hejsan,

min pappa håller på att byta ut sina gamla elektriska element mot nya oljefyllda elektriska element.
De nya är 400 Volts LVI element. Givetvis var även de gamla på 400 volt.

Anledningen att han ville byta element var att de gamla, från 80 talet, gick så himla ojämt, iskalla och nästa stund brännheta.

Nu märker vi dock att även de nya fungerar på ett liknande sätt. De är ju dock oljefyllda och därför blir inte kontrasterna lika extrema. Detta tyckte vi var konstigt givetvis. När jag mätte på kablarna så fick jag förklaringen varför elementen beter sig som de gör, det kommer nämnligen bara ström ibland.. det är typ ström i fem minuter och så strömlöst i fem minuter.

Frågan är varför det är så, min enda förklaring är att det bakom något element är felkopplat och när det elementet slår på får även de andra elementen ström. Elementen verkar vara seriekopplade så det skulle kunna vara på det sättet.

Någon som har någon annan förklaring? eller tips om hur man ska hitta var felet sitter?

mvh
/Mattias
 
Kan det vara så att det finns centralstyrning i huset, en termostat nånstans och en pulser eller kontaktor i Elcentralen?
 
Ja, naturligtvis måste det vara en termostat som slår av och på.
 
Ännu en stackare som blivet pålurad oljefylda element. :(
 
jaap, nästan billigare och mer ekonomiskt att ha en 500 watt strålkastar i varje rum, lyse och värme på en gång...


Troligtvis så har du en termostat och ett tidur i centralen, om möjligt koppla för bi den så att kontaktorn alltid släpper förbi ström.
 
Hur är det kopplat? Försvinner båda faserna samtidigt? Ligger elementen i en slinga så att alla tre faserna är framdragna till varje element? Är det likadant på alla element? Det låter som en centralstyrning, men det borde du ju veta om du har.
 
Doldr skrev:
Hur är det kopplat? Försvinner båda faserna samtidigt? Ligger elementen i en slinga så att alla tre faserna är framdragna till varje element? Är det likadant på alla element? Det låter som en centralstyrning, men det borde du ju veta om du har.

Det är två faser plus jord. Verkar vara lika dant på alla element (har dock bara tittat på några element.) Båda faserna försvinner samtidigt.

Ja centralstyrning låter som en förklaring. Men fanns det på 80 talet? och hur är det då kopplat?
Jag kan inte se något vid proppskåpet. Ett eget litet skåp med nio proppar alla husets element dock..
 
Har du fortfarande kvar några av dom gamla elementen kan det vara termostaten i dom som bryter strömmen för övriga
 
tio_Pepe skrev:
Ja, naturligtvis måste det vara en termostat som slår av och på.
Det menar du inte ?

Jodå, centralstyrning fanns på 80 talet i hus med elradiatorer i.
kolla vid Elcentalen.
 
elmont skrev:
Ännu en stackare som blivet pålurad oljefylda element. :(
Kan du utveckla detta? Mvh /Per
 
hultsfred74 skrev:
Kan du utveckla detta? Mvh /Per
Det är redan utvecklat tusen gånger. Sök efter oljefyllda element på forumet så hittar du vad du önskar.
 
Titta under värme allmänt på dessa två trådar, aktuella just nu (på sid 1)
Simpla elradiatorer?
Tips på oljefyllda element

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.