Renoverar en västerbottengård. Den är till största delen uppbyggd av gammalt timmer och där är det tilläggsisolerat med träfiber/cellulosa och ångbroms. 1/4 av huset är utbyggt under senare tid och byggt av stående regelvirke. Där är det isolerat med stenull. Om man gör enligt tradition att montera plast, ångspärr, på insidan av isoleringen i utbyggnaderna känns det som att jag koncentrerar ångtrycket till dom delar av huset där det istället sitter ångbroms och timmer vilket jag inte vill.
Vad är konsekvensen av att sätta ångbroms istället för ångspärr i kombination med glas- eller stenull?
 
Antonsalminenaaa Antonsalminenaaa skrev:
Om man gör enligt tradition att montera plast, ångspärr, på insidan av isoleringen i utbyggnaderna känns det som att jag koncentrerar ångtrycket till dom delar av huset där det istället sitter ångbroms och timmer vilket jag inte vill.
Nej, det funkar inte på det viset.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det funkar inte på det viset.
Okej. I mitt huvud så ska fukten som tillförs i inomhusluften som inte ventileras ut ta vägen någonstans och genom plasten går den ju inte. Jag kommer inte kunna få det helt rätt i alla övergångar och vid mellanbjälklag, mot timmringarna och så vidare. Är det ändå bättre med plast i dom delarna?
Frågan är egentligen, vad blir konsekvensen av att sätta ångbroms istället för plast med mineralull bakom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.