Huset vi äger ska ha ritats av en arkitekt vid namn PL Håkansson (Per Lennart Håkansson) Men det finns inget som verkligen bevisar det. Ingen plakett eller liknande. Men han ska ha ritat huset åt sina föräldrar när de lämnade över gården till PLś storebror. Han kanske inte satte sitt namn på det här huset eftersom det var till föräldrarna han ritade det. I samtid med att detta huset byggdes så 1903-1905 jobbade han som arkitekt i Chicago och New York. Vårt hus ska ha byggts 1905 och det sammanfaller med att Jöns Håkansson (Per Lennarts far) lämnade över gården till sin äldste son.

Har letat efter dokument på kommunen men det finns inga ritningar där på huset. Bara för bygglovshandlingar på 70-90 talet. Men inget finns ens i de gamla registrena.

Finns det någon annanstans att leta?
 
  • Tvåvånings tegelhus, rött tegeltak, grönt gräs, soligt, välskött trädgård, buskformation, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två fönster i tegelvägg, det övre smalare och högre, det nedre bredare och lägre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske finns något att hitta via Riksarkivet.
 
BirgitS
SVT har ett program som heter något med Det sitter i väggarna och som handlar om byggnadsvård och att leta fram ett hus historia. Jag har bara sett några enstaka avsnitt för flera år sen men jag har för mig att de brukade ta kontakt med t.ex. länsmuseer.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har begärt ut alla uppgifter som gått att hitta för vårat hus genom Riksarkivet och kommunen. Riksarkivet tror jag det var hade uppgifter från 1905 när de första köpte marken här. Sen har vi ägarhistoriken fram till 80-talet om jag minns rätt.
 
Hembygdsföreningar kan ha äldre material och information om området också.
 
Då jag vet vilket hus detta är, så skulle jag rekommendera den hembygdgrupp som finns i orten. De dyker upp då och då på Fb
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.