Har ett ganska så stort problem så här juletid som det är.

Flyttade till hus byggt 1965 is somras. I den änden av oljetanken där ledningen till pannan mynnar ut så fanns där en liten mörk fläck på cementgolvet, ca 0,5m2. Nu har jag sett att denna fläcken har blviit större senaste veckan och idag tog jag itu med problemet.

När jag hade torkat av rörstumpen och en kran som sitter i botten av min oljetank (innan röret försvinner ner i betonggolvet) så droppar det från denna kran som sitter där. Misstänker att det är någon packning som läcker.

Har någon ett tips om hur man enklast kan fixa detta med 1,5m3 olja i tanken??? Och hur man kan stoppa/minimera läckaget tills rörisen har tid att komma efter alla helger? Nu står det en liten plastbytta under där jag lyckas fånga in det mesta. Ska dock åka bort i en vecka snart och tror inte att denna plastbytta klarar av en veckas droppande

/Jens
 
Ställ dit en större bytta som räcker över helgen.
Kan du få upp en bild på kranen, en del kranar har en överfallsmutter som behöver lite handpåläggning vart 20:e år, eller så.
 
Här kommer två bilder på kranen:

20071223001lp2.th.jpg 20071223002qt0.th.jpg

Skönt att någon sitter och läser forumet även när det är jul.... TACK!

Mvh Jens
 
Det är ju inget tryck att tala om alls så om du gör rent ordentligt först så kanske det kan hålla med vanlig vulktejp som temporärlösning tills röris hinner fixa ordentligt.

Om det är på pannsidan om kranen och du vill så borde du ju kunna stänga kranen och kontrollera packningen
 
Skruva ner kranen ett par varv och känn försiktigt på överfallsmuttern, har du tur är det där det läcker.
Men, som sagt, försiktigt...
 
Vart sitter överfallsmuttern???

/Jens
 
Det är den muttern som sitter under själva vredet och håller ihop själva kranen.
 
Japp, muttern som sitter längst upp som axeln kommer upp ur. Prova att dra åt den lite.
 
Har nu provat att känna på denna muttern. Jag har försökt att dra åt denna med den går inte att rubba. Vågar inte ta i alltför hårt men har ändå dett det hela ett par rätt kraftiga försök.

Har nu mätt upp hur mycket det rinner. Det kommer ca 6-7 liter på ett dygn, vilket är mycket mer än jag trodde från början.

Hur får jag tag i en jour-rörmokare? Bor i Enköping... Eller en rörmokare som kan komma första arbetsdagen som går. Har inte så stort kontaktnät när det gäller rörmokare...

/Jens
 
Sitter kranen vid botten av tanken så borde du först ringa tankrengörarna och tömma tanken sedan kanske de kan byta kranen åt dig samtidigt får du tanken rengjord och besiktad. tyvär en kostanad på 2500 minst.

Protte
 
shootking skrev:
Har nu provat att känna på denna muttern. Jag har försökt att dra åt denna med den går inte att rubba. Vågar inte ta i alltför hårt men har ändå dett det hela ett par rätt kraftiga försök.

Har nu mätt upp hur mycket det rinner. Det kommer ca 6-7 liter på ett dygn, vilket är mycket mer än jag trodde från början.

Hur får jag tag i en jour-rörmokare? Bor i Enköping... Eller en rörmokare som kan komma första arbetsdagen som går. Har inte så stort kontaktnät när det gäller rörmokare...

/Jens
jour-rörmokare ---> ENIRO.SE

annars VULKTEJP, högst 0,2 bar tryck.

Rengör med typ aceton, för att få det torrt och oljefritt.

sedan torka lite till med en trasa.

Sedan tejpa med vulktejp.

Sedan läcker det inte med....

/Lycka till
 
Om det inte är redan fixat....!

Chemical metal är mycket bättre än vulktejp.... fungerar även om det finns olje runt omkring.... gör so rent do kan och smacka ditt en plupp!

Funka på rallybilens växellåda på VM, så fungerar det på en oljetank i sverige. ;-)

Hammer
 
Men om det hela tiden trycker ut ny olja innan vadsomhelst har härdat/stelnat tror jag inte att det går att få stopp på läckaget.

Protte
 
hur högt tryck kan det tänkas vara ????

högst 2 meters tryck skillnad....
 
Hörde en gång om en som bytte packning på oljepluggen på bilen utan att tappa oljan. Han satte dammsugarslangen mot påfyllningen och fick tillräckligt undertryck i motorn för att lossa pluggen utan att oljan rann ur. Kan man bara få tätt nog i alla anslutningar på tanken borde det fungera. En hyfsad dammsugare klarar 2 meter vattenpelare utan problem.
Jag skulle nog prova det som alternativ till att tömma tanken. Det går ju alltid att prova att koppla dammsugaren, lossa röret och se vad som händer om man öppnar kranen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.