Håller på att bli ruinerad på pelletsinköpen här hemma. Klurat vad som skulle bli absolut enklast och billigaste lösningen.

Pelletspannan (Ariterm Biomatic 20+) är relativt modern och effektiv. Den är lätt att skruva och serva själv så vill ju inte slänga ut den i onödan.

Vad tror ni om att ställa in en vedpanna bredvid min renodlade pellets panna, och ansluta den mot befintliga skorstensröret..? Så bör man väl ha något slags spjäll och stänga av den panna som inte används för stunden.

Eldar mot en 1800lit tank. 30m kulvert och 400lit slavtank I huset.
Skorsten är ett Corten rör

Någon som gjort något liknande och vet vad reglerna säger..?

Rostig pannrum med expantionskärl, rör, skumisolering och städredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett pelletssystem med en matararm, brännare, förvaringstank och isolerat rörledningar i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Är detta i Örebro?

Om du inte har ett högtempsystem så skulle jag kompletterat med en luftvattenvp istället. Monoblock. Enkelt att installera.

En stor del av året är en bra luftvatten vp billigare ämeller likvärdig med ved, om du köper veden.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
Vi har haft uppe detta med två eldstäder på ett rör i lite olika trådar. Jag har aldrig fått det svart på vitt, men jag tror att sotarna inte är så förtjusta i idén. Mitt råd är att ringa sotaren och fråga om det ens är tillåtet att göra en sådan installation.
Och som föregående skriver. Ved är inte heller billigt, så ska du få ekonomi i det måste du nog hugga själv.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är tillåtet att ha 2 pannor på en pipa, under förutsättning att när den ena inte används, så ska det vara ett spjäll på vardera som stänger helt, inte då dragspjäll som inte får vara tätt. Har en panna och öppen spis på samma pipa. går bra då att sätta in en insats som har dörrar att stänga. Allt enligt sotaren, men inte fel att ta ett samtal med denne.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
Som flera sagt,ring sotaren ,är ju han som ska godkänna i slutet...
Jag har byggt sådana lösningar som sotare har ritat upp innan
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är tillåtet att ha 2 pannor på en pipa, under förutsättning att när den ena inte används, så ska det vara ett spjäll på vardera som stänger helt, inte då dragspjäll som inte får vara tätt. Har en panna och öppen spis på samma pipa. går bra då att sätta in en insats som har dörrar att stänga. Allt enligt sotaren, men inte fel att ta ett samtal med denne.
Låter ju lovande. Pannrummet/garage är ju en separat byggnad ca 30m från vårat hus. Det borde ju vara positivt utär brandsäkerhet perspektiv tycker jag. Förutom loge/stall som ligget i närheten då.

Finns det färdiga avstängningsspjäll att köpa..?
Annars får man väl bygga någon egen lösning 🤔
 
Tveksamt om det finns något, blir nog att göra något själv med info från sotaren hur.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Är detta i Örebro?

Om du inte har ett högtempsystem så skulle jag kompletterat med en luftvattenvp istället. Monoblock. Enkelt att installera.

En stor del av året är en bra luftvatten vp billigare ämeller likvärdig med ved, om du köper veden.
Jo jag anade att tips om andra värmekällor skulle dyka upp.

Huset är rätt gammalt tilläggsisolerat på ca 200m2 i södra närke. Ingen golvvärme men hyfsat moderna element. Framledningstemp 30-45 grader typ. Även 40m2 gäststuga som vi även värmer upp dec-feb.
Vår/höst kör vi luftvärmepumpar.
Separat varmvattenberedare.

Menar du att en luftvatten pump ska värma upp hela ack.tanken på 1800 liter..?

Ved går att få tag på då både mor o far har skog. Dock några mil bort. Så lite logistik kräver det. Vi har även 4ha skog men avverkades för några år sedan så inte så mycket att hämta där.

Känner väl att det är ohållbart att betala 5000 spänn för en pall pellets.. som inte ens räcker en månad. Gör väl av med 5-6 pallar på en vinter. Nu i februari börjar ju solfångarna hjälpa till så det märks på pellets förbrukningen.

Gillar att pellets kan sköta sig själv i några dagar. Men när det är 20 grader kallt mår man ju dåligt. Känns som att elda upp pengarna.

Jordvärme får väl bli när man är äldre och skröplig
 
J jonaserik skrev:
Skrev..
Ja ska nog gå att få till något spjäll.
Har du murad skorsten eller rör till din panna..?
 
B
Finns ju olika sätt att koppla en luft-vatten vp. T.ex. alltid dra returen först till vp, och sedan till tanken/framledningen. Då bör man ju antingen koppla med ventiler, eller elektroniskt styra shunten så den bypassar tanken.

Och sedan ha någon form av logik, kanske i homeassistant så styr om pellets eller vp ska vara i drift.

1800l och luftvattenvp är väl inte ideal. Om du t.ex. kör 6kW så ändras ju tanktempen med 3C i timmen, om värmebehovet är 0. Det kommer med andra ord vara ett väldigt trögreglerat system, som inte hänger med vid väderomslag. Då är det ju bättre att ansluta vp vid slavtanken / närmare huset.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
A Anderzzon skrev:
Ja ska nog gå att få till något spjäll.
Har du murad skorsten eller rör till din panna..?
Murad, sämsta skit att vara på utsidan huset och pannrum Öppen spis inne, ännu ingen kamin insatt där.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Då är det ju bättre att ansluta vp vid slavtanken / närmare huset.
Ja det är ju här det börjar bli problem.
Kulvertrören till slavtanken kommer upp mitt i huset där denna tank står 😐
Alltså väldigt svårt att koppla på något utan behöva riva i huset, om man tex vill gå på med någon slags värmepump där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.