Snailman
Mitt hus är byggt av en snickare för att själv bo i, då är det ändå ett prefab hus, kan bara nämna en sak, inte en fasadbräda hade minsta färgfläck på ändträt...
 
S
nej det va det juh inte!!!
du vet juh själv att timell effekten har fått försäkringsbolagen att höja premierna, nya lagar m.m
kan ta ett sjukt exempel: en kvinna ringde mig å min kamrat för att få en tak kupa byggd på sitt hus, vad kostar det??
omöjligt å svara, vi måste kika på det först, tillslut fick hon ett pris. ej dyrt.
då blev det helt tyst, har ni flera tusentals kronor i timmen???
vi förstod inget av detta, utan beskrev att det är mycket jobb me att ta hål i taket å växla av takstolar etc...
du, sa hon: martin timell byggde en kupa på 2 st program... a`½ timma!!!
hon va alvarlig!!!

me detta menar jag att folk ger sig på saker i bygg branchen utan att egentligen veta vad dom ger sig in på!!!
hoppas du förstår nu.
sen skall du tänka dig för ktm att i varje yrkesgrupp krävs vissa saker...
ta snickaren: konstruktions ritningar . vet du sj vilket matrial som skall användas m.m
målaren: ett enklare jobb men krävs kunskap för att få den fina finishen som får
plattsättare: krävs kunskap att få tätskitktet 110% perfekt, att sätta kakel gör många men resultatet e enorm!
vvs: krävs en massa verkty, maskiner m.m idag drar man mycket slang i slang då det räcker att man e i byggbranschen så klarar man detta, fast inkopplingen gör alltid en behörig man
el: kan man göra, sätta dosor m.m dra slang m.m men ALDRIG koppla in utan en behörig
ventilation: skall man ha mekaniskt lr inte? detta klarar man dra sj sen får en behörig kille mäta in luft geonomsläppet

sen har jag behörigheter i många områden om vad du uttalade dig på!!!

god jul alla!!
marcus
 
Snailman
Jag har läst en del om timelleffekten, men tyvärr så verkar det skrivas en hel del lögner om detta, De tidningsartiklar som förfasar sig över timelleffektin är alltid illustrerade med ett praktiskt fall, men detta praktiska fall, typ vattnet sprunigt läck 1dm vatten i hela huset, då är det alltid en hantverkare som gjort felet INTE någon som jobbat själv... (ganska konstig illustration tycker jag)

från vissa färsäkringbolag hävdas att felen ökar när folk jobbat själva, men sen ibland skrivs det av någon enstaka hederlig försäkringsanställd att i själva verket så är det mycket mindre fel på det folk gjort själva, det är så att felen är när hantverkare gjort jobbet

lite artiklar:

http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article152312.ab
 
S
snailman!!

japp instämmer!!
men ta ex: folk flyttar in i nytt hus, behöver schampo hylla i badrummet m.m
borrar hål men tätar ej med silikon, dessa fel är livsfarliga!!
hantverkare slarvar i massa,
bygg idag är stor, verkar som alla kan bli snickare.
idag krävs en utbildning på 3 år, sen 6800 tim praktik!
men du kan gå genvägar som vuxen lärling på nåra månader m.m sen e du klar???
detta är sjukt, sen öppnar dom eget m.m å kan inget med andra ord.
idag e byggbranschen stor och alla öppnar eget...
uthyrningsföretag i massor, dom är från bagare till kockar m.m å kommer till bygget med nya blåkläder å skall göra samma jobb som oss...
inte klokt alltså!!!
DÄRAV alla felen!!!
 
Snailman
Jo, det är ju så att man som kund behvöver kolla upp företaget man ska anlita, problemet med att skaffa referenser är ju att kunderna normalt inte vet något om bygge och därför inte kan lämna en objektiv referens. Så man behöver veta allt om jobbet som ska utföras och övervaka det ganska frekvent.

Jag tänkte först börja med en monteringsfärdig stomme, sen har jag gått över fiskarheden (lösvirkesbyggsats) till lösvirke i egen regi, först tänkte jag köpa in grunden, men övergick till att göra denna själv, och nu senast tänker jag köpa lastgrävare och göra det själv oxå...

andra gör säkert andra bedömningar, men för mig verkar detta vettigast, men det är mycket kunskaper man behöver skaffa sig, något som jag hittils ägnat en hel del av sista året åt...

Erfarenhet sen tidigare är att jag hjälpt farsan lite med att bygga ett fritidshus med dubbelgarage.
 
S
snailman

precis, väldigt viktigt innan man anlitar.
kolla upp vad företaget gjort för jobb innan, hör me kunden etc...
jag bär gips kniv på mig varje dag men jag e ingen kirurg ändå*ler*
mackan
 
speedomac skrev:
plattsättare: krävs kunskap att få tätskitktet 110% perfekt
Ja, hur har du löst det kring glasblocken i din dusch?
 
S
ACME skrev:
Ja, hur har du löst det kring glasblocken i din dusch?
ja vad är det som e så svårt att förstå hur man får det tätt där?
 
På dina bilder ser det onekligen ut som att du har ett brutet tätskikt, eftersom det utfördes efter att glasblocken var monterade. Eller?
 
S
kan förklara detta för dig i en tråd. lr pm.
ej i denna då den ej handlar om detta!!!

öppna du en tråd så kan vi diskutera!!

mvh
speedomac
 
S
oj va kul!! visste ej om detta... e ny på detta forum!!!
japp jag kan gå in å skriva lite om du/ni vill detta!!!
 
speedomac skrev:
snailman!!

japp instämmer!!
men ta ex: folk flyttar in i nytt hus, behöver schampo hylla i badrummet m.m
borrar hål men tätar ej med silikon, dessa fel är livsfarliga!!
hantverkare slarvar i massa,
bygg idag är stor, verkar som alla kan bli snickare.
idag krävs en utbildning på 3 år, sen 6800 tim praktik!
men du kan gå genvägar som vuxen lärling på nåra månader m.m sen e du klar???
detta är sjukt, sen öppnar dom eget m.m å kan inget med andra ord.
idag e byggbranschen stor och alla öppnar eget...
uthyrningsföretag i massor, dom är från bagare till kockar m.m å kommer till bygget med nya blåkläder å skall göra samma jobb som oss...
inte klokt alltså!!!
DÄRAV alla felen!!!

Jag är själv utbildad kock och har jobbat som målare sen jag gick ut skolan och jag kan informera dig om att det finns såndana som kan gör ett bra jobb oxå!!! Jag kan sätta mycket på att jag ligger långt över genomsnittet på att göra bra jobb! D handlar inte om hur många timmar man har gjort praktik och hur många år man gått i skola d handlar om hur bra man gör d, och inget annat, är man noga och tar reda på fakta först kan vem som helst gör vilket jobb som helst!!! Sen kommer snabbheten med åren! Men att komma med nått [censur] påhopp om att några kockar mm inte kan göra ett bra snickeri arbete är en [censur] lögn sen får du tycka va [censur] du vill för mig!!!:mad:
 
Det är väl bevisat mer än en gång att bara för att man är utbildad och vet hur saker ska göras behöver det inte blir rätt... men nu börjar väl tråden spåra ur?
 
GustavW skrev:
Det är väl bevisat mer än en gång att bara för att man är utbildad och vet hur saker ska göras behöver det inte blir rätt... men nu börjar väl tråden spåra ur?
Ja, och därför har jag rensat en del :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.