Nissens
OzzyPue skrev:
Vem har sagt att jag tycker att de är oschyssta? Läs gärna vad jag skrivit innan du yttrar dig.
Tja, du skrev att ”om de är schyssta” (och ger dig 3 dm till).

Min poäng är att de redan visat sig vara ”schyssta”.

Din attityd är rätt otrevlig. Har du gett grannen något erbjudande ännu? Du har ju sagt flera ggr att det kan vara en bra idé.
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, du skrev att ”om de är schyssta” (och ger dig 3 dm till).

Min poäng är att de redan visat sig vara ”schyssta”.

Din attityd är rätt otrevlig. Har du gett grannen något erbjudande ännu? Du har ju sagt flera ggr att det kan vara en bra idé.
Jag förstår deras reaktion helt och förväntar mig inte att de är schyssta tillbaka.....det blev en missräkning helt enkelt och jag får stå mitt kast. Om du kollar i tråden så råder det ingen tvivel om detta. Jag la ut inlägget med förhoppningen att få lite tankar och förslag på lösning. Inte för att tycka synd om mig själv eller frångå mitt ansvar i frågan. Oavsett, tack för din kommentar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
O OzP skrev:
Jag förstår deras reaktion helt och förväntar mig inte att de är schyssta tillbaka.....det blev en missräkning helt enkelt och jag får stå mitt kast. Om du kollar i tråden så råder det ingen tvivel om detta. Jag la ut inlägget med förhoppningen att få lite tankar och förslag på lösning. Inte för att tycka synd om mig själv eller frångå mitt ansvar i frågan. Oavsett, tack för din kommentar.
Ok, oavsett så är de redan ”schyssta”. Har du gett dom något erbjudande, eller har du någon annan plan?
 
  • Gilla
sommarglass
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Det är väl betydligt mer märkligt att man inte byggde enligt ritningen?

När jag byggde hus hamnade utmärkningen nästan 2 meter fel. Jag fick själv påpeka det för entrepenören… så huset hamnade rätt till slut…
Mer motsägelsefullt inlägg än det här får man nog leta länge efter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Mer motsägelsefullt inlägg än det här får man nog leta länge efter.
Inte lätt att förstå vad du menar, men ditt inlägg är det absolut mest intetsägande i denna tråden.

De flesta tycker nog att det är mycket märkligt att man inte trippelkollar just att byggnaden hamnar på rätt plats eftersom det är oerhört viktigt.

Har själv varit i motsvarande läge. Byggnaden hamnade exakt rätt efter korrigering.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
OzzyPue skrev:
Ingen trolltråd kompis, bara en väldigt låg kompetens på området. Men håller med helt angående att erbjuda något relevant för grannen.
Varför postar du från 2 olika användare?

//
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, du skrev att ”om de är schyssta” (och ger dig 3 dm till).

Min poäng är att de redan visat sig vara ”schyssta”.

Din attityd är rätt otrevlig. Har du gett grannen något erbjudande ännu? Du har ju sagt flera ggr att det kan vara en bra idé.
Som sagt läs igenom hela tråden så kommer du
J jonte0 skrev:
Varför postar du från 2 olika användare?

//
Bra fråga, vet faktiskt inte men jag får svar i mina två olika mailkonton så det har kanske att göra med från vilket konto jag klickar på länkarna för de olika svaren. Insåg det också (ingen dold agenda mao).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Känns som att ena hälften kanske sa ja till 3 meter. Den andra hälften:
-Varför gjorde du det, är du inte klok? Du måste ju sätta ner foten…
Sedan blir det 2,7. Således verkligen dags att visa för andra hälften att man inte är en vekling…
Du är helt spot on, precis så är det.
 
