G Greger9 skrev:
om man svetsar papp, gör man verkligen det med öppen låga då? Jag har förstått det som att det ska undvikas?

Vad tror ni annars om att lägga sån papp som man klistrar fast istället för att svetsa? Det verkar ju som att det är sådan vi hemmafixare är hänvisade till. Skulle det vara svårt att få genomföringar täta då?
Du behöver använda handbrännare när du sätter fästena och gör detaljer. Själva huvud taket gör man med kokare och häller ut flytande asfalt som värmer och klistrar våderna.

Självtäck kommer inte att fästa på fästena.
 
Tobbe.A
Jag lånar tråden lite, jag hoppas det är okej.

Vi har papptak, taket lades om innan vi flyttade in, troligtvis 07/08. Ytan är ca 130 kvm. Jag har haft en besiktningsman här som trodde att taket håller ca 15 år till.

I vår ska vi installera solpaneler, de kommer täcka större delen av takytan, det kommer sättas ny papp vid infästningarna. De använder sig av CW Lundberg.

Frågan är nu om vi ska lägga ny papp på hela ytan innan solpanelerna monteras, eller om vi ska vänta 10-15 år och lägga ny papp där de inte lagt papp vid monteringen av panelerna. Gör vi det nu så håller hela taket förhoppningsvis lika länge som panelerna och vi slipper fundera på taket, men det kostar ju extra pengar.

Gör vi det senare måste panelerna monteras ner och det kommer bli lite krångligare. Pappen under panelerna kommer ju även vara 10-15 år äldre än resten. Jag har frågat solcellsföretaget hur stora ”papp-lapparna” är, men inte fått något svar på just det. Jag frågade också om de kunde byta hela taket när de ändå höll på, det hade de inte möjlighet till.

Jag har fått ett pris på att byta taket av en takfirma, 57000kr efter rot. Då justeras även takfoten som hade monterats lite knasigt.

Vad tänker ni? Byta hela taket nu eller byta delar av det senare? Är det någon som har erfarenhet av att byta papp där det redan sitter solpaneler och hur mycket extra jobb det blir?

Tack på förhand!

//Tobbe
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tobbe.A
A Arnodt skrev:
Här är CW Lundbergs system och monteringsanvisning för takpappstak.
Du ser hur de kommer att göra på ditt tak med infästning för solceller.
Det är bara takpappslappar ca 0,50 x 0,50 m som läggs över varje fästplatta, ovanpå befintligt takpapp.
[länk] 2303 SE.pdf

[länk]
Företaget vi anlitade menade att det blir ny papp på nästan hela ytan som de sätter paneler på, två infästningar per panel och alltså då två lappar per panel. Som jag förstår det är panelerna ca 1 x 1,7 m (nåt sånt). Då är det ju rätt mycket yta som inte täcks med ny papp helt enkelt.
 
Rickard.
50x50cm är för pappen under plattan (som jag tycker inte behövs om man redan har ett fräscht tak), över plattan står det klart och tydligt minst 700x700mm.

Jag skulle låta solcellsnissarna märka ut alla positioner och sen låta pappläggarna montera alla plattorna och sedan lägga hela nya taket över det, Slutresultatet blir bättre än att göra en massa lappar och du får(ska få!) 10år ny totalgaranti från pappläggarna även med solcellerna.
 
Redigerat:
Tobbe.A
Rickard. Rickard. skrev:
Jag skulle låta solcellsnissarna märka ut alla positioner och sen låta pappläggarna montera alla plattorna och sedan lägga hela nya taket över det, Slutresultatet blir bättre än att göra en massa lappar och du får(ska få!) 10år ny totalgaranti från pappläggarna även med solcellerna.
Ja, om det går att samköra så kanske det bästa sättet…

Har du uppfattning om 57000kr för 130 kvm ny papp är en rimlig kostnad?
 
Rickard.
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Ja, om det går att samköra så kanske det bästa sättet…

Har du uppfattning om 57000kr för 130 kvm ny papp är en rimlig kostnad?
Jag har gjort flera projekt så och det har funkar bra för oss, ibland har solcellsföretaget sålt och skruvat fast fästerna på rätt plats i förväg vilket jag föredrog men det är en möjlig risk för läckage som man får väga in.

Jag tycker det känns rätt rimligt men räknar dom inte in plattorna lär dom vilja ha en slant till men å andra sidan så bör solcellsföretaget kunna sänka priset om dom slipper svetsa en massa lappar.
 
