Hej! Har en luft/vatten värmepump monoblock, den tappar läcker köldmedium, men hittar inget läckage, hade en reparatör här för 2v sedan, och vi trycktesta och körde med sniffer men hittade inget läckage, fyllde på och körde igång och allt funka som det skulle, men efter en vecka såg jag felkoden för lågtryck igen. Vad kan det vara, någon övertrycksventil som får för sig att öppna och släppa ut gasen eller vad kan det va?
Mvh Stefan
 
A
S Steffe80 skrev:
Hej! Har en luft/vatten värmepump monoblock, den tappar läcker köldmedium, men hittar inget läckage, hade en reparatör här för 2v sedan, och vi trycktesta och körde med sniffer men hittade inget läckage, fyllde på och körde igång och allt funka som det skulle, men efter en vecka såg jag felkoden för lågtryck igen. Vad kan det vara, någon övertrycksventil som får för sig att öppna och släppa ut gasen eller vad kan det va?
Mvh Stefan
Byt denna "reparatör" mot en kyltekniker!
vad är det för modell och tillverkare?
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Byt denna "reparatör" mot en kyltekniker!
vad är det för modell och tillverkare?
Det är en lyfco och tillverkaren är nå kinesisk, modell har jag inte koll på just nu. Den har funkat bra i 3 år.
 
Läckage som gör att värmepumpen larmar efter 2 veckor är ganska betydande. Bör vara ganska enkelt att hitta för en kyltekniker.

Kolla om trycket på värmesidan är ovanligt högt, nära säkerhetsventilen. Då kan man misstänka läckage i plattvärmeväxlaren.
 
A
S Steffe80 skrev:
Det är en lyfco och tillverkaren är nå kinesisk, modell har jag inte koll på just nu. Den har funkat bra i 3 år.
Aj då. det förklarar.
dessa brukar läcka i godtyckliga skarvar och rör som blivit utsatta för stora vibrationer
var snubben certifierad kylnisse eller bara självutnämd?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Aj då. det förklarar.
dessa brukar läcka i godtyckliga skarvar och rör som blivit utsatta för stora vibrationer
var snubben certifierad kylnisse eller bara självutnämd?
Okej men då borde det ju ge utslag på sniffern?
Är det bara att löda om skarvarna eller kan man köra i nått som tätar utan att täppa till rören?
Han har ju egen firma och mycket jobb, så nog tror jag att han kan sin sak.
 
läcka i värmeväxlaren, kan var svårt att hitta, men sniffa i radiatorvattnet
 
DonPablo DonPablo skrev:
läcka i värmeväxlaren, kan var svårt att hitta, men sniffa i radiatorvattnet
Det låter svårlagat.
 
Nja bara tömma gas och byta vvx, men skall göras av kyltekniker
 
H
Lyfco. Byt ut den mot ett etablerat märke.
Lufco är rena skräpet. Köp
tex Mitsubishi. Nibe. Thermia.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
A
S Steffe80 skrev:
Okej men då borde det ju ge utslag på sniffern?
Är det bara att löda om skarvarna eller kan man köra i nått som tätar utan att täppa till rören?
Han har ju egen firma och mycket jobb, så nog tror jag att han kan sin sak.
Ja när läckan är så stor brukar den inte vara sbår att hitta, men utomhus i blåst blir utmanande, funkar dock med spårmedel
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
DonPablo DonPablo skrev:
läcka i värmeväxlaren, kan var svårt att hitta, men sniffa i radiatorvattnet
Brukar bubbla i radiatorerna
 
A
DonPablo DonPablo skrev:
Nja bara tömma gas och byta vvx, men skall göras av kyltekniker
4kg gas för 3000.-/kg...
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Kan kylteknikern fylla på kylmaskinen med HCF-gas så är denne personligen och företaget bakom detta certifierad - det går inte att köpa ut köldmedel uta dessa. Sedan är det precis som alla andra yrken olika skiklighetsgrad i utförandet och viljan att tex. felsöka trots att det kan vara mycket besvärligt.

Läckor kan vara jättesvåra att hitta då precis som elektrisk glapp i utrustning så behöver läckan inte vara så stor medans man är där och letar utan kanske kommer i vissa driftsituationer när rör vibrerar och går i (själv)resonans och trycks har byggs upp och då först börja det kippa gas i en utmattningsspricka etc.

När en kylnisse kommer till platsen så är maskinen i regel ganska tömd köldmedel och man får formellt inte fylla på gas i maskinen för att få upp arbetstrycken i driftläge i avsikt att ha det som spårgas... - felet skall hittas innan...

Kondensator/evaporatorer är också platser som även rätt stora läckor är svåra att detektera pga. flänsar och ventilation runt dem som hela tiden driver iväg den läckta gasen [1], särskilt vid felsökning utomhus - sådana ställen får man prova använda motsvarande urtvättade biltvättsvampar att puffa och trycka sakta på var sida så att de stänger in och suger i sig luften vid flänsarna eller linda runt misstänkta skarvar och låta dessa vara en stund och sedan med sniffern sniffa på luften ur dem på olika ställen efter ytan medans skummet pressas ihop sakta - kan vara väldigt tidsödande...

- jättekul att leta efter en sådan läcka i en inomhusdel på 20 kW kapacitet med massor av fläktar från utrustning i lokalen på hysterisk varvtal i 80 grader C varmt rum för att AC:n stannat och det är över kvadratmetern med kylfänsytor och rör kring dessa på ibland oåtkommliga ställen att leta på [2]...

