Hej, vi har ett gammalt kök som jag kommer lägga om golvet. Förre ägaren har gjort dåligt jobb med rikta golvet och snickaren föreslår flytspackla.

Nu har vi torpargrund under köket och jag undrar om flytspackla kommer leda till att torpargrund inte kan ventilera uppåt genom golvet. Undrar om det blir ett problem.

Frågan är då: flytspackla med torpargrund...är det bra idé?
 
R
Vad har ni för bjälklag samt uppbyggnad av golvet som ligger där?
Samt vad ska ni ha för ytskikt på efter flytspacklet?
 
R Rejäl skrev:
Vad har ni för bjälklag samt uppbyggnad av golvet som ligger där?
Samt vad ska ni ha för ytskikt på efter flytspacklet?
Huset är från 1935. Det gäller träbalk och oisolerade bjälklag. Undergolv är trä/furu träplank.
 
R
Pjmh Pjmh skrev:
Huset är från 1935. Det gäller träbalk och oisolerade bjälklag. Undergolv är trä/furu träplank.
Vad ska ni ha för golv ovanpå som ytskikt?
 
R Rejäl skrev:
Vad ska ni ha för golv ovanpå som ytskikt?
Ek parkettgolv
 
R
Pjmh Pjmh skrev:
Ek parkettgolv
Det bästa är väl o rikta upp golvet utan golvspackel, men vet inte om ni har tänkt o lägga såpass mycket tid o pengar på det att bryta upp undergolvett och rikta upp bjälkarna..
 
  • Gilla
Pjmh
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det bästa är väl o rikta upp golvet utan golvspackel, men vet inte om ni har tänkt o lägga såpass mycket tid o pengar på det att bryta upp undergolvett och rikta upp bjälkarna..
Det tror jag med, men som sagt kostar det mer tid och pengar. Vad händer om vi väljer att flytspackla ändå?
 
R
Pjmh Pjmh skrev:
Det tror jag med, men som sagt kostar det mer tid och pengar. Vad händer om vi väljer att flytspackla ändå?
I o med att du har oisolerat så är väl risken att fukten samlas i flytspacklet och det i sin tur kan leda till röta och mögelangrepp..
Har man flytspackel och lägger parkett ovanpå så bör man ha en åldersbeständig plast emellan..
 
Redigerat:
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
I o med att du har oisolerat så är väl risken att fukten samlas i flytspacklet och det i sin tur kan leda till röta och mögelangrepp..
Har man flytspackel och lägger parkett ovanpå så bör man ha en åldersbeständig plast emellan..
Vad menar du med emellan? Emllan vad precis? Har hört talas om ålderbeständing plast på botten av torpargrunden...men det är inte emellan någonting.
 
R
Under parketten, lägger med en läggningsanvisning ifrån tarkett:

Fuktskydd
En ångspärr ska alltid monteras då fukt kan misstänkas förekomma i
undergolvet. Dessutom alltid när undergolvet är betongplatta på mark,
lättbetongbjälklag, golv över fuktiga och varma utrymmen (tvättstugan,
pannrum etc.), golv med ingjutna eller friliggande värmeslingor samt på
bjälklag över kryputrymme. Ångspärren ska bestå av en åldersbeständig
polyetenfolie (min. tjocklek 0,20 mm). Ångspärren skall läggas omlott
minst 200 mm. Det får aldrig finnas mer än ett fuktskydd i
golvkonstruktionen. Se nästa avsnitt för rekommenderade
kombinationer.


https://media.tarkett-image.com/doc...ett_Installation_Tarkett_Tragolv_flytande.pdf
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Under parketten, lägger med en läggningsanvisning ifrån tarkett:

Fuktskydd
En ångspärr ska alltid monteras då fukt kan misstänkas förekomma i
undergolvet. Dessutom alltid när undergolvet är betongplatta på mark,
lättbetongbjälklag, golv över fuktiga och varma utrymmen (tvättstugan,
pannrum etc.), golv med ingjutna eller friliggande värmeslingor samt på
bjälklag över kryputrymme. Ångspärren ska bestå av en åldersbeständig
polyetenfolie (min. tjocklek 0,20 mm). Ångspärren skall läggas omlott
minst 200 mm. Det får aldrig finnas mer än ett fuktskydd i
golvkonstruktionen. Se nästa avsnitt för rekommenderade
kombinationer.


[länk]
Kung! Tack så mycket. Och när man har det så skyddar man iallafall parkettgolvet. Sen är det fortfarande risk på fuktskador på undergolvet själv och bjälklaget eller? kan man förebygga det på något sätt?
 
R
Pjmh Pjmh skrev:
Kung! Tack så mycket. Och när man har det så skyddar man iallafall parkettgolvet. Sen är det fortfarande risk på fuktskador på undergolvet själv och bjälklaget eller? kan man förebygga det på något sätt?
Ja det är för skydda parketten..
Det kanske får bli en medveten risktagning..
 
  • Gilla
Pjmh
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det är för skydda parketten..
Det kanske får bli en medveten risktagning..
Ja, det blir det. Ska man lägga plasten under flytspackel kanske...så att spackel inte möglar?
 
R
Pjmh Pjmh skrev:
Ja, det blir det. Ska man lägga plasten under flytspackel kanske...så att spackel inte möglar?
Flytspacklet möglar inte det gör träet i så fall, nej man har inte dubbla plasrskikt…
 
  • Gilla
Pjmh
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Flytspacklet möglar inte det gör träet i så fall, nej man har inte dubbla plasrskikt…
Ok. Tack för hjälpen! Då satsar jag på flytspackla och plast som fuktskydd.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.