Tobbe.A
Jag fick just svar från företaget att lapparna de använder är 40x40. Det låter lite väl smått.
 
Rickard.
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag fick just svar från företaget att lapparna de använder är 40x40. Det låter lite väl smått.
Måste vara ett missförstånd då metallplattorna är ungefär 40x40.
 
Tobbe.A
Rickard. Rickard. skrev:
Måste vara ett missförstånd då metallplattorna är ungefär 40x40.
Ja, det tänkte jag också. Han skrev uttryckligen att pappen de bränner över är 40x40. Han har la inte full koll helt enkelt.
 
Jag tycker 10 år är lite väl snål framförhållning när det gäller papptak.

Jag är i liknande situation bortsett från att mitt tak ligger extremt utsatt för sol/vind och därför bara har 7-10 års resterande livslängd på pappen. Eftersom jag endast förbrukar ca 5000 kWh/år avvaktar jag till nästa generations paneler och lägger nytt tak samtidigt. (Frågan är om det över huvud taget är lönt med solpaneler för mig.)
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag lånar tråden lite, jag hoppas det är okej.

Vi har papptak, taket lades om innan vi flyttade in, troligtvis 07/08. Ytan är ca 130 kvm. Jag har haft en besiktningsman här som trodde att taket håller ca 15 år till.

I vår ska vi installera solpaneler, de kommer täcka större delen av takytan, det kommer sättas ny papp vid infästningarna. De använder sig av CW Lundberg.

Frågan är nu om vi ska lägga ny papp på hela ytan innan solpanelerna monteras, eller om vi ska vänta 10-15 år och lägga ny papp där de inte lagt papp vid monteringen av panelerna. Gör vi det nu så håller hela taket förhoppningsvis lika länge som panelerna och vi slipper fundera på taket, men det kostar ju extra pengar.

Gör vi det senare måste panelerna monteras ner och det kommer bli lite krångligare. Pappen under panelerna kommer ju även vara 10-15 år äldre än resten. Jag har frågat solcellsföretaget hur stora ”papp-lapparna” är, men inte fått något svar på just det. Jag frågade också om de kunde byta hela taket när de ändå höll på, det hade de inte möjlighet till.

Jag har fått ett pris på att byta taket av en takfirma, 57000kr efter rot. Då justeras även takfoten som hade monterats lite knasigt.

Vad tänker ni? Byta hela taket nu eller byta delar av det senare? Är det någon som har erfarenhet av att byta papp där det redan sitter solpaneler och hur mycket extra jobb det blir?

Tack på förhand!

//Tobbe
Jag satt i exakt samma situation innan jag installerade mina paneler.

Det slutade med att jag faktiskt bytte taket, eller ja, att dom la på en omgång takpapp till,.

Däremot så fick firman som installerade panelerna också ansvara för takomläggningen pga av garantier. De takfirmor jag kontaktade innan ville inte ta på sig garantin om någon annan efter omläggningen hade skruvat håll på taket för att sätta fast fästena till panelerna, även om det svetsades på en ny takpappslapp över CW lundbergsfästena.

En annan variant var att takfirman 'skulle sätta fast fästena och då kunde dom ta ansvar för garantierna, men att panelfirman skulle säga till takfirman vart fästena skall sitta och sen hoppas att dom sätter dom rätt hade kunnat bli intressant.
 
Tobbe.A
K krill7 skrev:
Jag satt i exakt samma situation innan jag installerade mina paneler.

Det slutade med att jag faktiskt bytte taket, eller ja, att dom la på en omgång takpapp till,.

Däremot så fick firman som installerade panelerna också ansvara för takomläggningen pga av garantier. De takfirmor jag kontaktade innan ville inte ta på sig garantin om någon annan efter omläggningen hade skruvat håll på taket för att sätta fast fästena till panelerna, även om det svetsades på en ny takpappslapp över CW lundbergsfästena.

En annan variant var att takfirman 'skulle sätta fast fästena och då kunde dom ta ansvar för garantierna, men att panelfirman skulle säga till takfirman vart fästena skall sitta och sen hoppas att dom sätter dom rätt hade kunnat bli intressant.
Jag fråga takläggaren om hur det funkar med garantin eftersom ett annat företag kommer montera fästen på den nylagda pappen. Han svarade att de alltid lämnar 10 års garanti på deras arbeten och att han förmodar solcells-firman har proffs som monterar ytpappen på ett korekt sätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.