Det har nämnts tidigare, men titta på möjligheten att söka bygglov (i efterhand) istället. Så länge det är planenligt har grannens invändning ingen verkan. Kanske säger planen att ”uthus” får byggas inom 1m från tomtgräns?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
O OzP skrev:
Hej forumet! har uppfört ett Attefallshus och gjort en korkad felbedömning av avståndet till grannens tomtgräns. Vanligtvis får man ju bygga 4,5 meter utan medgivande men vi kom överens om att tre meter var ok (vilket jag har skriftligt på). En liten del av framsidan "hamnade" tyvärr lite närmare än vad vi bestämt. Grannen vägrar gå med på att ge ett godkännande av detta och kommer inte att skicka in ett ok till kommunen så att vi får vårt slutbesked och kan stänga ärendet. Nu till min fråga, detta är ju givetvis väldigt tråkigt och stressande eftersom vi inte vet hur vi kan lösa detta. Om grannen står på sig, finns det någon annan lösning som skulle innebära att vi slipper bygga om den delen av fasaden som ligger 2,7 meter från gränsen? Skulle utfallet om "liten avvikelse" platsa? vi vill ju givetvis inte behöva göra ingrepp på byggnaden med allt vad det innebär. Stort tack på förhand för alla idéer på lösning eller kommentarer.
Hej, om grannen inte följer regler även om det hävdas att det var ett misstag så kan man undra vad nästa misstag blir.
 
  • Gilla
Tranarö
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Kan man söka bygglov i efterhand och på så vis få byggnaden laglig i den här situationen? Förutsatt att det är möjligt i övrigt, med hänsyn till detaljplan osv.
Ja det kan man.
 
  • Gilla
OzP
  • Laddar…
B bertling91 skrev:
Hej, om grannen inte följer regler även om det hävdas att det var ett misstag så kan man undra vad nästa misstag blir.
Tack! Dagens mest konstruktiva inlägg. Att du orkar med denna typ av kommentar. Kul att klanka ner på folk?
 
L lassab999 skrev:
Ja det kan man.
Hej! Ska absolut kolla upp detta. 1000 tack.
 
sysmali
Många är onödigt hårda mot TS. Han har från början sagt att det är hans eget fel och det var superslarvigt osv. Han har dessutom upprepat det flera ggr, så även de som endast läser sista inläggen i tråden borde noterat detta.

Tror inte att det hjälper att fortsätta påpeka hur dumt gjort det är och att man minsann själv byggde helt korrekt. Det hjälper inte TS i detta läge. Han vill ju ha tips för lösning.

Mitt tips är också att erbjuda ekonomisk ersättning till grannen. Kanske i kombination med att grannen får placera komplementsbyggnad nära TS tomtgräns.

Om grannen vägrar så kontakta byggarna av ditt attefallshus och fråga om det är möjligt att flytta huset 3 dm.
 
  • Gilla
ptlf och 7 till
  • Laddar…
O OzP skrev:
Hej forumet! har uppfört ett Attefallshus och gjort en korkad felbedömning av avståndet till grannens tomtgräns. Vanligtvis får man ju bygga 4,5 meter utan medgivande men vi kom överens om att tre meter var ok (vilket jag har skriftligt på). En liten del av framsidan "hamnade" tyvärr lite närmare än vad vi bestämt. Grannen vägrar gå med på att ge ett godkännande av detta och kommer inte att skicka in ett ok till kommunen så att vi får vårt slutbesked och kan stänga ärendet. Nu till min fråga, detta är ju givetvis väldigt tråkigt och stressande eftersom vi inte vet hur vi kan lösa detta. Om grannen står på sig, finns det någon annan lösning som skulle innebära att vi slipper bygga om den delen av fasaden som ligger 2,7 meter från gränsen? Skulle utfallet om "liten avvikelse" platsa? vi vill ju givetvis inte behöva göra ingrepp på byggnaden med allt vad det innebär. Stort tack på förhand för alla idéer på lösning eller kommentarer.
Finns verkligen såna här grannar på riktigt?! Gnälla över 30cm.... Är glad att jag har normala grannar.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.