I det fallet jag följde och utskickad i samma ärende och vad med i felsökningen och blev lite hjälpreda åt kylnissen under felsökningen så slutade med att hela 2 meter höga innerdelen till slut byttes ut för att det gick inte att hitta läckan trots många timmars letande och en ytterligare lika stor kylmaskin installerades senare som backup... - det var säkert flera hundra tusen i kostnader bara där... - vi pratar om teknikrum med telecomutrustning och mobilbasstationer och dessa rum blir jätteheta på bara några timmar när AC:s stannar.


Den som säger att det är lätt att hitta läckor i kylsystem/bil-AC har inte försökt själv och en del av läckorna ger inte spår av läckande olja/oljefläckar och ökade dammsamlingar (eller är på skymda ställen som inte går att inspektera som tex. bakom flänspaketen), som annars är det man tittar efter först.

I rum som serverhallar med högfiltrerad luft blir det ingen damm på någonting - även om ytan skulle bli en anings fuktad av olja...


[1] sniffers detektionsgräns ligger på runt 1 - 3 ppm av köldgasen i luft vilket är att räknas som vara luktdöv i jämförelse med mänskliga näsa att tex. detektera etyrmerkaptan (luktmedel i gasol) är i området från 0.0000087 ppm

Hade man trycksatt systemet med kraftigt luktsatt gasol så hade man förmodligen haft större chans att hitta läckor med att lukta omkring med näsan än vad dagens använda sniffer är dugliga till för att hitta köldmedelsläckor och de är ändå många gånger bättre än att hålla på med såpa-lösning/läcksökarspray.

en sniffer idag är på gränsen att kunna hitta en läcka i skarv på 1 gram köldmedel per år under optimala förhållanden - förut var det det 3 gram/år.

[2] den som kikat på en innerdels flänspaket vet att det är många hårdlödda skarvar på en sådan - typ 2 på var halvböj på serpetinslingan och det är många av dem.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A
X xxargs skrev:
Kan kylteknikern fylla på kylmaskinen med HCF-gas så är denne personligen och företaget bakom detta certifierad - det går inte att köpa ut köldmedel uta dessa. Sedan är det precis som alla andra yrken olika skiklighetsgrad i utförandet och viljan att tex. felsöka trots att det kan vara mycket besvärligt.

Läckor kan vara jättesvåra att hitta då precis som elektrisk glapp i utrustning så behöver läckan inte vara så stor medans man är där och letar utan kanske kommer i vissa driftsituationer när rör vibrerar och går i (själv)resonans och trycks har byggs upp och då först börja det kippa gas i en utmattningsspricka etc.

När en kylnisse kommer till platsen så är maskinen i regel ganska tömd köldmedel och man får formellt inte fylla på gas i maskinen för att få upp arbetstrycken i driftläge i avsikt att ha det som spårgas... - felet skall hittas innan...

Kondensator/evaporatorer är också platser som även rätt stora läckor är svåra att detektera pga. flänsar och ventilation runt dem som hela tiden driver iväg den läckta gasen [1], särskilt vid felsökning utomhus - sådana ställen får man prova använda motsvarande urtvättade biltvättsvampar att puffa och trycka sakta på var sida så att de stänger in och suger i sig luften vid flänsarna eller linda runt misstänkta skarvar och låta dessa vara en stund och sedan med sniffern sniffa på luften ur dem på olika ställen efter ytan medans skummet pressas ihop sakta - kan vara väldigt tidsödande...

- jättekul att leta efter en sådan läcka i en inomhusdel på 20 kW kapacitet med massor av fläktar från utrustning i lokalen på hysterisk varvtal i 80 grader C varmt rum för att AC:n stannat och det är över kvadratmetern med kylfänsytor och rör kring dessa på ibland oåtkommliga ställen att leta på [2]...

I det fallet jag följde och utskickad i samma ärende och vad med i felsökningen och blev lite hjälpreda åt kylnissen under felsökningen så slutade med att hela 2 meter höga innerdelen till slut byttes ut för att det gick inte att hitta läckan trots många timmars letande och en ytterligare lika stor kylmaskin installerades senare som backup... - det var säkert flera hundra tusen i kostnader bara där... - vi pratar om teknikrum med telecomutrustning och mobilbasstationer och dessa rum blir jätteheta på bara några timmar när AC:s stannar.


Den som säger att det är lätt att hitta läckor i kylsystem/bil-AC har inte försökt själv och en del av läckorna ger inte spår av läckande olja/oljefläckar och ökade dammsamlingar (eller är på skymda ställen som inte går att inspektera som tex. bakom flänspaketen), som annars är det man tittar efter först.

I rum som serverhallar med högfiltrerad luft blir det ingen damm på någonting - även om ytan skulle bli en anings fuktad av olja...


[1] sniffers detektionsgräns ligger på runt 1 - 3 ppm av köldgasen i luft vilket är att räknas som vara luktdöv i jämförelse med mänskliga näsa att tex. detektera etyrmerkaptan (luktmedel i gasol) är i området från 0.0000087 ppm

Hade man trycksatt systemet med kraftigt luktsatt gasol så hade man förmodligen haft större chans att hitta läckor med att lukta omkring med näsan än vad dagens använda sniffer är dugliga till för att hitta köldmedelsläckor och de är ändå många gånger bättre än att hålla på med såpa-lösning/läcksökarspray.

en sniffer idag är på gränsen att kunna hitta en läcka i skarv på 1 gram köldmedel per år under optimala förhållanden - förut var det det 3 gram/år.

[2] den som kikat på en innerdels flänspaket vet att det är många hårdlödda skarvar på en sådan - typ 2 på var halvböj på serpetinslingan och det är många av dem.
Om det är nästan 0-tryck vid felsökning använder man med fördel kvävgas för att få upp lite tryck till sniffern
bättre var det förr med freonerna då använde man bara öppen låga
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.