsatt i väggen under fönstret. Då är det bara att dra ut bordet en bit, fälla upp skivan och förankra mot bordskivan. Tror att man avnände sig utav utdragbara reglar som man brukar ha till att låsa dörrar med (vet inte va dom kallas). Skivan syns inte när bordet står på sin vanliga position.
 
Vilken bra lösning!
 
Hemmakatten skrev:
Bruna Mattsons fällbord har alltid varit en av mina favoriter. Längd 23-280cm.

[länk]
Väldigt mycket ben att se upp för när man ska sitta många kring det bordet... annars en smart lösning!

/FlitigaLisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.