Jag lät installera en begagnad Panasonic LL-värmepump hemma för 10 år sedan och den byttes till en ny Daikin för 5 år sedan.
Denna installation gjordes som en fast el-inkoppling från elcentralen med en brytare alldeles intill pumpen.

Nu är jag ute och frågar på offerter för en ny pump att ha i sommarstugan och då när jag läser vissa offerter så verkar det som att de tänkt sig koppla in den i ett vägguttag!

Är det tillåtet eller rekommenderat? Jag trodde i min enfald att såna här saker skulle vara fast inkopplade och med jordfelsbrytare mm.

I sommarstugan har vi för några år sedan renoverat elen och bytt elcentral till en modern med säkringsbrytare i stället för porslinsproppar och där finns det en inbyggd jordfelsbrytare också.
Men elen i väggarna är original från 1964...

Polarpumpen och ELON har båda offererat med stickpropp, medan Allvärmeteknik har med fast installation och separat jordfelsbrytare samt frånskiljare vid utedelen och de har förstås elektriker ingående i offerten.

Vad är rådet här?
 
A
Man eftersträvar egen gruppsäkring från central
men annars duger stickpropp
jordat uttag är ett måste
jfb är overkill
separat jfb kan interferera med befintlig och skall inte användas, troligtvis använder de en personskyddsautomat som ligger utanför central för att de inte får gå in i central.

tufft att sätta en jfb i en sån gammal installation brukar sluta med att hela installationen måste trådas om

stickpropp offereras för att de inte har elbehörighet och eller det är enklast (billigast)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det korta svaret är att det är tillverkarens anvisningar som gäller. Exakt vilka värmepumpar är det som är offererade och vad står det i installationsmanualen?
 
Jag tror att Polarpumpen etc skriver så för att dra en skiljelinje på vad som ingår i installationen. Kunder fattar annars inte att det INTE ingår framdragning av el. Skriver man att det måste finnas ett uttag så förstår folk. Att belasta ett uttag kontinuerligt med 10 amp kräver ett bra uttag och bra kontakt. Det går fint, men kan du få fast så är det bättre.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
I InsidersUnited skrev:
Jag tror att Polarpumpen etc skriver så för att dra en skiljelinje på vad som ingår i installationen. Kunder fattar annars inte att det INTE ingår framdragning av el. Skriver man att det måste finnas ett uttag så förstår folk. Att belasta ett uttag kontinuerligt med 10 amp kräver ett bra uttag och bra kontakt. Det går fint, men kan du få fast så är det bättre.
mycket sällan att strömmen överstiger 5A snarare 2A
Vid provkörning - maxbelastning värme i plusgrader brukar tångamperemetern visa 7-8A
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Exakt vilka värmepumpar är det som är offererade och vad står det i installationsmanualen?
Panasonic NZ25Y
Har ingen aning om vad som står i ev. installationsmanual....


ELON: Fuji Hokuo 12 KMCEN
Polarpumpen: Panasonic NZ25Y
Allvärmeteknik: Panasonic NZ25Y
 
Redigerat:
Min far ska i dagarna installera en luftvärmepump till garaget och enligt firman som levererar och monterar så är det inga problem att ansluta den via stickpropp så länge det är ett dedikerat uttag för LLVP:en (alltså en egen säkring).
 
electroluxaren skrev:
Man eftersträvar egen gruppsäkring från central
men annars duger stickpropp
jordat uttag är ett måste
jfb är overkill
Det finns ett antal elradiatorer på olika ställen i huset och de är kopplade i jordade uttag.
Men jag tror att det uttag som finns ungefär där pumpen skall sättas är ojordat...
Som sagt så finns det en jordfelsbrytare i elcentralen efter ombyggnaden för några år sedan.
 
M Maledictus skrev:
Min far ska i dagarna installera en luftvärmepump till garaget och enligt firman som levererar och monterar så är det inga problem att ansluta den via stickpropp så länge det är ett dedikerat uttag för LLVP:en (alltså en egen säkring).
Men det kan man inte garantera i detta fall, jag försökte reda ut vilka uttag som gick på vilken fas i somras och då var det ju flera uttag på varje fas. Men jag såg förstås inte hur det var med säkringarna. I var fall finns det inte så många säkringar som det finns uttag.
 
B Bo Berglund skrev:
Men det kan man inte garantera i detta fall, jag försökte reda ut vilka uttag som gick på vilken fas i somras och då var det ju flera uttag på varje fas. Men jag såg förstås inte hur det var med säkringarna. I var fall finns det inte så många säkringar som det finns uttag.
Då får man nog dra fram en ny enfasgrupp och sätta ett uttag. Jag lät installera en LLVP för några år sedan och även om den inte är ansluten via stickpropp så var kravet från installatören ändå att det skulle vara en egen grupp för värmepumpen så jag fick dra fram de.t
 
Nu har jag hittat och laddat ner en 172 sidor lång installationsanvisning för Panasonic NZ25YKE. I den finns följande intressanta uppgifter:
Specifikationstabell för inne- och uteenhet för klimatanläggning med kapacitet och energiförbrukningsvärden markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes verkar denna LLVP dra sisådär 700W typiskt vid värmning och abs max 1.8 kW, vid kylning betydligt mindre. Det betyder att den max drar 7,8A och då är det fullt klös på värmningen.

Vi har en lång elradiator sittandes alldeles intill platsen där pumpen skall monteras och den matas från ett jordat eluttag med 10 A säkring. Denna radiator använder vi aldrig numera för den känns för gammal. De andra radiatorerna är oljefyllda lite modernare modeller.
Så då skulle man ju kunna anta att detta uttag lämpar sig för att köra pumpen på om man inte vill dra fram en extra matning, vilket jag nog vill i alla fall, men kanske till ett dedicerat eluttag för pumpen då.
Får prata med firmans elektriker om detta.
 
En helt annan fråga:
Jag har just besökt några vänner som satte in en LLVP i september 2023 och när jag tittade på dess skylt så var det samma Panasonic NZ25YKE som jag fått offert på av två företag.
Själv har jag en Daikin Comfora-35 hemma som installerades oktober 2019 så den har inte WiFi-styrning etc.
Men jag tycker att Panasonicen jag såg idag väsnas mera när den blåser ut varmluft än den vi har hemma. Kan det vara så att Panasonic NZ25YKE är bullrigare än en motsvarande Daikin av dagens typ (vet inte vilken det skulle vara).

Någon som jämfört ljudet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.