Alltså att hen sätter in pengar på bankens konto som står för bolånet.
 
F fibers skrev:
Alltså att hen sätter in pengar på bankens konto som står för bolånet.
Javisst.
Eller rättare sagt, kontantinsatsen betalar man till säljarens konto, bolånebanken har ju inte med kontantinsatsen att göra.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Javisst.
Eller rättare sagt, kontantinsatsen betalar man till säljarens konto, bolånebanken har ju inte med kontantinsatsen att göra.
Det står i instruktionshäftet att banken ska "få in" lönespecifikationer m.fl. och kontantinsats. Fattar inte riktigt vad det betyder, om det är att man betalar det direkt till banken. Det blir så pass stor kontantinsats och min farbror delar inte samma efternamn, så man blir lite orolig.
 
H
F fibers skrev:
Det står i instruktionshäftet att banken ska "få in" lönespecifikationer m.fl. och kontantinsats. Fattar inte riktigt vad det betyder, om det är att man betalar det direkt till banken. Det blir så pass stor kontantinsats och min farbror delar inte samma efternamn, så man blir lite orolig.
Den farbror kan väl sätta in pengar på ditt bankkonto?
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fibers skrev:
Det står i instruktionshäftet att banken ska "få in" lönespecifikationer m.fl. och kontantinsats. Fattar inte riktigt vad det betyder, om det är att man betalar det direkt till banken. Det blir så pass stor kontantinsats och min farbror delar inte samma efternamn, så man blir lite orolig.
Banken kan ha synpunkter på om kontantinsatsen lånas av någon med återbetalningskrav och ränta, det påverkar ju direkt betalningsförmågan till banken.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Banken kan ha synpunkter på om kontantinsatsen lånas av någon med återbetalningskrav och ränta, det påverkar ju direkt betalningsförmågan till banken.
Pengarna behöver inte betalas tillbaka, det är en gåva med krav på att det går till ett hus.
 
F fibers skrev:
Man blir lite orolig för låst konto på grund utav att pengarna har snurrat i 20 tvättmaskiner innan. 😂

"Det är inte ovanligt att man idag får sina bankkonton spärrade eller andra tjänster avslutade av banken."
[länk]
[länk]
Alltså, inlägget är ett skämt så inget har tvättats.
 
Ta ett snack med banken. Troligen räcker det att berätta att en viss summa skall komma ifrån släktingen ifråga, till kontantinsatsen. Banken vill se att finansieringen totalt kommer att fungera innan de ger lånelöfte.

Möjligen kan det vara bra att samtidigt höra med banken om det behövs någon extra formalia för att banken skall acceptera överföringen av pengarna.

Jag har själv överfört en större summa pengar till en släkting, han drev enskild firma som hade lite problem. Det blev problem med skattemyndigheten. De förutsatte att han inte kunde leva på den låga inkomst han hade från firman och sköntaxerade honom. Jag fick skriva ett rätt detaljerat brev till skattemyndigheten, där jag dels förklarade att jag understött honom, dels motiverade varför (det var ett förskott på arv, arv från en annan släkting).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Be släktingen att sätta in pengar på ditt bankkonto, så kan insatsen dras därifrån utan att det blir något problem med säljarbanken.
Upprätta samtidigt ett gåvobrev som kan visas upp om din bank vill veta mer om var den stora insättningen kommer från. Det behöver ju då skrivas under av släktingen. Jag tror inte man ska dra in något som ser ut som villkor i brevet, håll det så enkelt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.