Hej

Håller på med hall och det sitter såklart strukturtapet direkt på gips från 80 talet och det sitter som bomben.. Har börjat riva bort lite men det slutar oftast med att gips följer med och skapar gropar. Vad gör jag? Gips är inte kul då det drar med sig en hel del annat och bredspacka blir svårt med så många små hörn.

Hjälp.. 🥴
 
  • Inomhusvägg med skadad färg och spackel, behov av reparation eller målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus hörn med två stängda träpanel dörrar, vit dörrkarm och sliten vit taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfärgad dörr i en vitmålad vägg, skuggor, taklist, nedsläckt rumsbelysning, spår av användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rev tre rum med liknande tapet. På de putsade väggarna gick det hyfsat lätt och kom ner i större bitar ibland. Men på de gipsade väggarna så hade jag samma problem som du. Det var som att gipspappen och tapeten va ett.

Slutade med att jag bredspacklade rubbet. Det är inte så jobbigt som man tror. Bara man kan plasta av området inför slipningen. Du får ta bort dörrfoder för att komma åt i de där hörnen. Men i och med att det är så liten yta så kommer mindre skönhetsfel inte heller synas så väl om du inte får till det perfekt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F Fredzter skrev:
Rev tre rum med liknande tapet. På de putsade väggarna gick det hyfsat lätt och kom ner i större bitar ibland. Men på de gipsade väggarna så hade jag samma problem som du. Det var som att gipspappen och tapeten va ett.

Slutade med att jag bredspacklade rubbet. Det är inte så jobbigt som man tror. Bara man kan plasta av området inför slipningen.
Är det inte jäkligt knöligt i hörnen och dem smala ytorna bredvid dörrposter etc? Jag är inte säker på att jag skulle få till det bra, aldrig bredspacklat förut.
 
Jag hatar hus Scj skrev:
Är det inte jäkligt knöligt i hörnen och dem smala ytorna bredvid dörrposter etc? Jag är inte säker på att jag skulle få till det bra, aldrig bredspacklat förut.
Jag redigerade mitt svar ang. Det. Börja med att kolla videos på youtube om hur man gör. Sen börjar du på en enkel yta. Du kommer förmodligen få gå minst tre varv som nybörjare. Jag vet inte hur stor yta det gäller men det är en väldigt bra sak att kunna.

Jag hade heller aldrig gjort det när jag började med mina tre rum och nu är jag hyfsat duktig på det. Det går ganska lätt med en pod i öronen.

Ska du tapetsera eller måla?
 
F Fredzter skrev:
Jag redigerade mitt svar ang. Det. Börja med att kolla videos på youtube om hur man gör. Sen börjar du på en enkel yta. Du kommer förmodligen få gå minst tre varv som nybörjare. Jag vet inte hur stor yta det gäller men det är en väldigt bra sak att kunna.

Jag hade heller aldrig gjort det när jag började med mina tre rum och nu är jag hyfsat duktig på det. Det går ganska lätt med en pod i öronen.

Ska du tapetsera eller måla?
Ok. Måla var tanken beroende på hur resultatet blir. Ska jag riva bort tapeten något eller slipa ned tapet innan eller bara köra?
 
Jag hatar hus Scj skrev:
Ok. Måla var tanken beroende på hur resultatet blir. Ska jag riva bort tapeten något eller slipa ned tapet innan eller bara köra?
Som jag förstår är förslaget att bredspackla strukturtapeten.
Det kommer jag göra när jag renoverar mitt egenbyggda kök från -93.......

/Workingclasshero
 
Jag hade aldrig orkat spackla och slipa så där mycket som jag tror behövs utan hade rivit och gipsat om väggarna.
 
Är det "sågspånstapet"?

Nu är det många år sedan vi rev ner det men det var ett riktigt drygt jobb. Det som funkade bäst var att spreja på vatten på väggen, ganska rikligt, och sen vänta 10-15 minuter och skrapa bort tapeten med spackelspade eller degskrapa.

Vi hade 3 eller 4 rum med dessa fantastiska tapeter... det tog några veckor att få bort allt.
 
O OskarJ skrev:
Är det "sågspånstapet"?

Nu är det många år sedan vi rev ner det men det var ett riktigt drygt jobb. Det som funkade bäst var att spreja på vatten på väggen, ganska rikligt, och sen vänta 10-15 minuter och skrapa bort tapeten med spackelspade eller degskrapa.

Vi hade 3 eller 4 rum med dessa fantastiska tapeter... det tog några veckor att få bort allt.
Det kan de vara, se bilder. Satt er tapet direkt på gips?
 
  • Strukturerad vit väggyta med oregelbundna, upphöjda bruna fläckar. Dekorativ stuckatur eller målning, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en texturerad vägg med ojämn, knottrig yta, antagligen målad i en ljus nyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hatar hus Scj skrev:
Det kan de vara, se bilder. Satt er tapet direkt på gips?
Det ser ganska lika ut i alla fall

Satt direkt på gipsskiva och målade med många lager plastfärg som fick värmas och sen dras loss innan tapeten gick att blöta upp och sen skrapa ner.

Idag hade jag nog rivit ner allt och satt nya skivor...
 
Som jag löste det med likadan spåntapet.

Skrapade bort med tapetskrapa, blir gropar i gipset. Funkar rätt bra med tapetskrapa när man fått in snitsen. Rum som nedan med 16m vägg rensade jag under en dag.

Renoveringsarbete pågår, väggarna skrivs av, röran på golvet, verktyg och arbetsutrustning utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spacklade större gropar och satte upp renoveringstapet

Tomt rum med parkettgolv, strålkastare, pall, fläkt och en kasse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måla

Tomt rum med slitna beige mattor, gröna väggar, fönster med utsikt, städutrustning, och en trappstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har gjort så i nästan hela huset då det satt spåntapet överallt. Ett rum kvar.

Sista bilden rensar jag ludd efter linoleummatta innan ny parkett.
 
TeroM TeroM skrev:
Som jag löste det med likadan spåntapet.

Skrapade bort med tapetskrapa, blir gropar i gipset. Funkar rätt bra med tapetskrapa när man fått in snitsen. Rum som nedan med 16m vägg rensade jag under en dag.

[bild]

Spacklade större gropar och satte upp renoveringstapet

[bild]

Måla

[bild]

Har gjort så i nästan hela huset då det satt spåntapet överallt. Ett rum kvar.

Sista bilden rensar jag ludd efter linoleummatta innan ny parkett.
Tack för inspirationen, måste vart ett riktigt grisjobb det där! Jag har bestämt mig för att köra renoveringsgips på dem stora ytorna och skrapa bort tapeten mellan dörrposterna och tapetsera hela ytan. Det blev väldigt mycket skrapande och blev mycket gropar i gipset som dessutom var skadat och sprucket sedan innan.
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.