Hej!

Jag bor i en grupp med parhus där alla hus har samma utförande. I vårat hus valde dock den första ägaren att inte ha en köksö utan kyl och frys i en ”pelare” i köket där de andra har sin köksö.

Jag vill nu själv bygga köksö och undrar om väggen är bärande. Min granne var i en liknande situation för 7 år sedan och genomförde rivningen, så med tanke på att våra hus är identiska tror jag inte att det är någon risk men jag vill ändå fråga.
 
  • En ritning av en bostadsplan, markerat kök, rum, förvaring, inkluderar skal och situationsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö, matbord med duk, kök i bakgrunden, trägolv, vägg i förgrunden, bostadsinteriör, kvällsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tom väggskåpsöppning med saknade dörrar, synliga hyllfästen och eluttag i ett bostadsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av byggnadssektion, enkel stuga, måttangivelser, mörk bakgrund, "SEKTION A-A" text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen ser för klen ut för att vara bärande. Sedan finns det inget inga antydningar från planritningen på att väggen skulle vara del av något bärande system.

Jag skulle:
- Undersöka om kan se om det finns några bärande element som ansluter ovan på väggen, tillexempel en pelare eller en takstol som är skarvad där (troligtvis inte).
- Kolla hur väggen är uppbyggd genom att skruva bort några skivor. Är väggen gjord av 45x70 eller stålreglar, då är den med största sannolikhet inte bärande.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
A a_w skrev:
Är väggen gjord av 45x70 eller stålreglar, då är den med största sannolikhet inte bärande.
Bra tänkt. Men, jag har en bärande vägg med 45x70........
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
okej, givet att det skulle vara 45x45 är det en tydlig indikation på att det endast rör sig om en icke bärande vägg?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ja absolut, det är en tydlig indikation. Jag skulle skulle sova lugnt
 
  • Gilla
igelkatten
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bra tänkt. Men, jag har en bärande vägg med 45x70........
Absolut, 45x70 kan vara bärande. Men man brukar undvika att göra väggar i "moderna" hus bärande med denna typ av virke, det räcker att man borrar in en pex-slang med 30 mm håll, så har man redan förlorat en stor del av bärigheten i en regel.
 
  • Gilla
igelkatten
  • Laddar…
A a_w skrev:
Absolut, 45x70 kan vara bärande. Men man brukar undvika att göra väggar i "moderna" hus bärande med denna typ av virke, det räcker att man borrar in en pex-slang med 30 mm håll, så har man redan förlorat en stor del av bärigheten i en regel.
Än så länge står huset uppe, byggt 1990. c/c 400 på reglarna i den bärande väggen.
 
BirgitS
I igelkatten skrev:
Jag bor i en grupp med parhus där alla hus har samma utförande. I vårat hus valde dock den första ägaren att inte ha en köksö utan kyl och frys i en ”pelare” i köket där de andra har sin köksö.

Jag vill nu själv bygga köksö och undrar om väggen är bärande. Min granne var i en liknande situation för 7 år sedan och genomförde rivningen, så med tanke på att våra hus är identiska tror jag inte att det är någon risk men jag vill ändå fråga.
Åt vilket håll går taknocken?
Det är det som avgör om väggar uppåt-neråt eller höger-vänster på planritningen kan vara bärande.

Har du någon balk i innertaket någonstans?
Har grannarna med en köksö det?
 
Såhär ser det ut bakom gipset.
 
  • Öppet golv med träbjälkar, eluttag under installation, konstruktion eller reparation i progress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående elektrisk installation i vägg med öppna timmerstommar och anslutningsdosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt, jag läste slarvligt. Ja det går en balk vid den gröna sträcket
 
  • Ritning av enplanshus med markeringar, inkluderar kök, rum, och carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I igelkatten skrev:
Förlåt, jag läste slarvligt. Ja det går en balk vid den gröna sträcket
Taknocken går rakt igenom huset.
 
Det ser ut som att dem byggt innertaket med gips före dem byggde väggen ifråga. Detta är en till indikation på att den inte är bärande.
 
  • Gilla
igelkatten
  • Laddar…
A a_w skrev:
Det ser ut som att dem byggt innertaket med gips före dem byggde väggen ifråga. Detta är en till indikation på att den inte är bärande.
Det stämmer, innertaket är gjort innan väggen sattes upp
 
BirgitS
I igelkatten skrev:
Förlåt, jag läste slarvligt. Ja det går en balk vid den gröna sträcket
Då är det troligen den väggen som är bärande, dvs. bär upp bjälklagret för våningen ovanför. Inte troligt att det är något bärande i väggarna kring kyl och frys.
 
  • Gilla
igelkatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.