Hej.

Vi drabbades av fuktskada i vårt sekelskiftes tegelhus. Det hade tidigare isolerats invändigt med regelstomme, 90mm isolering, diff-spärr och gips. Ingen syllpapp= mögel i syll🙄 Utvändig tilläggsisolering på gavlarna, med cellplast och puts. Ventilerad konstruktion.

Nu har jag rivit innerväggarna och fått fram putsat tegel. Jag tänkte istället för ny regelvägg isolera invändigt med lättbetongblock, för att hålla väggen ”öppen” och unvika organiskt material. Sen spackla och måla med öppen färg. Vad tror ni om det?

När jag sätter upp lättbetongen, kan jag göra det mot den gamla putsen, eller måste all puts knackas ner så att lättbetongen fäster mot teglet?

Obs! Det mörka på putsen tror jag inte är mögel. Putsen sitter hyfsat bra.

Med vänlig hälsning
/Helge
 
  • Renoveringsarbete, blottade väggstommar, isolering saknas, konstruktionsstudsare, arbetslampa lyser, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Händige_Helge skrev:
Hej.

Vi drabbades av fuktskada i vårt sekelskiftes tegelhus. Det hade tidigare isolerats invändigt med regelstomme, 90mm isolering, diff-spärr och gips. Ingen syllpapp= mögel i syll🙄 Utvändig tilläggsisolering på gavlarna, med cellplast och puts. Ventilerad konstruktion.

Nu har jag rivit innerväggarna och fått fram putsat tegel. Jag tänkte istället för ny regelvägg isolera invändigt med lättbetongblock, för att hålla väggen ”öppen” och unvika organiskt material. Sen spackla och måla med öppen färg. Vad tror ni om det?

När jag sätter upp lättbetongen, kan jag göra det mot den gamla putsen, eller måste all puts knackas ner så att lättbetongen fäster mot teglet?

Obs! Det mörka på putsen tror jag inte är mögel. Putsen sitter hyfsat bra.

Med vänlig hälsning
/Helge
Ingen som har en uppfattning om lättbetong-block fäster bra mot puts?
 
R
H Händige_Helge skrev:
Ingen som har en uppfattning om lättbetong-block fäster bra mot puts?
Hej, vad är det för storlek på blockerna?
 
R Rejäl skrev:
Hej, vad är det för storlek på blockerna?
Jag har inte bestämt ännu, men kanske 75x400x600🤔
 
R
H Händige_Helge skrev:
Jag har inte bestämt ännu, men kanske 75x400x600🤔
Ok, jag skulle inte lita på att limma fast dessa enbart, utan du kan mura upp dessa med tunnfogsbruk ifrån golvet och uppåt och så sätter man murkamsspik ca 4st per m2 eller ännu bättre med murkramla..
Då borrar man in en plugg i den befintliga väggen och sedan en murkamsspik eller skruvar fast den murkramlan som jag bifogade..
På detta vis så ligger inte all last på vidhäftningen av bruket utan blocken hålls på plats genom båda delarna..
Du kan behålla putsen på väggen..

https://www.k-rauta.se/produkt/murkamspik-essve-40x125mm-rostfri-a4-100-pack/7317761041528

https://joma.se/Lemoon/MasterPages/<%= Content.Url() %>

https://www.bauhaus.se/tunnfogsbruk-m10-20kg
 
Stort tack! Är det en rimlig lösning att ersätta tidigare träkonstruktion med lättbetong? Jag har arbetat väldigt mycket med trä, men aldrig med lättbetong🤔
Målet är bra isolering med diffusionsöppen konstruktion.
 
H Händige_Helge skrev:
Stort tack! Är det en rimlig lösning att ersätta tidigare träkonstruktion med lättbetong? Jag har arbetat väldigt mycket med trä, men aldrig med lättbetong🤔
Målet är bra isolering med diffusionsöppen konstruktion.
Är du ute efter bra isolering ska du nog ha lite tjockare än 75 mm
 
  • Gilla
Händige_Helge och 1 till
  • Laddar…
R
H Händige_Helge skrev:
Stort tack! Är det en rimlig lösning att ersätta tidigare träkonstruktion med lättbetong? Jag har arbetat väldigt mycket med trä, men aldrig med lättbetong🤔
Målet är bra isolering med diffusionsöppen konstruktion.
Jag skulle någ lagt en spåntad 50mm XPS isolering emellan om man vill ha bättre isolerng..
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Är du ute efter bra isolering ska du nog ha lite tjockare än 75 mm
Tack för input! Vad är rimligt för bra isolering? Tidigare regelvägg var 90 + gips
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle någ lagt en spåntad 50mm XPS isolering emellan om man vill ha bättre isolerng..
Förstör man inte konstruktionen då, om man vill hålla den öppen för fukttransport?
 
R
  • Gilla
Händige_Helge
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hittar inte något om det..
Men EPS isolering jämföra med betong bör det kommer till diffusionsöppenhet..
Så jag tror inte att du behöver oroa dig om det..

[länk]
Tack! Men om man då bygger upp en vägg av lättbetong innanpå tegelväggen, hur avslutar man när man kommer till taket? Ska väggen gå hela vägen upp och avslutas med typ syllpapp mot trätak, eller hur avslutar man?
 
R
H Händige_Helge skrev:
Tack! Men om man då bygger upp en vägg av lättbetong innanpå tegelväggen, hur avslutar man när man kommer till taket? Ska väggen gå hela vägen upp och avslutas med typ syllpapp mot trätak, eller hur avslutar man?
Ja någon form av spärr skadar inte..
 
  • Gilla
Händige_Helge
  • Laddar…
R
Men EPS eller XPS isolering är ingett måste du kan går upp i tjocklek på lättbetongen med..
 
  • Gilla
Händige_Helge
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men EPS eller XPS isolering är ingett måste du kan går upp i tjocklek på lättbetongen med..
Tack för all din hjälp! Vad är en ”bra” tjocklek för invändig isolering? 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.